یزدفردا"چشمه هاي دره آب شور  موسوم به سنگ آبهاي ندوشن واقع در يزد، ندوشن، روستاي نيوک در آبان ماه نود و چهار با شماره ‎2‎7‎0 در رده ميراث طبيعي ملي کشور به ثبت رسيد.

محمدمهدي شرافت در اين خصوص اظهار داشت: باتوجه به رشد صنعت و شهرنشيني، گسترش بيابان ها، گرم شدن و آلودگي هوا، اهميت پديده ها و آثار طبيعي براي در امان ماندن بشر از مشکلاتي در اين رابطه به خوبي مشخص است و استان يزد نيز به دليل قرار گرفتن در منطقه خشک و کويري و افزايش جميعت و صنعت در معرض بلاياي طبيعي و انساني زيادي مي باشد که نتيجه آن ممکن است منجر به از بين رفتن و يا مورد تهديد قرار گرفتن آثار طبيعي باشد.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد افزود: اداره کل ميراث فرهنگي استان براي حفاظت و نگهداري اين آثار، اقدام به پيشنهاد، تهيه و تنظيم پرونده هاي آثار طبيعي قابل ثبت در فهرست آثار ملي کشور نموده است که نمونه اي ازآن، اثر طبيعي و شاخص و مهم از نظر ژئومورفولوژيکي، زمين شناسي و گردشگري گنبدها و چشمه هاي آهکي واقع در روستاي توران پشت، چشمه هاي دره آب شور ندوشن و همچنين آبشار سفيده ندوشن مي باشد.

اين مقام مسئول تصريح کرد: بي شک يکي از زيباترين پديده زمين شناسي استان يزد که در نوع خود منحصر و کمياب بوده و تنها نمونه هاي نادري از آن در ايران و جهان وجود دارد، چشمه هاي آهک ساز نيوک ندوشن و دره آب شور مجاوز آن مي باشد.

وي خاطرنشان ساخت: چشمه هاي آهک ساز توران پشت در استان يزد نمونه ديگري از اين نوع چشمه ها است که در نوع تشکيل سازه هاي آهکي آن به سبب تفاوت هايي که در بستر، شرايط توپوگرافي و زمين شناسي وجود دارد، متفاوت بوده و اشکال آهکي بسيار متفاوتي از اين اثر در آن شکل گرفته اند.

شرافت عنوان کرد: محدوده اثر طبيعي چشمه هاي دره آب شور ندوشن و آبشار آن شامل تعدادي چشمه است که در طول محدوده دره مجاور آن پراکنده اند. چشمه ها به دليل آبدهي بسيار متفاوت بوده و چشمه هاي اصلي که تعداد آنها بالغ بر سه چشمه است، در بالادست و تقريباً مرتفع ترين بخش مسير قرار گرفته اند.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد، داشتن خواص درماني و رفع امراض پوستي، وجود چند گونه گياهي و جانوي در ليست ‎I‎U‎C‎N ، وجود جريان آب تقريباً دائمي در دل بيابان هاي يزد، زيبايي خيرکننده اين اثر در تمام فصول سال، برخورداري از وسعت و فضاي مناسب جهت حفاظت، اکوسيستم حساس و شکننده، دارابودن مهمترين چشمه هاي آهکي با رسوبگذاري حوضچه اي و پلکاني در ايران مرکزي، پديده هاي جذاب کارستي و ژئوتوريسمي در کوههاي اطراف و همچنين هجوم بدون برنامه و مديريت گردشگران در برخي از ايام خاص سال و خطر صدمه به اثر و مناظر طبيعي اطراف آن را از جمله مورادي دانست که در پرونده ثبتي اين اثر طبيعي مدنظر قرار گرفته شده است.

وي خاطرنشان ساخت: طبق قوانين و ضوابط مربوطه اثر مذکور ضمن رعايت حقوق مالکانه تحت حفاظت، نظارت و حمايت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است و هرگونه دخل و تصرف يا اقدام و عملياتي که منجر به تخريب يا تغيير در اصالت اثر شود، ممنوع است.

شرافت در پايان اظهار اميدواري کرد: اين محدوده طبيعي باوجود دارا بودن پتانسيل هاي بالاي گردشگري، مي تواند با معرفي صحيح و فراهم ساختن زيرساخت هاي لازم، براي بازديد گردشگران آماده سازي گردد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا