مراسم روز ملی صادرات با حضور معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران ، نماینده ولی فقیه در استان ، استاندار و رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در سالن همایش های اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی برگزار شد

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ابتدای این مراسم گفت: انقلاب تکنولوژی، اطلاعات و ارتباطات در طی پنج دهه اخیر، جهان و اقتصاد جهانی را تغییر داده است؛ شرکت هایی در دنیا صرفا براساس محتوای اطلاعاتی و ارتباطات به قدرتمندترین شرکت های جهان تبدیل شده اند؛ موفقیت این شرکت ها نه تنها در حوزه فناوری اطلاعات بلکه در بسیاری از حوزه های دیگر، همه و همه بیانگر رویکرد جدید و مرحله ای نوین در اقتصاد جهانی است.

علمدار یزدی در ادامه با تاکید بر رویکرد دانش بنیان حاضر در دنیای اقتصا جهانی، افزود: اقتصاد مبتنی بر دانش، چه در ساحت تولید و چه در بخش تجارت محتوای امروز اقتصاد در کشورهای توسعه یافته است؛ اقتصادی که بالاترین نرخ بهره وری و پیچیده ترین شکل رقابت را تجربه میکند؛ مسلما برای جا نماندن از این رقابت، ناگزیر به توانمندسازی اقتصاد با رویکردی جدید و دانش بنیان هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع البته از محورهای مهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری نیز هست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد تصریح کرد: ورود به این عرصه هرچند سخت، اما ممکن و قابل دستیابی است؛ از اولین و ساده ترین نتایج چنین رویکرد و نگاهی میتوان به بحث بازاریابی و فروش اشاره کرد، بی شک رویکرد نو و نگاه علمی به مقوله فروش و البته تجارت موجب حل بسیاری از مشکلات خواهد شد.

علمدار یزدی با انتقاد از نگاه سنتی به بازار و فروش، افزود: بنده بر این موضوع تاکید دارم نگاه سنتی به مقوله فروش، نگاه سنتی به بازار و تولید، بی شک ثمره ای جز عقب ماندگی نخواهد داشت؛ مسئله اصلی امروز دنیای اقتصاد مسائل مربوط به بازاریابی، فروش، کیفیت خدمات، بهره وری و مشتری مداری است؛ مفاهیمی که جملگی مبتنی بر دانش و علم نوین هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در توضیح چرایی اهمیت صادرات، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند "تولید، اساس اقتصاد و محور و مبنای فعالیت های اقتصادی است و هدف غایی و نهایی تولید، صادرات است."

وی ادامه داد: مزیت رقابتی، تیراژ اقتصادی، نوآوری و نهایتا توسعه اقتصادی، پاسخ موجز و مختصری است که میتوان ارائه کرد؛ درواقع، امروزه مقیاس اقتصادی در حد بازار داخلی تعریف نمیشود، بلکه کشورها بنا بر ظرفیت و توان خود مزیتی دارند که با اختصاص منابع خود به کالاها و خدماتِ قابل رقابت در دنیا با اتخاذ شیوه های نوین بازاریابی، تولیدات خود را به بازار جهانی عرضه میکنند و ضمن کسب درآمدهای ارزی، تیراژ تولید افزایش یافته، قیمت تمام شده رقابتی تر میشود و زمینه های نوآوری و توسعه برای تولیدکنندگان فراهم میگردد که طبیعتا این مسیر موجب اشتغال زایی و ارتقا فناوری نیز خواهد شد.

علمدار یزدی گفت: بستر این تحولات با تلاش دولتمردان، اکنون و پس از بیش از دو سال مذاکره با لطف خداوند و حمایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری فراهم شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد به اهداف دولت در پساتحریم اشاره کرد و گفت: سه هدف اصلی که باید در این دوران یعنی دوران پساتحریم پیگیری شود، هدایت سرمایه و پول به سمت تولید و بازارهای مالی، شناسایی و رفع موانع کسب و کار و حمایت از تولید و دور شدن از اقتصاد نفتی است.

وی افزود: دولت طبق برنامه ریزی ها و هدف گذاری های خود سیاست هایی را در پیش گرفته است که پول و سرمایه را وارد بازارهای مالی خواهد کرد؛ درخصوص حمایت از تولید و رفع موانع کسب و کار نیز قانون رفع موانع تولید و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز ایجاد شده است که این کارگروه در استان یزد به ریاست استاندار محترم و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با برگزاری  منظم جلسات و پیگیری ویژه مصوبات آن توانسته است جزء سه استان برتر کشور قرار بگیرد.

علمدار یزدی هدف سوم را تلاش برای چابک سازی و غیر نفتی کردن اقتصاد خواند و تصریح کرد: هدف سوم نیز که به نوعی از مهمترین اهداف کلان اقتصاد کشور است، با رویکرد و نگاه دولت نسبت به بخش خصوصی و تولید و نگاه زیربنایی و توسعه محور نسبت به هزینه درآمدهای نفتی و پول های آزاد شده، محقق خواهد شد، که البته دستیابی به این مهم، به همت و همکاری بخش خصوصی نیز نیازمند است، چرا که سرمایه گذاری های خارجی مشترک به عنوان یک ابزار مهم برای رسیدن به اقتصاد غیرنفتی بسیار با اهمیت است.

علمدار یزدی در بخش دوم صحبت های خود با ارائه آمارهای تفصیلی صادراتی استان، تلاش تجار، تشکل ها و مسئولین را خوب ارزیابی کرد و گفت: ایران در رتبه 38ام کشورهای صادر کننده جهان و رتبه ششم کشورهای صادرکننده منظقه قرار دارد که این جایگاه با احتساب صادرات نفتی است.

وی افزود: میزان صادرات غیرنفتی کشور با وجود تحریم های بین المللی در دو سال دولت تدبیر و امید رشد با شیب تند را تجربه کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی استان، تصریح کرد: سرعت رشد صادرات استان یزد از سال 80 تا 93 بطور میانگین 2 برابر سرعت رشد صادرات کشور بوده است.

علمدار یزدی در ادامه با مقایسه ده کالای عمده صادراتی استان و کشور، تاکید کرد: عمده کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور، پایه نفتی دارد و این در حالی است که بیش از 90% تولیدات یزد فاقد پایه نفتی است.

وی افزود: بخش خصوصی با تولید 95% تولیدات استان، سهم مهمی در توانمندسازی اقتصادی استان داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، زیر ساخت های تجارت خارجی استان را اینطور عنوان کرد: گمرک مستقل از سال 1368، فرودگاه بین المللی جهت حمل بار و مسافر با دسترسی آسان، قرار گرفتن استان یزد در چهارراه کریدور شمال، جنوب و شرق غرب منطقه آسیای غربی، قرار گرفتن پنج راه ریلی کشور در استان یزد، اخذ مجوز و احداث بندر خشک در استان، وجود منطقه ویژه اقتصادی در استان، شرکت نمایشگاه بین المللی فعال، بیش از 450 کارت بازرگانی فعال، انبارها و سردخانه ها با ظرفیت بالا.

علمدار یزدی در ادامه به ارائه برخی از نقاط قوت و مزیت های صادراتی استان اشاره کرد: وجود تجار و بازرگانان مجرب، NGO  های فعال در زمینه صادرات و واردات، تنوع محصولات صادراتی استان یزد، رتبه های برتر تولید برخی از محصولات کشاورزی در کشور نظیر پسته, بادام و ...، بالاترین حجم تولید محصولات گل خانه‌ای در کشور، امکانات سخت افزاری IT, و قطب الکترونیکی جنوب شرق کشور، تولید اغلب محصولات نساجی، تولید بیش از 50% کاشی کشور در استان یزد، دومین استان معدنی کشور، چهارمین استان توسعه یافته صنعتی کشور.

وی با توضیح اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در حوزه صادرات، اهم آن ها را بیان کرد: ارسال و پذیرش هیئت های تجاری، برگزاری میزهای کالایی، برگزاری نمایشگاه های تخصصی، برگزاری منظم جلسات کارگروه توسعه صادرات، برگزاری منظم جلسات کمیته پایش، برگزاری 12 سمینار آموزشی، برگزاری 32 دوره آموزشی، صدور 1405 فقره کارت بازرگانی در دو سال اخیر.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد رشد صادرات استان یزد در دو سال اخیر را قابل توجه خواند و تصریح کرد: در این مدت ، بالغ بر407 قلم کالا به ارزش  1238 میلیون دلار به وزن حدود سه میلیون و پانصد هزار تن کالا به بیش از 93 کشور صادر گردیده است، که نسبت به مدت مشابه گذشته بیش از 10 درصد از نظر ارزش و بیش از 51  درصد از لحاظ وزن افزایش داشته است.

علمدار یزدی افزود: سهم عمده صادرات استان در گروه کالاهای صنعتی با سهم 94% است، که البته در گروه های کالایی دیگر نیز نظیر صنایع دستی، معدن و کشاورزی، استان یزد از گمرک این استان صادرات داشته است.

وی ده کالای برتر از 407 قلم کالای صادراتی استان را ارائه کرد: کاشی با سهم عمده 56%، مقاطع فولادی با سهم 5%، ، پسته با سهم 4%، کابل با سهم  4%، شیشه با سهم 3%، هیدرو کربن با سهم 3%، اکسید مولیبدن با سهم 2%، کیسه فریزر با سهم 2%، ظروف شیشه ای با سهم 2%، و فرو مولیبدن با سهم 2% ده کالای برتر صادراتی استان بوده اند.

وی ادامه داد: همچنین ده کشور برتر از 93 کشور مقصد صادراتی استان یزد کشور عراق با سهم عمده 54% و کشورهای افغانستان، پاکستان، هلند، ترکیه، گرجستان، هند، ترکمنستان، سوریه و امارات میباشد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا