استاندار يزد گفت: ضروري است مشكلات تربيتي و رفتاري كودكان و نوجوانان در خانواده‌ها ریشه‌یابی و براي رفع آن برنامه‌ریزی شود.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:، روز پنجشنبه 5 آذرماه نشست كارگروه زنان و خانواده استان با حضور استاندار یزد، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي دادستان كل كشور، مديران كل دفتر امور بانوان و خانواده و امور اجتماعی و فرهنگي استانداري، فرمانداران، مشاوران فرماندار در امور بانوان و خانواده، رئيس دادگستري استان و اعضاي كارگروه زنان و خانواده استان در سالن زنده‌یاد حمیدیا استانداری یزد برگزار شد.
استاندار یزد در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: نحوه رفتار والدين با كودكان و نوجوانان نقش مهمي در تربيت و شكوفايي استعداد آن‌ها دارد.
«سید محمد میرمحمدی» بابیان اينكه بانوان نقش تأثيرگذاري در فرهنگ جامعه اسلامي دارند افزود: مادران نقش مهمي در تربيت فرزندان و انتقال روحيه عاطفي و محبت‌آمیز به كودكان ايفا می‌کنند.
وی ادامه داد: آسیب‌های فرهنگي و اجتماعي در حوزه كودك و نوجوان ناشي از عدم آموزش كافي و صحيح والدين در نحوه ارتباط با فرزندان است و در اين حوزه كسب آموزش‌های جديد براي پدران و مادران ضروري است.
ميرمحمدي تصريح كرد: در دين ما نيز حقوق كودكان و نوجوانان مورد تأكيد فراوان بوده است و شايسته است به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود زيرا كودكان و نوجوانان از ابتداي تولد تا سن 18 سالگي در معرض بسياري از آسیب‌های فرهنگي و اجتماعي قرار دارند.
عالی‌ترین مقام اجرائی استان گفت: حقوق كودكان در حوزه‌های مختلف بايد تأمين شود و تدوين برنامه‌های فرهنگي، هنري و اجتماعي ويژه كودكان و نوجوانان ازجمله مهم‌ترین وظايف مسئولان مرتبط با اين حوزه است.
استاندار يزد با تأكيد بر شخصيت دادن و ايجاد زمینه‌های آزادي بيان به كودكان و نوجوانان اظهار داشت: اينكه به فرزندانمان شخصيت دهيم و زمينه بروز استعدادهاي آن‌ها را فراهم نماییم ازجمله راهكارهاي تربيتي در حوزه كودكان و نوجوانان است و برقراري ارتباط صميمانه با كودكان می‌تواند در شکل‌گیری شخصيت آن‌ها بسيار مطلوب و تأثيرگذار باشد.
ميرمحمدي نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غيردولتي در تدوين برنامه‌های ويژه فرهنگي و تربيتي براي كودكان و نوجوانان را بسيار بااهميت دانست و افزود: تدوين برنامه‌های آموزشي و تربيتي منسجم و مستمر توسط آموزش‌وپرورش، بهزيستي، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و دادگستري استان امري ضروري است.
وي در پايان سخنان خود تأكيد كرد: اگر امروز افرادي را مشاهده می‌کنیم كه در جامعه رفتار خشونت‌آمیز دارند اين رفتار آن‌ها ناشي از نوع تربيتشان در دوران كودكي دارد كه والدين بايد به اين مهم در نحوه رفتار با فرزندانشان توجه نمايند.


ضرورت تأمين مکان‌های مناسب براي تربيت فرزندان


معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي دادستان كل كشور نيز در نشست كارگروه زنان و خانواده استان گفت: استعداد كودكان و نوجوانان در صورت قرار گرفتن در محیط‌های مناسب شكوفا می‌شود و مکان‌های مطلوب نقش مهمي در تربيت صحيح آن‌ها دارد.
«سید مرتضی بختياری» ادامه داد: در جامعه اسلامي والدين حق ندارند به فرزندان خود آسیب‌های اجتماعي، فرهنگي و علمي وارد نمايند و رعايت حقوق كودكان در جامعه ضروري است.
بختياري افزود: شايسته است كارگروه زنان و خانواده در استان‌ها بيشتر از گذشته فعال باشند و به نقش مهم آن‌ها توجه جدي شود تا در راستاي توجه به حقوق كودكان و نوجوانان برنامه‌های ویژه‌ای تدوين و در جامعه اجرا گردد.


ضرورت رعايت حقوق كودكان در جامعه


مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري نيز در اين جلسه با تأكيد بر ضرورت رعايت حقوق كودكان و نوجوان در جامعه اظهار داشت: وظايف مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك وزارت دادگستري به دفاتر امور بانوان و خانواده‌های استانداری‌ها تنفيذ اختيار شده است.
«فخرالسادات خامسي هامانه» پیمان‌نامه حقوق كودك يكي از دستاوردهاي مهم جامعه جهاني است و وظيفه خانواده‌ها و تشکل‌های مختلف اجتماعي است كه حقوق كودكان و نوجوانان را مطالبه نمايند و درعین‌حال براي اجرايي شدن اين حقوق برنامه و ايده داشته باشند.
گفتني است در ابتداي اين جلسه تعدادي از نمايندگان دستگاه‌های عضو كارگروه زنان و خانواده استان به بيان اقدامات خود در حوزه كودك و نوجوان پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا