معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در هفت ماهه امسال 56 میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش 24 میلیارد دلار از گمرکات داخلی به خارج از کشور صادر شد

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:،  ولی الله افخمی روز سه شنبه در کارگروه توسعه صادارت استان یزد افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزرن و ارزش به ترتیب 3.4 و 15 درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد : کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان به ترتیب پنج شریک تجاری ایران در دوره یاد شده و در مجموع 74 درصد ارزش صادرات کشورمان را به خود اختصاص دادند که چین با 4.3 میلیارد دلار در جایگاه نخست قرار دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی را 429 دلار بیان کرد و گفت: این رقم به نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر محسوسی نداشته است.
افخمی راد میزان واردات کالا را در این مدت 21 میلیون تن به ارزش 24 میلیارد و 76 میلیون دلار ذکر کرد که 21 درصد از نظر ارزش و 11 درصد از نظر وزنی کاهش داشته است.
وی متوسط قیمت هرتن کالای وارداتی را یکهزار و 134 دلار اعلام و اظهار کرد: این رقم در مقایسه با کالاهای صادراتی بیش از دو برابر اختلاف دارد.
این مسئول عمده اقلام کالاهای وارداتی را مواد کشاورزی، ذرت، گندم، سویا، برنج کنجاله اعلام و خاطرنشان کرد: پنج مبدا بزرگ کالاهای وارداتی از کشورهای چین با ارزش 6 میلیارد دلار، امارات متحده عربی به ارزش چهار میلیارد و 700 میلیون دلار، کره دو میلیارد و 200 میلیون دلار، ترکیه یک میلیارد و 800 میلیون دلار و هند یک میلیارد و 400 میلیون دلار است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از کاهش خرید برنج از کشور هند نسبت سال گذشته خبر داد.
افخمی راد با بیان اینکه با توجه فراهم شدن فضای عمومی و سیاسی کشور شاهد حضور هیاتهای خارجی و کشور های توسعه یافته به ایران هستیم و گفت: اجلاس کشورهای صادرکننده گاز، جایگاه ایران در نظام بین المللی ارتقا داد.
وی تمایل هیاتهای تجاری و اقتصادی به ایران برای همکاری گسترده توصیف و خاطر نشان کرد: این هیاتها نه تنهای برای تجارت به این کشور سفر می کنند بلکه برای سرمایه گذاری در کشور ما اعلام امادگی کرده اند.
افخمی راد افزود: باتوجه به اینکه هنور تحریمها وجود دارد اما برخی از گفتمان ها به نتیجه رسیده و قرار دادهایی بین هیاتها منعقد شده و حتی برخی این قرار دادها عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این روند در مجموع کل مذاکرات هنوز پایین است زیرا برخی هیاتهای هنوز منتظر هستند که تحریم رسمی برداشته شود و حضوری فعالتری داشته باشند.
وی از حضور هیاتهای تجاری ایتالیا در هفته آینده برای همکاریهای گسترده با ایران خبر داد و تصریح کرد: ایتالیا در سال گذشته جزو 10 شریک اول تجاری ایران بوده و است.
این مسئول اضافه کرد: در بخش صادرات هر چه تعداد صادرکنندگان محدودتر باشد حضور در بازارهای خارجی از استمرار و رقابت پذیری بهتری برخوردار خواهیم شد.
وی از مسوولان استانی خواست که حمایت های خود را از واحدهای صنعتی دریغ نکنند زیرا این واحدها برای چندین نفر در کشور فرصت شغلی ایجاد کرده اند ، اگر چرخ تولیدی یک واحدی از کار بیفتاد احیای آن تلاشهای زیادی را می طلبد پس در جهت رفع مشکلات انها باید بیش از بیش تلاش کرد.
معاون وزیر صنعت و معدن با بیان اینکه در این برهه اقتصاد کشور با رکود مواجه شده است ادامه داد: این رکود مشکلات زیادی برای بازرگانان ، تجار و واحدهای تولیدی فراهم کرده است.
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با تدابیری که اتخاذ می شود از این برهه گذر و به سمت بهبود شرایط اقتصادی کشور حرکت کنیم.
افخمی راد موفقیت مذاکرات +1 5 و برجام را از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: این نخستین گام دولت یازدهم برای فراهم سازی شرایط مناسب فعالان اقتصادی در کشور است.
این مسئول اظهار امیدواری کرد؛ در آینده با لغو تحریمها بخصوص تحریم های بانکی و ثباتی که در سیاسیتها بوجود می آید و جایگاه ارزشمندی که کشور در نظام بین المللی کسب می کند زمینه ای برای برنامه ریزی اقتصادی و فعالان اقتصادی فراهم شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا