در نگرش مدیریت نظام گردشگری ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری از لحاظ فرهنگی و اقتصادی دارای اهمیت خاصی است.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا: معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری این اداره کل عنوان کرد: تفاوت این نگرش ها خود گویای قابلیت ها و ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است و این نکته را به اثبات می رساند که گردشگری هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه فرهنگ دارای میدان عمل گسترده ای است و هنگامی که تنها بر یکی از این دو جنبه تاکید شود، بخشی از قابلیت ها و توانمندی های گردشگری نادیده گرفته می شود.

محمدرضا نصیری با بیان اینکه گردشگری موضوعی فرهنگی است و با گذشته و تاریخ بشر سر و کار دارد افزود: این گذشته یادآور شیوه های زندگی، تفکر و تمدن انسان های یک سرزمین است و یادگارهای آنها را به صورت میراث فرهنگی به نسل های آینده منتقل می کند.

وی اظهار داشت: این فرهنگ به خودی خود ثروتی بزرگ است که از گذشتگان بر جای مانده است و علیرغم ارزش و اعتبار والای آن نمی توان آن را با ارزش های اقتصادی سنجید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میراث فرهنگی یک سرزمین در درجه نخست به مردم آن سرزمین تعلق دارد و به هیچ روی نمی توان تاریخ و هویت یک ملت را به معامله گذاشت تصریح کرد: از این دیدگاه، گردشگری دریچه ای است برای نشان دادن هویت یک سرزمین و یک ملت و تاریخ ملت و برقراری ارتباط جهانی با فرهنگ های دیگر.

نصیری ادامه داد: گردشگری موضوعی افتصادی نیز هست و به هیچ روی نمی توان آثار اقتصادی آن را که در برگیرنده و محرک فعالیت های اقتصادی گوناگونی است، نادیده گرفت.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگ یزد یادآور شد: آمارهایی که به طور پیوسته درباره مسائل اقتصادی گردشگری در کشورهای مختلف ارائه می شود به خوبی نقش و اهمیت گردشگری را در توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت افتصادی کشورها نشان می دهد.

وی به نقش برجسته عملکردهای اقتصادی گردشگری بر  بهبود سریع اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، گسترش واحدها و فعالیت های اقتصادی و درآمدهای قابل توجه آن تاکید کرد و گفت: امروزه هر کشوری بسیاری از اعتبارات خود را با هدف توسعه بخش گردشگری و تقویت زیر ساخت های گردشگری در تبلیغات جاذبه های گردشگری و تاریخی هزینه می کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا