کارشناس امور مهدهای کودک بهزیستی استان یزد، طرح وارنیش فلوراید در مهدهای کودک استان به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان اجرا می شود.

مرضیه یگانگی در این خصوص گفت: اجرای طرح وارنیش فلوراید دوبار در سال(آبان و اردیبشهت) توسط مرکز بهداشت استان و با مشارکت سازمان بهزیستی در تمامی مهدهای کودک برای سنین 3 تا پنج سال انجام می شود. 

وی اضافه کرد: با توجه به این که اکثریت کودکان دارای مشکل پوسیدگی دندان هستند، انجام وارنیش فلوراید می‎‎تواند 30 تا 40 درصد پوسیدگی دندان را کاهش می‎‎دهد و ماده موجود در وارنیش فلوراید بعد از شش تا هشت ساعت، فلوراید آزاد می‎‎کند و از آسیب‌های جدی به دندان محافظت و مانع از پوسیدگی دندان می‌شود.

کارشناس امور مهدهای کودک بهزیستی استان یزد ادامه داد: با هماهنگی بین مهدهای کودک و خانواده ها این طرح در درمانگاه های هر منطقه به مدت یک ماه انجام می شود و در مهد کودک های بالای 100نفر و در مناطق محروم گروه متخصص سیار از سوی مرکز بهداشت اعزام خواهد شد.

وی با بیان اینکه 270 مهد کودک استان یزد تحت پوشش طرح وارنیش فلوراید قرار گرفته اند گفت: هزینه اجرای این طرح به عهده خود خانواده ها می باشد و در صورت بیمه بودن 2هزار  و700 تومان و در غیر این صورت 9 هزار تومان باید پرداخت کنند.  

مرضیه یگانگی تصریح کرد: با تفاهم نامه ای که بین مرکز بهداشت و آموزش و پرورش صورت گرفته از پیش دبستانی ها برای اجرای طرح وارنیش فلوراید هزینه ای دریافت نمی شود  و بهزیستی نیز پیشنهاد رایگان شدن این طرح در مهدهای کودک را داده است.

شایان ذکر است: وارنیش فلوراید ماده اي است که با غلظت بالاي فلورايد كه توسط دندانپزشك بر روي دندان های کودکان در هر شش ماه یکبار ماليده مي شود. چسبندگي اين ماده به سطح دندان بالا بوده و به اين ترتيب دندان براي چندين ساعت در تماس با فلورايد خواهد بود. تعداد دفعات استعمال آن، بسته به ميزان فلورايد دريافتي، تغذيه، بهداشت دهان و سابقه پوسيدگي فرد می باشد وکودکان تا مدت شش ساعت نمی توانند از مواد گرم و سفت استفاده نمایند و در این ساعت رنگ دندان ها زرد شده و این یک امر طبیعی است و خانواده ها نباید نگران این مسئله شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا