عوامل اجرايي بدون هماهنگي و کسب مجوز از اداره کل ميراث فرهنگي استان اقدام به تخريب گاراژ کنترل در مجاورت هتل داد نمودند که يگان حفاظت اين اداره کل سريعاً کار را متوقف نمود.

به گزارش روابط عمومي، امور فرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد معاون ميراث فرهنگي اين اداره کل عنوان کرد: باتوجه به کمبود فضاي پارکينگ در خيابان دهم فروردين شهرداري يزد اقدام به تملک گاراژ کنترل  نموده و متاسفانه عوامل اجرايي بدون هماهنگي و کسب مجوز از اين اداره کل اقدام به تخريب بخشي از گاراژ مذکور نمودند که خوشبختانه با عملکرد هوشيارانه نيروهاي يگان حفاظت ميراث فرهنگي اين عمليات در حال حاضر متوقف شده است.

محسن ذاکري نيا افزود: اين گاراژ که مربوط به دوره پهلوي مي باشد به صورت حياط مرکزي و سه طرفه ساخته شده است و نه تنها داراي ارزش تاريخي مي باشد بلکه در محدوده بافت ثبتي يزد که به شماره پانزده هزار در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده، قرار گرفته است.

مهندس ذاکري نيا تصريح کرد : امکان استفاده از گاراژ کنترل به عنوان پارکينگ عمومي وجود دادر ولي اين اقدام مانند هر فعاليت عمراني در بافت بايد فرآيند قانوني خود را طي نمايد که اولين آن ،قبل از هر گونه دخل و تصرف و يا تخريب ارائه برنامه و طرح به اداره کل براي اخذ مصوبه از شوراي ميراث فرهنگي استان و حوزه ستادي ميراث فرهنگي کشور است.

وي خاطرنشان ساخت: اقدامات پيشگيرانه براي هر نوع تخريب غيرقابل جبران در محدوده بافت تاريخي از وظايف اصلي اين اداره کل به حساب مي آيد، و در اين ميان بحث "ثبت جهاني" اين بافت تاريخي که سالهاست تلاش براي برطرف کردن مشکلات آن ادامه دارد و پرونده آن نيز به تازگي براي ثبت جهاني در سال ‎2‎0‎1‎7 به يونسکو ارسال گرديده است، اين وظيفه را پررنگ تر مي سازد.

اين مقام مسئول تصريح کرد: با اينگونه اقدامات، مشکلات زيادي گريبان بافت تاريخي وسيع ترين شهر خشتي جهان را مي‌گيرد و يکپارچگي بافت و زحمت‌هايي که در طول اين سال‌ها براي جهاني شدن اين شهر انجام شده است را از بين مي‌برد.

ذاکري نيا اظهار داشت: مردم و مسئولين بايد بدانند بافت تاريخي يزد در دنيا منحصر به‌ فرد است و شايسته است اين بافت منسجم و دست نخورده بماند و در موارد لزوم با کسب مجوز از اداره کل ميراث فرهنگي اقدامات مرمتي و اجرايي انجام شود.

معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي استان افزود: زماني که اين بافت تاريخي به ثبت جهاني برسد نظارت بر اين بافت افزايش مي‌يابد و دخل و تصرف در اين ميراث فرهنگي قانون ‌مند و نظام‌ مند انجام خواهد شد و عملکردمان در اين حوزه بهبود خواهد يافت.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا