آب انبار محمدآباد واقع در شهرستان میبد، شهرندوشن، کشتزارهای جوی نو با شماره 31356 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:محسن ذاکری نیا در توضیح وجه تسمیه این آب انبار تاریخی گفت: این بنا توسط یکی از بانوان خیر به نام حاج کوکب جلالی در دوره پهلوی به سبک جدید احیا و با توجه به قرارگیری آن در مجاورت کشتزارهای قنات محمد آباد به آب انبار محمد آباد مشهور می باشد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل عنوان کرد: این آب انبار در یک پلان مستطیل شکل در جهت شمالی جنوبی طراحی و احداث گردیده است. ورودی بنا در جهت غربی به صورت ایوان با پوشش سقف ضربی با قوس هلالی است که پلکان از ابتدای آن شروع و در انتها با یک زاویه 90 درجه در جهت جنوبی به پاشیر ختم می شود. در جهت شمال بنا صفه ای جهت استراحت عابران و کشاورزان احداث گردیده است. مخزن آب انبار که در جهت جنوب بنا قرار دارد دارای یک بادگیر در جهت جنوب می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: به طور کلی این بنا با مصالح خشت، آجر و سنگ با ملات گل، ساروج و گچ ساخته شده است.

وی افزود: تغییر نوع آب انبار از دستی به پاشیردار، وجود طاق و وقوس های موجود در قسمت استراحتگاه عابرین و نزدیکی به بافت ثبتی ندوشن از ویژگی های شاخص این اثر تاریخی به شمار می آید.

ذاکری نیا خاطرنشان ساخت: این بنا به منظور تامین آب مصرفی و شرب کشاورزان و عابران و همچنین فضای استراحت و اتراق احداث گردیده و در حال حاضر مورد استفاده عموم به منظور استراحت و تفریح در اوقات فراغت می باشد.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد می باشد حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا