سید مصطفی سجادی/اتحادیه تخصصی امور زیربنایی پیشگامان

صنعت IT  وICT  در ایران پسا ترحیم

یزدفردا" سید مصطفی سجادی/* اتحادیه تخصصی امور زیربنایی پیشگامان/

امروزه جایگاه و میزان تاثیر صنعت فناوری اطلاعات در بازار سرمایه کشورها بر همگان واضح و مبرهن است و کمتر کشوری را میبینیم که برای درآمدهای حاصله از این صنعت سرفصلی باز نکرده باشند. صنعتی که از بسیاری جهات متفاوت تر از دیگر حوزه هاست . عدم نیاز به مواد خام اولیه ، خط تولید ، انبار، ماشین آلات سنگین و حجیم و ... صنعتی کم سرمایه خواه وپر بازده تبدیل شده است و از طرفی در سالیان گذشته و با عدم وجود قانون کپی رایت در ایران، اکثر نرم افزارها به طرق مختلف در کشور وارد شده است و تسلط فنی بالایی برای ایرانیان به ارمغان آورده است . همچنین در بخش زیرساختهای این صنعت نوپا و پویا ، ایران از بستر نسبتا خوبی برخوردار است . وجود شبکه فیبر سراسری در ایران ، توسعه اینترنت در سالهای اخیر در سراسر کشور ، وجود فیبر بین الملل در آبهای آزاد دنیا با مالکیت یک شرکت ایرانی و ... نوید بخش آینده ای روشن در این صنعت است .

و اما همه ی این عوامل زمانی ما را در مسیر توسعه اقتصادی یاری میرساند که بتوانیم این ذوق و نبوغ ایرانی را به دنیا عرضه کنیم . عاملی که سالهای دور و پس از تحریمها بیشتر، باعث شده است تا جوانان خوش ذوق و کاربلد ایرانی راه سفر به خارج را در پیش گیرند یا به صورت زیر زمینی ارتباطات خود را برقرار کنند تا هم استعداد خود را بروز دهند و هم درآمدی برای خود کسب کنند.

حال که ایران توانسته است به مدد دیپلماسی قوی و رو به جلو خود پل تحریمهای ظالمانه غربیان را در مسیر فروپاشی قرار دهد و ارتباط موثرمان را با دنیا برقرار کند باید فعالان این حوزه آماده باشند تا با عرضه دانش و اندوخته قوی خود در این حوزه به دنیا بستر نشر فرهنگ و علم ایرانی را فراهم سازند.

رفع تحریمها در این حوزه از چند جنبه حائز اهمیت است که یکی ازآنها بازگشایی مسیرهای اقتصادی و مبادله ارزی است که از این طریق برنامه نویسان و فعالان این حوزه میتوانند با دنیا به رقابت بپردازند و اقتصاد نفتی ایران را از تک قطبی بودن خارح کنند .  فعالیتی که شاید یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی قلمداد شود . صنعتی که تکیه بر دانش بومی دارد و قابل عرضه در جهان است و از سویی بسیار درآمد زاست، به شرط آنکه بتوان مبالغ حاصل از آن را به گردونه صنعت پولی کشور وارد کرد. ودیگر نکته مثبت آن تبدیل ایران به عنوان کشور کار T   وICT   در دنیا است . بی شک رفع تحریمها به سرعت پای غولهای فناوری را به ایران باز میکند و این فرصت طلایی میتواند برای ایران فوق العاده با اهمیت باشد تا گوی سبقت را از کشورهای همسایه در خاورمیانه برباید و ایران به عنوان هاب منطقه  شناخته شود . ایرانی ها اهل کار و تلاش اند و به راحتی با تکنولوژی ها ی روز دنیا عجین میشوند و میتوانند کارگزاران خوبی در این صنعت برای غولهای فناوری باشند. از سویی با توجه به فشارهای فراوان در سالهای گذشته و عدم انتقال تکنولوژیها ، سیستم عاملها و نرم افزارهای اصلی ، مهندسان جوان توانسته اند با آزمون و خطاهای فراوان تسلط کافی بر این حوزه پیدا کنند و گاه در برخی مجامع علمی همچون استارتاپ ویکندها به وضوح میتوان یافت که آنها در حوزه نرم افزاری پیشرفتها و حتی اکتشافات چشم گیری داشته اند که میتوانند در صورت بازشدن مسیر انتقال، قابل عرضه و فروش باشد.

البته توجه ویژه به این نکته که رفع تحریم و حضور بزرگان فناوری دنیا میتواند تهدیدهایی در برداشته باشد ضروری است،  که صد البته با وضع قوانین حساب شده و اجرای قوانین خوب موجود همچون حضور هر شرکت خارجی با سهم 51 درصدی یک شرکت ایرانی درصد تهدیدها را به حداقل میرسد.

پس کمربندهای فعالیت را محکم ببندیم تا با ایران پسا تحریم در دنیای امواج به سرعت پرواز کنیم .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا