فریبرز نواب اعظم

ا"فریبرز نواب اعظم فعال اجتماعی"

نتخابات مجلس دهم ایران تنها در صورتی می تواند نتیجه ای قابل قبول و رو به جلو داشته باشد که شور جوانی چه در سطح کاندیداها و چه در سطح رای دهندگان، این انتخابات را به یک پدیده در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کند.
هفتم اسفندماه سال جاری، کشور شاهد یکی از سرنوشت سازترین انتخابات های خود یعنی انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی می باشد؛ چرا که این انتخابات نیز همانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ پس از یک دوره سخت تحمیل شده بر کشور رخ می دهد و کسانی بر سر کار می آیند که میراث دار سال ها تخریب و ویرانی سرمایه های مادی و معنوی کشور می باشند؛ از هزاران میلیار پول نفتی که به تاراج اختلاس گران رفته است تا نابودی سرمایه های اجتماعی کشور. اگر جبران خسران مادی این دوره دو-سه دهه زمان نیاز داشته باشد، جبران معضلات اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن نسل ها زمان خواهد برد.
جامعه ایران دیگر از اعتماد اجتماعی و سیاسی درکی ندارد، دچار بی اخلاقی های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده است و گویی برخی به منابع این کشور به چشم غنیمت می نگرند، جامعه فساد مالی برای یک شبه ثروتمند شدن را به زرنگی تعبیر می کند و آن را می پذیرد. فقر فرهنگی بر فرهنگ چند هزار ساله این ملت سایه افکنده است، تیراژ کتاب ها و روزنامه ها در کشور از ضعف شدید مطالعه حکایت می کند و کتاب و کتابخانه در نسل جوان جای خود را به سیگار و قلیان و قهوه خانه و... داده است. سیستم آموزشی کشور در هر دوسطح آموزش و پرورش و عالی از ضعف های شدیدی رنج می برد و فاقد توانمندی های لازم برای تربیت نیروی متخصص و متناسب با نیاز های کشور می باشد، علوم انسانی که بن مایه همه علوم دیگر و زیربنای کشور داری و حکم رانی خوب می باشد به شدت تضعیف شده است.
و اما دولت تدبیر نیز که برای بهبود اوضاع در سال۹۲ توسط مردم انتخاب شد؛ در شرایطی کشور را تحویل گرفته است که زیر شدیدترین فشار های داخلی و خارجی است، تحریم های اقتصادی کم و بیش پابرجا هستند و منتقدان تندرو دولت به خاطر منافع خود از هیچ بحران آفرینی فروگذاری نمی کنند. در سال ۹۲ بحران در سیاست خارجی چنان کشور و انقلاب را تهدید می کرد که همه توان و تمرکز دولت را معطوف خود کرد و هرچند این سرمایه گذاری کشور را از لبه پرتگاه نجات داد اما هنوز پس از گذشت دو سال از عمر دولت فشار های مختلف داخلی که بخش عمده آن از سوی مجلس فعلی است و هم چنین عدم حل و فصل کامل تحریم ها فرصت ورود جدی دولت به سیاست داخلی و پرداختن به معضلات موجود در کشور فراهم نشده است.
به نظر می رسد دولت زمانی می تواند قفل سیاست داخلی در عرصه های مختلف را بگشاید که نه تنها برجام را به فرجام برساند، که مجلسی را در کنار خود داشته باشد که علاوه بر انجام وظایف قانونی خود سیاست های قوه مجریه را به خاطر حفظ منافع خود زیر فشار نگذارد و برای حل بحران های کشور در کنار تدبیر و امید قرار گیرد.
همه این ها نیازمند برگزاری انتخاباتی پر شور و پدیده ای است؛ اما انتخابات ها در اغلب مواقع زمانی به پدیده تبدیل می شودند که جوانان شور انتخاباتی پیدا کرده و حضور گسترده و با نشاطی را بعمل آورند. نسل جوان ایران در انتخابات مجلس دهم می شود نسل سوم انقلاب؛ اما این نسل روزهای پر شور انقلاب و حماسه سازی های جنگ تحمیلی را ندیده است، پدیده انتخابات پر شور سال ۷۶ که توسط جوانان آن برهه رقم خورد را به یاد نمی آورد؛ نسل سوم انقلاب سال های سیاهی را به یاد می آورد که دروغ و کینه ورزی و سو مدیریت، کشور و انقلاب را به لبه پرتگاه برد؛ نسل سوم انقلاب رای جمع کردن با سیب زمینی و بگم بگم های تبلیغاتی را به یاد می آورد که نتیجه ای جز بحرانی شدن وضعیت کشور نداشت؛ نسل سوم انقلاب فضای سرد و بی روحی را به یاد می آورد که جامعه مدنی و رسانه های کشور زیر فشار های سیاسی و امنیتی برچیده شدند؛ نسل سوم انقلاب بی روحی انتخابات تحریم شده مجلس نهم را به یاد می آورد؛ نسل سوم انقلاب لغو پی در پی سخنرانی ها و همایش های سیاسی اصلاح طلبان و اعتدالیون در کشور را می بیند تا بی میل تر و ناامید تر از گذشته انتخابات دهم مجلس را نیز از سر بگذارند.
در استان یزد حدود 250 هزار نفر رای دهنده بین ۱۸-۳۱ سال وجود دارد، یعنی ۲۵۰ هزار نسل سومی که نه تنها روز های پر هیاهو و حماسه آفرین تاریخ انقلاب را ندیده است که به واسطه ۸سال فشار سیاسی بر همه حوزه ها و رانت خواری، نابودی فضاهای مدنی، رسانه ای و آکادمیک شور و انگیزه ای برای شرکت در انتخابات دهم مجلس ندارد به ویژه که این نسل آموزش سیاسی-اجتماعی ندیده است و کنشگر نیست، منفعل عمل می کند، تو دار، محافظه کار و منفرد شده است؛ واگرا و بی اعتماد به جامعه و نهاد های سیاسی است .
روی کار آمدن مجلسی که کلید برون رفت از این شرایط را داشته باشد، ممکن نخواهد بود مگر با بیدار شدن همین نسل سوم انقلاب و فعال شدن شور و انرژی جوانی که این امر هم میسر نمی شود مگر با حضور کاندیداهای جوان که حرف و درد این نسل را می دانند و می فهمند، کاندیداهایی که قدرت ارتباط با توده جوانان را دارند و می توانند شعار هایی را علم کنند که دغدغه این نسل خاموش شده است.
تنها با حضور کاندیداهای جوان و پر انرژی است که نسل جوان جامعه که موتور توسعه انقلاب اسلامی در این برهه است انگیزه حضور قاطع و پر شور در این انتخابات را پیدا خواهد کرد که نتیجه آن مانند انتخابات های ریاست جمهوری ۷۶ یا ۹۲ امیدوار کننده خواهد بود و نمایندگان منتخب ملت به پشتوانه حمایت توده جوانان، توان گشودن افق های برون رفت از شرایط فعلی را خواهند داشت.
شاید به همین دلیل است که دکتر عارف حضور زنان و جوانان در این انتخابات مجلس را تا این حد جدی مطرح کرده است و اعتقاد به جوان گرایی در بین جریان اصلاحات دارد، محمد رضا عارف برخلاف بسیاری از چهره های سیاسی کشور به علت حضور در دانشگاه با نسل سوم انقلاب که سکان دار آینده کشور است؛ در ارتباط است و می داند گره مشکلات این نسل جز به دست خودش باز نمی شود ، باید به آنها اعتماد کرد و در این برهه از تاریخ انقلاب، امور کشور را به دست جوانان سپرد.
جوانانی که شور، انگیزه و توان مقاوت و دوندگی برای پیشراندن ایران را دارند؛ جوانانی که به بهانه خدمات گذشته اشان از انقلاب سهم خواهی نمی کنند؛ کسانی که توان جوانی هنوز آنها را محافظه کار نکرده است، کسانی که غرور و عرق جوانی اشان مانع از درگیری آنها به باند بازی های سیاسی و اقتصادی می شود و دغدغه اشان دغدغه های نسل سوم انقلاب است.
در نهایت انقلاب اسلامی به دست نسل سوم خود به مسیر توسعه پایدار وارد خواهد شد و انتخابات مجلس پیش رو می تواند گام مهی برای این امر باشد به شرط آنکه شور جوانی انتخابات اسفند ماه را به یک پدیده تبدیل کند.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

وزارت رهنگ و ارشاد اسلامی

پروانه انتشارپایگاه خبری "یزدفردا"
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا