معاون هماهنگي امورعمراني استاندار يزد گفت: نگرش ما به ترافيك، ترافيك انسان محور است و بايد در اين راستا پياده روها و خيابانهاي شهر ساماندهي می شود.

معاون هماهنگي امورعمراني استاندار با حضور در برنامه «خودماني» مركز صدا و سيماي يزد ضمن تشريح وظايف اين معاونت به سؤالات مردم و مجري اين برنامه پاسخ گفت.
‹‹سيدمحمدرضا سيدحسيني›› در برنامه خودماني با بيان اينكه حوزه معاونت هماهنگي امورعمراني استانداري يك حوزه وسيع است اظهار داشت: از مجموعه زيرساختهاي استان بحث آب، برق، گاز، مخابرات، امورشهرداريها، ميراث فرهنگي وگردشگري، راه و شهرسازي، بخش اعظمي از محيط زيست و منابع طبيعي، دهياريها، فرودگاهها و راه آهن، از بخشهاي متنوع اين حوزه است و توزيع اعتبارات عمراني استان از طريق اين معاونت انجام مي شود.
وي با اشاره به مشكلاتي كه استان در ابتداي شروع به فعاليت دولت تدبير و اميد با آن مواجه بود تصريح كرد: اولين مشكلي كه با آن روبرو بوديم مطالبات وسيع پيمانكاران از دولت قبل بوده كه هنوز هم مقدار زيادي از آن باقي مانده است، سروسامان دادن به پروژه هاي عمراني نيمه تمام كه تعدادشان خيلي زياد است و شايد بسياري از آنها توجيه ادامه دادن در شرايط كنوني را ندارد و از آن طرف هم بالاخره اعتباراتي هزينه شده و شرايط نگه داشتن آن هم بسيار سخت و مشكل است نيز از ديگر چالشهايي بود كه در ابتداي مسئوليت با آن مواجه بوديم زيرا ساماندهي پروژه هاي عمراني كار بسيار سختي بود.
سيدحسيني ادامه داد: طبق اولين برآوردي كه كرديم مقررگرديد پروژه هاي توجيه داري كه هرچه زودتر به نتيجه مي رسند و پيشرفت فيزيكي آنها بالاي 80 درصد است را احصا كنيم و بيشتر اعتبارات به سمت آنها هدايت شود، البته لازم به ذكر است وضع دولت در اين دو سال در بحث اعتبارات عمراني خيلي مطلوب نبوده ولي توانستيم با همين اعتبارات كم يك تعداد از پروژه ها را به سرانجام برسانيم.


آب مهمترين دغدغه استان


معاون هماهنگي امورعمراني استاندار گفت: استان واقعا در تنش آبي شديدي قرار دارد و اگر نتوانيم پروژه ها را به سرانجام برسانيم قطعا اين تنش وسيع تر مي شود، طبيعي بود وقت زيادي صرف شد تا توانستيم قرارداد ببنديم و براي خط انتقال دوم آب قدم بزرگي برداشته شد و پروژه به جريان افتاد و توانستيم اعتبار جذب كنيم.
وي ادامه داد: خط انتقال اول حدود 16 سال است فعاليت مي كند اما هيچ زمانی تعمير نشده بود و ما هر روز منتظر حادثه اي بوديم كه الحمدا.. تا حدودي توانستيم مشكلات را برطرف كنيم و امسال كمترين مشكل را در خط انتقال داشتيم. شايد اولين سالي بود كه منابع آبي و مخازن آب انتقال استان به بالاترين حد ممكن رسيد و توانستيم كنترل خوبي در زمينه مخازن آبهاي داخلي نيز داشته باشيم.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار افزود: بزرگترين مشكل استان بحث كم آبي است كه به شدت با آن دست به گريبان هستيم و از راههاي مختلف اين مساله را پيگيري مي كنيم، از جمله مديريت مصرف آب موجود، استفاده از پسابها براي مصارف صنعتي و مديريت مصرف خانگي كه اولين و مهمترين دغدغه ما است كه آب سالم را وارد منازل مردم كنيم و بعد براي صنعت اقدام کنیم.


تمام روستاهاي استان داراي گاز مي شوند


سيدحسيني اظهار داشت: در حوزه گاز تا آخر سال 96 تمام روستاهاي استان يزد داراي گاز مي شوند و در حال حاضر براي 120 روستا با پيمانكار عقد قرارداد شده و بزودي عمليات اجرايي آن شروع مي شود، البته در شهرستان بهاباد نيز كه خط گاز آن از شهرستان بافق جداست پيمانكار مشخص شده است.


توجه به ترافيك انسان محور


معاون هماهنگي امورعمراني استاندار یزد با بيان اينكه ديدگاه ما درباره شهر يزد بايد عوض شود گفت: در حال حاضر مهندسي شهر ماشين محور است و اشكالي كه در شهر پيش آمده و كمتر به آن پرداخته مي شود بحث تصادفات است، ميانگين سرعت در يزد نسبت به شهرهاي مشابه و حتي كلان شهرها بالاست و در حال حاضر  و در شش ماهه اول سال جاري جزو سه استان اول كشور از نظر تصادفات هستيم و در هر ساعت دونفر به دلیل سرعت بالا مجروح می شوند.
سيدحسيني ادامه داد: بايد ترافيك را براي جامعه بازتعريف كنيم و اينكه حد فاصل دو نقطه از شهر را با چند پل زيرگذر چند ميلياردي هزينه كنيم تا رانندگان با سرعت بالاي 80 كيلومتر بر ساعت تعدادزيادي مجروح و كشته براي ما به ارمغان آورند و اثرات سو اجتماعي آنها بعدها روي شهر يزد گذاشته مي شود.
وي افزود: در شهر يزد بايد سرعت را كاهش دهيم كه با نصب تعداد زيادي دوربين اين مهم انجام شده است و مجبوريم اين كار را انجام دهيم زيرا تعداد خسارت مجروحين و كشته ها در تصادفات اينقدر زياد است كه نبايد فردی به فكر بالابودن سرعت در شهر باشد.
معاون هماهنگي امورعمراني استاندار گفت: مردم هم بايد به ما كمك كنند زيرا اين معضلي است كه ممکن است خداي ناكرده هر لحظه براي هركدام از ما ممكن است اتفاق افتد.
سيدحسيني ادامه داد: نگرش مسئولان استان به ترافيك انسان محور است و شهرداري بايد به سمت ساماندهی  پياده روها برود و خيابانها را انسان محور كند. به عنوان مثال ساماندهي خيابان مسجد جامع نمونه بارز نگرش جديد است كه مردم با فاصله معيني پارك كنند، بيشتر قدم می زنند و پياده روي می کنند.
وي در مورد طرحهاي چهارراه مهديه، ميدان ابوذر، ميدان معلم و ... تصريح كرد: همه اين پروژه هاي عمراني مشاور داشته است و طرحها نيمه تمام اجرا شده زيرا وضعيت اعتباري وضعيت خوبي نيست كه بتوانيم طرحها را به پايان ببريم، البته لازم به ذكر است پروژه ميدان ابوذر هنوز تمام نشده و مقداري آزادسازي داشته كه انجام نشده است.
معاون هماهنگي امورعمراني استاندار افزود: نظر شخصي ام اين است كه زيرگذرها خيلي مناسب شهر يزد نيستند اما ممكن است من به عنوان معاون عمراني استاندار نظري داشته باشم ولي قطعا در جلسات كارشناسي، كارشناسان جمعا به يك تصميم مشترك مي رسند و ما هم نظر آنها را تمكين مي كنيم.
سيدحسيني ادامه داد: جريان علم در دنيا و كشور ما به سرعت تغيير مي كند و اينگونه نيست كه اگر يك روز به تصميمي رسيديم تا ده سال ديگر به همين صورت باشد اما نبايد افقهاي طرح كوتاه مدت ديده شود، طبيعي است افق 20 ساله اعتبار بيشتري مي خواهد.
وي گفت: مشكلي كه گريبانگير ما است بحث مشاورين و كارشناسان است كه يك مقداري دست ما ازكساني كه زبده هستند و مي توانند خوب فكر كنند خالي شده و در هر صورت باتوجه به اينكه در دولت تدبير و اميد كشور به سمت كار كارشناسي رفته به احتمال زياد بتوانيم نظرات كارشناسي را به پروژه ها برگردانيم.
معاون هماهنگي امورعمراني استاندار با بيان اينكه از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كارشناسان معمولا تعيين صلاحيت، رتبه بندي و درجه بندي مي شوند و بعد در مناقصه شركت و برنده مي شوند خاطرنشان كرد: الآن شرايطي است كه بتوانيم حتي كارشناسان تعيين شده را دوباره ارزيابي كنيم.
وي اظهار داشت: متأسفانه باتوجه به شرايط اعتباري، پروژه ها همه از زمان بندي تعريف شده عقب هستند كه اين مشكل بزرگي است اما خيلي از پروژه ها نيز همراه زمان بندي هستند و در موعد مقرر به بهره برداري خواهند رسيد.


 اميرچقماق يكي از مهمترين ميدان هاي يزد است


سيدحسيني با بيان اينكه ميدان اميرچقماق يكي از مهمترين ميدانهاي يزد و ميداني تاريخي است گفت: ما براساس مصوبه قانوني موظف به بازسازي مجموعه اميرچقماق يزد هستيم.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار در مورد ترافيك ايجاد شده در ميدان اميرچقماق تصريح كرد: مجبور شديم از سازه فلزي استفاده كنيم براي اينكه عرض خيابان را تغيير ندهيم و عرضي كه الآن براي تردد ماشينها گذاشتيم با عرض قبل و بعد يك اندازه است اما در طول جريان عمليات عمراني ممكن است يك اتفاقاتي بيفتد كه گريزي نيست و وقتي يك پروژه اي مي خواهد آباد شود يك مقداري گرفتاري براي مردم درست مي كند كه ما همين جا لازم است از مردم عذرخواهي كنيم.
وي ادامه داد: پشت جداره ميدان اميرچقماق بازارچه اي است كه درب مغازه ها به میدان باز مي شود و بعد از ساخت، ميدان تاريخي به موقعيت اوليه اش باز مي گردد، يكي از مكانهاي پررونق گردشگري ما و مركز ثقل گردشگري استان ميدان اميرچقماق است.
سيدحسيني افزود: باتوجه به محدوديتهاي منابع آبي كه داريم حدفاصل بين اميرچقماق تا بعثت كه بازار سنتي را نيز در برمي گيرد يكي از محورهاي مهم گردشگري خواهدشد و از اين طريق مي توانيم در بحث اشتغال، هتل داري و صنعت گردشگري كه يك صنعت كم آبخواه و پر اشتغالي است به توسعه استان كمك كنيم.
معاون هماهنگي امورعمراني استاندار خاطرنشان كرد: مصوبه ساماندهي اين ميدان حداقل به بيش از 15 سال قبل يعني سالهاي 78-1377 برمي گردد و تاكنون كسي زير بار اين مهم نرفته بود و برنامه اين است كه اين ساماندهي به طور كامل اجرا شود، البته بايد ديد چقدر اعتبارات به ما كمك مي كند تا با صبوري مردم به اين مهم دست يابيم.
وي گفت: شهر يزد بايد يك شهر انسان محور باشد نه ماشين محور و متأسفانه اينقدر كه براي ماشين ها فكر كرده ايم براي آدمها فكر نكرده ايم و اينقدر كه متوجه عرض خيابان ها بوديم متوجه عرض پياده روها نبوديم، توجه به پاركينگ ها داشتيم ولي به فضاي سبز مردم اهميت نداديم كه زمان آن است به سمت انسان محور بودن گام برداريم.
سيدحسيني ادامه داد: در مجموعه اميرچقماق سرعت بالا و رفت وآمد ماشينهاي سنگين روي جداره اين مجموعه تاريخي اثر گذاشته است و با مطالعاتي كه انجام داديم مجبور بوديم سرعت را پايين بياوريم و حتي اگر جدارها را ايجاد نمي كرديم محدوديت سرعت را اعمال مي كرديم به عنوان مثال سالهاي گذشته از روي سي و سه پل اصفهان رد مي شدند ولي در حال حاضر دو طرف پل براي تردد محدود شده است.


 شهر يزد، شهر بدون پليس


 معاون هماهنگي امورعمراني استاندار اظهار داشت: شهر يزد بايد به شهر بدون پليس تبديل شود و مردم مي توانند در اين زمينه به ما كمك كنند، البته شما به عنوان صداوسيما و رسانه ها نيز نقش بسيار مهمي دارند.
وي افزود: در شوراي ترافيك بيشتر بحثهاي سخت افزاري داريم اما بحث نرم افزاري هم وجود دارد و توزيع تعداد زيادي كلاه ايمني بين مردم به صورت رايگان در سال گذشته باتوجه به اينكه بيشترين تلفات استان موتورسواران هستند از جمله اقدامات اين شورا بوده است.


بسته شدن خيابان قيام و خارج شدن از حالت سواره رو


سيدحسيني با بيان اينكه بسته شدن خيابان قيام و خارج شدن از حالت سواره رو در دستور كار است و به عنوان يك خيابان فقط بايد درون محله اي از آن استفاده شود گفت: شريان اقتصادي هر منطقه اي بافت تاريخي آنجاست و حفظ و مرمت آن كار بسيار پيچيده اي است، بدنه سازي اين مجموعه تمام شده و كف آن در حال آماده شدن است و اگر همكاري بازاريان محترم و مردم باشد قطعا مثل خيابان مسجدجامع آنجا هم مطرح مي شود.


 شهر يزد شهري با بافت زنده


معاون هماهنگي امورعمراني استاندار اظهار داشت: اكثر تاسيسات چهارراه بعثت زير زمين است و كابل هوايي تقريبا نمي بينيد و سعي مي كنيم در پروژه هاي جديد تا جايي كه اعتبارات كمك كند تأسيسات را از ديد عمومي جمع آوري كنيم،  البته بسيار پر هزينه است و از آنطرف هم نمي توانيم خدمات مردمي را از داخل بافت تاريخي حذف كنيم.
وي تصريح كرد: تنها شهري هستيم كه بافت تاريخي زنده داريم و به همين دليل اولويت با دادن خدمات به مردم در اين بافت است ولي بايد هزينه هايش را دولت تقبل كند.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار ادامه داد: سالهاي پررونق گردشگري در شهر و استان يزد در 2 سال اخير باعث شده است كه عده زيادي از بناهاي تاريخي ما تغييركاربري داده و به هتل سنتي تبديل شوند و به نوعي اين هتلها برند يزد شده اند به طوري كه اگر در دنيا اسم يزد را بياوريد به شهر هتلهاي سنتي معروف شده است كه اين براي يزد برند خوبي است.
سيدحسيني خاطرنشان كرد: اگر وضعيت حضور گردشگران خارجي و داخلي در استان با همين سير صعودي ادامه پيدا كند قطعا بخش خصوصي نيز رغبت به سرمايه گذاري مي كند و اين بسيار مطلوب است.


ضرورت احياء و حفظ بافت تاريخي يزد


معاون هماهنگي امورعمراني استاندار گفت: شخصا مخالف اين هستم كه خانه هاي خرابه الآن به اين شكل در بافت تاريخي باشد ولي اينكه به خاطر چند خانه مخروب بقيه اين ميراث كهن را خراب كنيم كار بسيار غلطي است.
وي تصريح كرد: بدون شك بافت تاريخي بيماري دارد و همه دستگاهها اعم از نيروي انتظامي، آب، برق، گاز، ميراث فرهنگي، شهرداري بايد دست به دست هم دهيم و بافت را ساماندهي كنيم زيرا تنها مسير برون رفت از مشكلات استان يزد براي توسعه و اشتغال جوانان و نسل آينده حفظ بافت تاريخي است، زيرا يزد تنها شهري است كه بافت تاريخي زنده اش به ثبت رسيده است.


 ساماندهي تردد وسايل نقليه سنگين


سيدحسيني اظهار داشت: اينكه در شهر يزد توقع داشته باشيم هر موقعي وسيله نقليه اي مانند كاميون با هر ارتفاعي اراده كند از هر جاي شهر تردد نمايد صحیح نیست. تعداد زيادي مسير جايگزين داريم و دليلي ندارد تريلي با بار سنگين از پلهاي بين شهري عبور كند.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار ادامه داد: يكي از نابساماني ها در شهر يزد اين است كه هر ماشيني با هر وزني هر ساعتي اراده كند وارد شهر مي شود و در آن تردد مي نمايد كه لازم است براي رفت وآمد كاميون و وانت بار محدوديت داشته باشيم و صداوسيما بايد در اين زمينه به ما كمك كند.
سيدحسيني افزود: در حد توان و در حد اعتبار در سال گذشته در حوزه آسفالت كوچه ها و خيابانها خيلي خوب عمل شده است و انشااله اگر وضع اعتباري بهتر شود همه كوچه ها آسفالت مي شود.
وي خاطر نشان كرد: رفتار با پروژه هاي شهري بايد رفتار شهري و انسان محور باشد، نبايد مانع توسعه و عمران شهري شد و در اين راستا بايد به يك مديريت واحد شهري دست يابيم و دستگاهها با هم بيشتر هماهنگ باشند.
معاون هماهنگي امورعمراني استاندار در پايان سخنان خود با بيان اينكه توقف و كندي عمليات اجرايي بسياري از پروژه هاي عمراني و ناتمام ماندن آنها به علت كمبود پول و اعتبارات است گفت: وظيفه خود مي دانم كه از مردم بابت صبوري شان تشكر كنم و اگر آنها جايي در اجراي پروژه هاي عمراني به زحمت افتاده اند من از طريق اين برنامه از مردم عذرخواهي مي كنم.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا