رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

اصل 62 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به انتخاب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اشاره نموده و شرايط انتخاب‏ كنندگان‏ و انتخاب‏ شوندگان‏ را به عهده قانون‏ گذاشته و در فصل 108 كيفيت انتخاب نمايندگان خبرگان مشخص گرديده است. هر يك از افراد كه خود را صاحب صلاحيت انتخاب شدن مي‌دانند حق ثبت نام دارند و نهادها و سازمان‌هايي كه قانوناً وظيفه ثبت نام تا تاييد صلاحيت كانديداها و برگزاري انتخابات و در نهايت انجام تمام مراحل مربوطه را بر عهده دارند به وظايف خويش عمل خواهند نمود و هيچ يك از دارندگان تريبون‌هاي رسمي، مسئولان، انجمن‌ها و گروه‌هاي سياسي، احزاب و جمعيت‌ها قبل از تعيين تكليف قانوني حق اظهار نظر درباره كانديداها را ندارند و يا نمي‌توانند آنها را غير صالح بدانند. افزايش يا كاهش تعداد متقاضيان نيز نبايد مورد اعتراض ديگران قرار گيرد چون نمي‌توان فردي را از حقوق شهروندي محروم نمود.
علي‌اكبر ولايتي، گفت:«به نظرم عيبي ندارد تعداد زيادي براي انتخابات داوطلب شوند؛ چراكه به هر ترتيب شوراي نگهبان حضور دارد و صلاحيت نمايندگان خبرگان و مجلس را براساس معيارها بررسي مي‌كند. وي گفت: اين درست است كه آيت‌ا... جنتي گفته بود تعداد زياد ثبت نام‌ها زحمت ما را زياد مي‌كند، اما به غير از اين(زياد شدن زحمت) عيب ديگري وجود ندارد. به نظرم اين محدود كردن ثبت‌نام است كه كار را مشكل مي‌كند و ممكن است ايرادهاي اساسي‌تري پيش بيايد كه مثلاً مانع شركت برخي‌ها در انتخابات شوند...»
سخنگو و قائم‌مقام وزارت كشور گفت:« افزايش قابل توجه تعداد داوطلبان مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي نشانگر وجود شور و نشاط و افزايش اميد در مردم است. از نظر دولت افزايش تعداد متقاضيان نامزدي در انتخابات امري بسيار ميمون و مبارك است. آمار ثبت‌نام‌شدگان اين دوره از انتخابات در تاريخ انقلاب اسلامي بي‌سابقه است.بر اين اساس، 801 نفر براي مجلس خبرگان رهبري و 12هزار و 123 نفر براي مجلس شوراي اسلامي نامزد شدند. اين افزايش آمار داوطلبان در انتخابات نشانگر افزايش ميل مردم به دخالت در سرنوشت سياسي و اجتماعي‌شان و رشد اميد در جامعه و احساس مسئوليت مردم نسبت به شرايط كشور است...»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت:
«در اين دوره داوطلبان زيادي براي حضور در انتخابات ثبت نام كرده‌اند كه اگرچه ممكن است برخي اين مسأله را مثبت ندانند اما اينكه اين تعداد از افراد اين احساس را كرده‌اند كه وارد عرصه انتخابات شوند، يك ارزش است و هيأت‌هاي اجرايي و نظارتي نيز صلاحيت‌ها را مورد بررسي قرار خواهند داد تا افراد شايسته و صالح را انتخاب كنند...»
به جاي اين كه عده‌اي از افزايش تعداد كانديداها نگران باشند و يا بگويند فتنه 94 پيچيده تر از فتنه 88 مي‌باشد بهتراست به اين نكته عنايت داشته باشند در صورتي كه چند برابر تعداد كانديداهاي دوران گذشته هم به ميدان انتخابات بشتابند و از طريق شوراي نگهبان قانون اساسي تائيد گردند مردم نيز با درصدي بيش از گذشته و با علاقه و شور و اشتياق به پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و آراي خود را به صندوق‌ها بريزند آيا اين بدان معني نيست كه جامعه از نمايندگان مجلس دهم مي‌خواهد بدون وابستگي به چپ و راست و اين يا آن گروه با دقتي بيش از گذشته بر كليه امور كشور نظارت داشته باشند تا رييس‌جمهوري به خود اجازه ندهد قوانين مصوب را ناديده انگارد و نواري كه بر خلاف قانون ضبط گرديده در برابر نمايندگان مجلس كه بايد حافظ قانون و ناظر بر اجراي صحيح آن باشند و در مقابل ديدگان جهانيان پخش كند يا گاه نمايندگان را به سخره بگيرد و خود را پاك‌ترين دولت تاريخ بنامد در حالي كه تاكنون 2 نفر از معاونانش در زندان به سر مي‌برند. چون نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حق قانون گذاري و تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارند و مي‌توانند در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهار نظر نمايند خواست مردم اين است نهادها، ‌سازمان‌ها، مسئولان و مديران اجرايي آن گونه عمل كنند تا در چهار سال آينده حداقل آمار فساد،‌ ‌دروغ، تهمت، افترا، نزاع‌هاي خياباني، عصبانيت، ارتشاء، اختلاس، سوء استفاده، جعل، كلاهبرداري، ‌اعتياد، تجاوز، سرقت، ‌جنايت، طلاق، زنداني، ناهنجاري‌هاي اجتماعي، ‌كارتن خوابها و زنان خياباني، ‌رها كردن كودكان و سالمندان در كوچه و خيابان و فرزندان بد سرپرست، ابتذال در سينما، فساد ورزشي، به نسبت كاهش يابد ضمن اين كه به جهانيان اعلام مي‌كنيم مردم اين سرزمين در برابر ايثارگري‌هاي شهيدان والامقام، و دلاوران، رزمندگان و آزادگان طي هشت سال دفاع مقدس كه آسايش و امنيت را براي آحاد ايرانيان از هر قوم و مذهب به ارمغان آوردند تعظيم و تكريم مي‌كنند و صبر و گذشت و پايداري و مقاومت خانواده‌هاي معظم آنان را گرامي مي‌دارند و پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه در زمينه‌هاي مختلف علمي، دانشگاهي، پزشكي، نظامي و ديگر زمينه‌ها را كه نصيب اين كشور شده مي‌ستايند. همه علاقمندان و دلسوزان نظام بايد به اين امور بينديشند و پاسخ مسائل و پرسش‌هاي زير را بدهند تا اتفاقاتي نظير آن چه كه ذيلاً نمونه‌هايي از آن درج مي‌گردد كمتر در جامعه رخ دهد و از ناهنجاري‌هاي موجود كاسته شود.
معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي ناجا گفت: «آمارهاي ما نشان مي‌دهد كه در حوزه جعل و كلاهبرداري افزايشي حدود 15 درصدي داشته‌ايم. وي با بيان اينكه عمده كلاهبرداري‌ها در قالب فروش مال غير، پيش فروش آپارتمان و خودرو، امور بازرگاني و تجاري و همچنين انجام امور اداري، اجاره مال غير و... »
«معاون سلامت و اصلاح و تربيت زندان‌هاي فارس گفت: «درصد بالايي از جمعيت كيفري زندان‌هاي استان را گروه سني 18 تا 25 سال تشكيل مي‌دهند كه اين آمار زنگ خطري براي متوليان فرهنگي و اجتماعي استان است...»
«مادري كه فرزند خود را براي بخيه صورتش به اورژانس بيمارستان مي‌برد، اما پزشك اورژانس پس از اينكه متوجه مي‌شود خانواده اين كودك پولي ندارد بخيه صورت او را مي‌كشد. اين اتفاق كه در يكي از بيمارستان‌هاي خميني شهر رخ داده است، به صدر اخبار رسانه‌ها آمد. هر چند وزير بهداشت اين اتفاق را تاييد كرده و وعده داده است با متخلفان برخورد مي‌شود، اما اتفاقاتي از اين دست نشان‌دهنده در معرض تهديد بودن اخلاق پزشكي است...»
«در ادامه تورق پرونده زمين‌خواري، از وجود دوهزار و ششصد پرونده زمين‌خواري كلان رونمايي شد كه در دستگاه قضا مطرح است. در كنار اين، پرونده‌هاي ديگري هم در دادگاه‌ها مطرح است كه در حال بررسي وضعيت يك‌هزار و نهصدو هشتاد فقره پروانه ساخت هستند. قائم‌مقام معاون قضائي قوه قضائيه در نهمين هم‌انديشي آموزشي مديران و نمايندگان وزارت راه‌وشهرسازي در شوراي حفظ حقوق بيت‌المال در اراضي و منابع طبيعي از اين پرونده‌ها پرده برداشت و در ادامه، از 115‌هزار پرونده تصرف غيرقانوني منابع طبيعي خبر داد...»
« در 9 ماهه امسال از هر10 ازدواج در استان زنجان پنج مورد و در سطح كشور چهار مورد منجر به طلاق شده است. در 9 ماهه امسال هشت هزار و چهارصدوپنجاه و دو مورد ازدواج و يك هزار و هفتصد و پنجاه و دو مورد نيز طلاق در آن استان به ثبت رسيده است...»
«پدر خانواده سال قبل فوت كرده و مادر و دختر در همان خانه، به دليل امنيت و بافت سنتي «شهرك محلاتي در تهران» با هم زندگي مي‌كردند. آن شب حدود ساعت دو بعد از نيمه‌شب، مادر خانه در تاريكي اتاق از خواب بيدار مي‌شود و با دو جوان خشن و بي‌شرم كه صورت خبيثشان را پوشانده بودند مواجه مي‌شود و...»
«در ايران از هر 100 هزار نفر 269 نفر زنداني اند كه اين آمار بالاتر از ميانگين جهاني و نگران كننده است. به گزارش ايرنا، مصطفي پور محمدي وزير دادگستري ورودي زياد پرونده‌ها به سيستم قضائي را از جمله مشكلات فراروي اين نهاد بر شمرد و افزود: يكي از راهكارهاي پيشگيري از اين موضوع، پيشگيري از وقوع جرم در كشور است... »
«حجت الاسلام طباطبايي منشاء مشكلات كشور بعد از انتخابات رياست جمهوري دوره گذشته را دروغ گويي، ايراد اتهام و افترا عليه يكديگر دانست و در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما انگيزه ايراد دروغ و اتهام و تهمت چيست؟ گفت: كساني كه از عهده مسئوليت خود بر نمي‌آيند و كارآمدي و توانايي لازم در انجام وظايف را ندارند، دروغ مي‌گويند و اتهام مي‌زنند... »
« آيت ا... يثربي در پاسخ به سوالي درباره اختلاس‌هاي دولت گذشته گفت: واقعا اسباب تاسف و سرافكندگي و شرمساري است. شرايط به گونه‌اي شده كه انگار هر كس دستش به هر جايي مي‌رسيد برمي‌داشت. كساني را مي‌شناسم كه سال 84 يا 85 به اينجا مي‌آمدند كه ما واسطه شويم براي دو ميليون وام. الان خبر مي‌رسد كه همين‌ها چندين برج در تهران دارند! اين گونه افراد هستند كه تلاش مي‌كنند فردي را براي نمايندگي معرفي كنند تا بتوانند به اين فعاليت‌ها ادامه دهند.»
در برابر اين هنجار شكني‌ها و رخدادهاي ناگوار اجتماعي و فرهنگي، كشور نياز به مجلسي دارد كه عده‌اي از آنها به جاي جانبداري ناروا از گروههاي سياسي و پرداختن به كشمكش‌هاي جناحي و صرف انرژي و نيروي نمايندگان عليه خطوط سياسي و جناحي طيف مخالف به مردم و مشكلات و گرفتاري‌هايشان بينديشند.
اصلاح امور مردم و سامان دهي زندگي آحاد جامعه را سرلوحه كار خويش قراردهند و سياسي بازي و سياست‌زدگي را به كناري نهند و درد دردمندان و نيازمندي بيچارگان را از نزديك درك و لمس نمايند تا از رنج‌ها و محروميت‌ها و نابساماني‌ها بكاهند و در يك كلام كساني در مجلس وكالت و نمايندگي مردم را عهده‌دار شوند كه به حق و انصاف جانشين لايق شهيد مدرس و شهيدرجايي و شهيد بهشتي و شهيد باهنر و امثال آنان باشند. به اميد آن روز و آن مجلس.

مدير مسئول

منابع: روزنامه‌ها، سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي رسمي كشور

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا