یزدفردا"با عصبانیت وارد اتاق مشاوره شد و با چهره ای عبوس و اخم کرده شروع به صحبت کرد:

 

سه سالی است با هم ازدواج کردیم اوایل روابط مان خوب بود ولی کم کم احساس کردم رفتارهایش دستوری شده انگار با بچه دوساله ازدواج کرده . اگه می دونستم قراره به جای همسر مامان بگیرم، عمراً ازدواج می کردم. 

انگار احساس می کنه مادرمه ؛ مادر چیه مادر بزرگمه ، از دستور دادن هاش ؛ چک کردن هاش ، نصیحت کردن هاش خسته شدم ، آقای روانشناس من دیگه بریده ام ، واقعا احتیاج دارم به کمک ......

جملات بالا خلاصه  جلسه مشاوره یکی از مراجعانم بود که از جا به جایی نقش همسرش گلایه داشت.  به همین دلیل احساس کردم موضوع این قسمت نوشته ام را اختصاص دهم به برای هم زن و شوهر باشید نه پدر و مادر.

برخی از زنان رفتارهای مادرگونه ای با همسرشان دارند و مدام مانند مادر، پشت سر همسرشان راه می افتند و از او مراقبت می کنند .

جملاتی مثل این که مراقب خودت باش ، غذایت رو به موقع بخور، لباس گرم بپوش.دقیقا مانند یک مادر و این رفتار باعث تخریب رابطه آنها با همسر خود می شوند.

این برخوردها با همسر باعث ضعیف شدن اعتماد بنفس همسرتان می شود و در نتیجه رفتار او نیز مثل یک پسربچه خواهد شد.

چگونه ناخواسته  زن‌ها در حق مردها مادری می‌کنند؟

 در حق آنها زیاده از حد مفید واقع شدن و انجام دادن کارهایی که می‌بایست خودشان انجام بدهند

بطورمثال: لباس‌هایش را پشت سرش جمع می‌کنیم،صبح‌ها قبل از آن که به سر کار برود لباس‌هایش را انتخاب می‌کنیم و...
راه انداختن بازی‌های کلامی‌با آنان، بازی حدس بزن، جهت بیرون کشیدن اطلاعات از آنان، به او می‌گوییم: گرسنه ای؟
 خانم ها معمولا چنین فرض می‌کنند؛ مردها کم حافظه بوده و یا فراموش کار هستند و اطلاعاتی که می‌بایست خودشان به خاطر داشته باشند را به آنها گوشزد می‌کنند: یادت باشد وقتی رسیدی زنگ بزنی، یادت باشد آشغال‌ها را دم در بگذاری! و... آن‌ها را نکوهش می‌کنیم گویی بچه اند.

چرا زنها در حق مردها مادری می‌کنند؟

دربچگی همواره شاهد بودیم که چگونه مادرانمان به واسطه رفتارهای حمایتگرانه و مادرانه شان پاداش می‌گرفتند و اگر چنین رفتارهایی از ما سر می‌زد به ما نیز این چنین پاداش می‌دادند:

 "دختر خوب و شیرین من، چقدر خوب از برادرت مواظبت می‌کنی"، یا " دختر خوبی باش و دمپایی پدرت را جلوش جفت کن" و ...           
اگر شما شاهد بودید، به جای اینکه مادرتان به طرزی رمانتیک با پدرتان رفتار بکند، همیشه در حق او مادری می‌کرده است، در نتیجه شما هم در کودکی چنین آموختید. این همان رفتاری است که زن‌ها باید با مردها داشته باشند. پس وقتی خودتان بزرگ شدید و ازدواج کردید، عینا همین کار را با همسرتان کردید. 

بزرگترین اشتباه: 

برای این که مردی ما را دوست بدارد، در نقش مادر برای او ظاهر می شویم؛ به این دلیل در حق مرد زندگیتان مادری می‌کنید که آنها را به خود وابسته سازید.

 وقتی سخت تلاش می‌نمایید تا کلیه نیازهای شوهر خود را برآورده کنید، او را شدیدا به خود وابسته می‌کنید. بعضی از زنها بدین وسیله با ترس از طرد شدگی خود مقابله کرده و طوری آنها را به خود وابسته می‌کنند که هرگز نتوانند فکر ترک کردن همسرشان را بکنند. گویی ضمیر ناخودآگاه آنها درمی‌یابد، اگر به اندازه کافی به آنها محتاج باشند، هرگز آنها را ترک نخواهند کرد.    

یادتان باشد مادری کردن برای همسر موجب تخریب رابطه می‌شود        
در ابتدا مادری کردن برای نامزد یا همسرتان می‌تواند جوانب مثبتی داشته باشد، اما در درازمدت اثرات بسیار مخربی را بر روی رابطه شما خواهد گذاشت:       

 همسرتان از شما منزجر شده و بر علیه تان طغیان خواهد کرد. هنگامی‌که در حق همسرتان مادری می‌کنید، به طرزی اجتناب ناپذیر او از شما منزجر شده و نهایتا بر علیه تان طغیان خواهد کرد.

ممکن است از رفتارتان شکایتی نداشته باشد، حتی ممکن است اصرار کند به این کارتان ادامه بدهید، اما یک چیز حتمی‌است: او یک روز بر علیه تان شورس خواهد کرد، همانگونه که تمامی‌پسربچه‌ها دوست دارند روزی از مادرشان جدا شوند و خانه را ترک نمایند. 

مادری کردن با مردها  و مانند پسربچه های کوچک رفتار کردن، استقلالشان را زیر سوال می برد. زمانی که اقتدار مردان بر اثر مادری کردن بیش از اندازه زنان از بین برود، جذابیتشان را برای همسرشان از دست می دهند.

 زیرا زنان دوست دارند مرد زندگیشان مقتدر و توانا باشد و از پسربچه هایی که مجبورند مدام دنبالشان باشند خسته و کلافه می شوند. در نتیجه همین عامل باعث سردی روابط می شود.

در واقع آنچه باعث بروز مشکل می شود رفتار شماست نه بی توجه بودن شوهرتان به کارهایش.عشق، حرارت و شور و حال رابطه را خواهید کشت. هر چه با یک مرد بیشتر به مانند مادرش رفتار کنید، او نیز به شما بیشتر فرزندگونه پاسخ خواهد داد. 
 

اگر برای همسرتان مادری می کنید به راه حل هایی که در ادامه بیان می شود توجه کنید:

1. به او اعتماد کنید و مانند یک شخص توانا و قابل اعتماد با او رفتار کنید و اگر با این حال همسرتان اشتباهاتی را مرتکب شد مثلا باز هم قرارهایش را فراموش کرد یا به خاطر گم کردن کلیدهایش دیر به مهمانی رسیدید نگران نباشید زیرا تا همسر شما بخواهد به تنها انجام دادن کارهایش عادت کند زمان می برد.           
2.به رفتارهای خودتان دقت کنید و ببینید کدام یک از رفتارهایتان مادری کردن محسوب می شود سپس سعی کنید از انجام آن ها جدابا تمرین اجتناب کنید.  

 تهیه و تنظیم: مرکز مشاوره آرامش پلیس یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا