مديركل امور بانوان و خانواده استانداري يزد حمايت از حقوق مادي و معنوي كودكان را ضروری دانست و بر بازتعريف مصداق‌های حقوق كودكان در جامعه تأكيد كرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری يزد گروه كاري حقوق كودك و نوجوان با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداري يزد، نمايندگان دستگاه‌های مرتبط و برخي از صاحب‌نظران در حوزه كودك و نوجوان برگزار شد.
 مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري يزد در این جلسه اظهار داشت: وظايف مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك وزارت دادگستري به استان‌ها تنفيذ اختيار شده است.
«فخرالسادات خامسي هامانه» گفت: با عنايت به‌ضرورت انجام هماهنگي امور مربوطه در سطح استان‌ها دفتر امور بانوان و خانواده استانداري اقدام به تشكيل گروه كاري در اين رابطه نموده است تا زمينه برگزاري جلسات موضوعي در خصوص حقوق كودكان و نوجوانان در استان فراهم شود.
وي ادامه داد: بنا بر پيشنهاد وزارت كشور مقررشده است كه دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر كشور عهده‌دار رسيدگي به مسائل مرتبط با حقوق كودكان و نوجوان و رفع مشكلات مربوط به اين حوزه شوند.
خامسي هامانه افزود: گروه كاري حقوق كودك و نوجوان می‌تواند متشكل از دستگاه‌های اجرايي و نهادهاي مرتبط در اين حوزه از قبيل: فرهنگ و ارشاد اسلامي، زندان‌ها، آموزش‌وپرورش، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، بهزيستي، نيروي انتظامي، دادگستري، صداوسيما و بسيج باشد.
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري تصريح كرد: مباحث مربوط به حوزه زنان و خانواده و كودكان و نوجوانان نياز به يك هم‌افزایی و هماهنگي بين دستگاهي دارد و با تشكيل گروه كاري پیش‌زمینه تبادل‌نظر براي تشكيل كارگروه حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان فراهم می‌شود.
وي بابیان اينكه تشكيل يك اتاق فكر می‌تواند ما را دررسیدن به اهداف موردنظر موفق‌تر نمايد گفت: بايد با استفاده از اساتيد دانشگاه، افراد صاحب‌نظر، سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها، مشكلات مربوط به حوزه كودك و نوجوان موردبحث و تبادل‌نظر قرار گيرد.
خامسي هامانه با اشاره به اينكه می‌توان از پتانسيل خيرين و مؤسسات خيريه در حوزه كودك و نوجوان نيز استفاده كرد افزود: از طريق كارگروه حقوق كودك و نوجوانان می‌توانیم در رابطه با مشكلات كودكان از قبيل: كودكان بد سرپرست و بی‌سرپرست، کودک‌آزاری، كودكان دربند، طرح‌هایی را تعريف كنيم و به شكل پايلوت در استان اجرا نماییم تا در صورت اجراي موفق مورد بهره‌برداری ساير استان‌ها نيز قرار گيرد.
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري در پايان سخنان خود به برخي از وظايف و اختيارات مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك اشاره و خاطرنشان كرد: تدوين طرح‌ها و برنامه‌های ارتقاي حقوق كودك و ترويج احترام به شخصيت كودكان و نوجوانان، پايش و ارزيابي رعايت حقوق كودك در سطح ملي، ارائه نظرات مشورتي در زمينه قوانين و برنامه‌های مرتبط با حقوق كودك به دستگاه‌های اجرايي، مؤسسات و تشكيلات غيردولتي، تهيه گزارش در رابطه با موارد نقض حقوق كودك در جامعه و هماهنگي و تبادل‌نظر اطلاعات علمي و تحقيقي با مراجع داخلي و بین‌المللی در موضوعات حقوق كودك و نوجوان ازجمله اين وظايف است.
گفتني است در ابتداي اين جلسه هرکدام از صاحب‌نظران و نمايندگان دستگاه‌های مرتبط با حوزه كودك به بيان دیدگاه‌های خود در اين حوزه پرداختند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا