یزدفردا"صنایع دستی ایران جلوه ای از هنر، فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین شرقی است که روح هر بیننده ای را در نقوش و ظرافت خود غرق می سازد. تمدن غنی چندین هزار ساله ایران در برابر تمدن های اروپایی و آمریکایی هر گردشگری را متحیر می سازد و او را ترغیب می کند تا در هر زمینه ای سوغاتی ارزشمند را به ارمغان ببرند.

محمدرضا دهقان مهرجردی اظهار داشت: نخستین روزی که انسان های اولیه بر دیواره غارها آثار حکاکی خود را با اقتباس از شکار حیوانات و دیگر چیزها  به وجود  آوردند و ابزار سنگی مورد نیاز برای شکار و زندگی آن روز خود را با دستان خود شکل دادند، صنایع دستی در کره خاکی متولد شد .

نیاز مصرفی بشر اولیه موجب شد که مصنوعات مورد احتیاج خود را با استفاده از مواد اولیه موجود در طبیعت ، به شکل دست ساز به وجود آورد و یکی از قدیمی ترین رشته های فعالیت بشر یعنی "صنایع دستی" رو به رشد نماید.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد افزود: صنایع دستی عنصر بسیار مهم و حیاتی است و رونق آن موجب توسعه پایدار کشور می شود و در واقع بازتاب ذوق، سلیقه، سنن و آداب و رسوم اهالی هر منطقه است.

وی با بیان اینکه هنرمندان و صنعتگران با استفاده از طرح های اصیل، سنتی و بومی، با طرح ها و نقش هایی که از پیشینیان خود به ارث برده اند، به تولید محصول می پردازند تصریح کرد: به همین دلیل این صنعت ملی نیاز به کارشناس خارجی، اقلام وارداتی و تکنولوژی خارجی ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: فعالیت در بیشتر رشته های صنایع دستی نیاز به ابزار و وسایل پیچیده و سرمایه زیاد ندارد و مهمترین عامل تولید، ذوق و استعداد و خلاقیت صنعتگر محسوب می شود.

دهقان خاطرنشان ساخت: صنایع دستی افزون بر تولیدات فرهنگی و هنری خود، دارای اثرات مهم و تعیین کننده در بخش اقتصادی است و از مهمترین اثرات صنایع دستی می توان به نقش آن در ایجاد اشتغال در جوامع شهری و روستایی اشاره کرد چرا که از طریق آموزش با دوره های کوتاه مدت می توان در یکی از رشته های متنوع صنایع دستی فعالیت کرد.

وی عنوان کرد: یکی از سریع ترین طرق دستیابی توسعه و پیشرفت، تولید صنایع دستی است که بر خلاف صنایع ماشینی، دارای ارزش افزوده بالا و کارآفرینی گسترده است و از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری می کند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی یزد یادآور شد: در حال حاضر ایران در مقام سوم صنایع دستی جهان بعد از کشور چین و هند با برخورداری از 250 رشته در صنایع دستی و بیش از دو میلیون نفر صنتعگر است که در صورت تدوین، برنامه ریزی و اعمال سیاست های مختلف می توان بازار صنایع دستی در ایران را رونق بخشید.

این مقام مسئول، تعداد صنعتگران تحت پوشش را 2871 نفر و میزان اشتغال ایجاد شده در سال 1394 را یکصد و چهل و پنج مورد ذکر کرد و اضافه نمود: تعداد کارگاههای صنایع دستی تحت پوشش هم اکنون 2985 مورد و تعداد تعاونی ها نیز 25 مورد می باشد..

وی عدم امکان استفاده هنرمندان و صنعتگران ار بیمه هنرمندان، کمبود اعتبار برای ارائه وام به متقاضیان جهت خرید و تجهیز کارگاه و تولید صنایع دستی و عدم قرار دادن صنایع دستی در جوایز بانگها که باعث رواج استفاده از این هنرها در منازل می گردد را از جمله مشکلات پیشاروری صنایع دستی استان یزد ذکر کرد.

دهقان در ادامه بر تاثیر متقابل صنایع دستی و صنعت گردشگری تاکید کرد و افزود: حمایت از کارگاههای تولیدی، حمایت از بازارچه های صنایع دستی، تهیه و تدوین استاندارد مواد اولیه با حفظ اصالت بومی، محلی و فرهنگی، افزایش میزان تنوع و زمینه های کاربردی صنایع دستی و تامین امنیت برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف صنایع دستی از جمله راهکارهای توسعه صنایع دستی است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا