تپه دهل زنان مروست واقع در شهرستان خاتم در آبان ماه سالجاری با شماره 265 در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی این اداره کل در شهرستان خاتم درخصوص این اثر طبیعی گفت: تپه دهل زنان در نقطه صفر مرزی استان یزد و کرمان در جاده مروست به خبر شهربابک و در فاصله بیست کیلومتری شهر مروست واقع شده است که از جاذبه های گردشگری بسیار مهم شهرستان خاتم محسوب می شود.

علی اصغر دشتی زاد افزود: از نکات قابل توجه این اثر می توان به دانه های ماسه ای ریز و بسیار زیبا و همچنین خاصیت مغناطیسی موجود بین این دانه ها اشاره کرد که در نوع خود تاثیر قابل توجهی بر جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

وی خاطرنشان ساخت: در نواحی خشک و نیمه خشکی که مسیر حرکت ماسه توسط باد، با موانعی مانند تپه‌ها یا کوه‌ها برخورد می‌کند، در صورت تغذیه‌ کافی، ممکن است تراکمی از ماسه در جهت باد یا در دامنه‌های پشت به باد تشکیل شود. در بعضی از مناطق مستعد ضخامت این رسوبات تا 100 متر نیز می‌رسد ولی معمولا بین چند متر تا چند ده متر متغیر است.

گفتنی است: از نظر نوع و جهت حرکت در رابطه با مواضع مشخص (کشیدگی کوه) این تپه‌ها دو نوع هستند: تلماسه‌های صعودی یا بالا رو و تلماسه‌های نزولی یا ریزشی که اثر مذکور از نوع تلماسه‌های صعودی (بالارو) محسوب می شود. این اثر مربوط به هولوسن و دوره آخر کواترنر است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا