علی اصغر باقری

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم

با سلام: از آنجا که رئیس جمهور طبق اصل 122 قانون اساسی در برابر ملت مسئول است و آحاد مردم حق دارند نسبت به مواضع و عملکرد رئیس جمهورشان حرفی و یا خواسته هایی داشته باشند در آستانه سفر به یزد در 17/12/94  دل نوشته هایی وجود دارد که معلوم نیست چه کسانی بتوانند بنویسند و چه افرادی بتوانند مطالبشان را به رئیس جمهورشان برسانند. رئیس جمهوری که بالاترین مقام اجرایی کشور را برخوردار است و قریب به اتفاق بودجه و امکانات کشور در دست اوست.  شاید بتوان بطور کلی دلنوشته ها و انتظارات و خواسته های مردمی را به سه دسته کلی تقسم نمود دسته اول پیرامون وعده های انتخاباتی، دسته دوم در خصوص مشکلات خاص منطقه ای و افراد که نامه نگاریها در این خصوص فراوان است و دسته سوم درباره انجام وظایف قانونی. اما در مورد وعده های انتخاباتی؛ رئیس جمهور محترم یکی از شعارها و وعده های اصلی که دادند بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم در ظرف 100 روز بود که متأسفانه با گذشت قریب به 1000 روز وضع معیشتی مردم علی رغم هزینه های سنگینی که ملت در خصوص مذاکرات و برجام متحمل شده هر روز بدتر و بدتر شده و بیکاری و رکود سایه شوم خود را بر بسیاری از خانواده ها کشانده و چرخ زندگی بسیاری از مردم را تا اندازه ای فلج نموده و در این وامصیبتای زندگی چرخ مراجعه به مطب دکترها و بیمارستانها مرتب می چرخد و سرعت می گیرد.

 آقای رئیس جمهور شما وعده دادید که کاری می کنید که هم چرخ سانتیفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور، اما در این دو سال و اندی هم سانیفیوژها از کار افتاده و یکی از با ارزشترین صنعت هسته ای کشور در اراک که تا اندازه ای تضمین کننده امنیّت کشور هم بود با بتن پر شد و قفل اقتصاد باز که نشد بلکه چند قفله شد! امروز شاهد این هستیم که علی رغم رکود اقتصادی قیمت کالاهای ضروری مردم مرتب بالا می رود. اخیراً بانک مرکزی اقلام گران شده اخیر را بدین شرح اعلام کرده است: لبنیات: 8/2 درصد. تخم مرغ: 21/2 درصد. برنج: 16/5 درصد. حبوبات: 31/3 درصد. سبزیجات تازه:32/9 درصد. گوشت: 10/1 درصد. قند و شکر: 18/3 درصد. چای: 13/5 درصد. روغن نباتی 0/2 درصد. جناب آقای رئیس جمهور! ضرب المثلی در بین یزدی هاست که می گوید: آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی! اگر از ابتدای تبلیغات انتخاباتی شما تا روی کارآمدنتان تا به امروز که بیش از 1000 روز می گذرد نگاهی داشته باشیم حرف و تعارف و آمد و رفتها و نشست و برخاستهای با طرفهای خارجی و مذاکرات و مدال دادنها بوده و در کنارش مرتب کارخانه های داخلی ما به خاطر انتظار وعده ها و ورود اجناس خارجی هر روز به تطیلی کشیده شده و به جای اینکه مذاکرات کمکی به سفره مردم کرده باشد هر روز از سفره مردم کم شده. یکی از ایرادات جنابعالی به دولت گذشته بالا بودن حجم نقدینگی بوده اما آمارها نشان می دهد حجم نقدینگی در دولت شما از 8 سال دولت قبل فراتر رفته و اگر بخواهد این روند ادامه داشته باشد اثرات مخرب آن را چه کسی می خواهد مهار کند؟

مردم دیگر چگونه به وعده های شما امیدوار باشند که با گذشت قریب 10 برابری زمانی که وعده داده بودید وضع معیشتی شان هر روز بدتر و بدتر شده! شما تا به حال چند بار وعده عبور از رکود دادید و بسته های اقتصادی خود را رو نمودید ولی هیچیک از این بسته ها کمکی به رکود اقتصادی نکرده و بسیاری بر این باورند که بله ما از مرحله رکود در حال عبور هستیم، ولی عبوری به سمت و سوی بحران اقتصادی! بحرانی که تعدادی از وزرای شما هم آن را یاد آور شدند. یکی از مهمترین و به قولی مشتی ترین صنایع یزد فولاد آلیاژی یزد بود که کارگرانش در بهترین وضعیّت قرار داشتند. حالا شما در این دم عیدی ببینید وضع کارگران آن را نسبت به سالهای گذشته هم از نظر کمّی که چه تعداد از کار اخراج شدند و هم از نظر کیفی و دریافتی هایشان. آقای رئیس جمهور پیشنهاد می شود شکست خود در حل مشکلات اقتصادی مردم را بپذیرید و بیشتر از این مردم را سرکار نگذارید، به خانواده هایی که به واسطه مشکلات عدیده اقتصادی در حال هم پاشیدن است رحم کنید، به پدرهای خانه ای که به واسطه بیکاری دستشان خالی است و شرمنده زن و فرزند خود می شوند رحم کنید به آن کارگر بیکاری که بعضاً حتی پولی برای گرفتن نان هم در جیب خود ندارد رحم کنید و شجاعانه به مردم اعلام کنید که بیراهه رفتید و بیشتر از این کشور را به سمت ناکجا آباد نبرید.

یکی از معضلاتی که ملتهایی را در تاریخ به روز سیاه نشانده شدند بحث پافشاری بعضی از سیاسون آنها بوده که متوجه مسیر اشتباه خود می شدند اما به واسطه غروز و لطمه نخوردن به اعتبار خودشان آن مسیر غلط را دنبال می کردند. در مثل مناقشه نیست در جنگ جهانی دوم که هیتلر سرزمینها را در می نوردید و مغرورانه پیش می رفت به دروازه های مسکو رسید و کار مقداری سخت شد کارشناسان نظامی اش می گفتند اینجا را بگیریم کار تمام است. اما هیتلر به یکباره هوای تصرف لنین گراد به سرش زد. هرچه کارشناسان نظامی گفتند این خطای استراتژیک است و ما اول باید مسکو را بگیریم لنین گراد بعد در دست ماست، اما گوش نکرد و هدف تغییر کرد و سپاه هیتلر نتوانست لنین گراد را بگیرد و گرفتار سرمای کشنده شدند. بعد نیروهای شوروی توانستند خودشان را جمع و جور کنند و متفقین از طریق ایران هم به داد مسکو رسیدند و هیتلر نتوانست مسکو را هم بگیرد و فهمید که شکست خورده اما باز آن غرور وی اجازه نداد شکست را بپذیرد و همچنان به جنگ ادامه داد و باز میلیونها نفر کشته شدند تا اینکه دم آخر با انجام یک انفجار سنگین در مقر خود به همه چیز خاتمه داد، اما ملت آلمان ماند با آن همه خسارات جنگی که به خود و دیگران وارد ساخته بود و شاید اگر آن زمان هیتلر به حرف کارشناسانش گوش داده بود امروز چینش قدرت در جهان به گونه ای دیگر بود و ژاپن بمباران اتمی نشده بود و ملت آلمان هم اسیر سیاستهای امریکا نبود...   

جناب آقای رئیس جمهور! یکی ازصدها شعارهای انتخاباتی شما بحث مسکن مهر بود که گفتید اینها در حدّ یک خوابگاه است و ما آنها را تکمیل نموده و فضاهای آموزشی و فرهنگی تفریحی و... را در کنار آن ایجاد می کنیم اما متأسفانه شما نه اینکه به وعده خود عمل نکردید بلکه آقای آخوندی وزیر مسکن جنابعالی مسکن مهر را که بر اساس قانون دولت قبل موظف به ایجاد آن بود را چیز مزخرفی خواند! البته از یک حامی فتنه که به چنین پست و مسئولیّتی برسد نباید انتظاری بیشتر از این داشت. و حالا جای این پرسش وجود دارد که شما در زمینه ساخت و ساز مسکن به هر نامی در این دو سال و اندی جز مقرر کردن مقداری وام خرید مسکن چه کردید؟ آیا وام خرید مسکن کمکی به ساخت مسکن می کند؟ آیا قانون حمایت دولت برای خانه دار کردن اقشار جامعه مربوط به دولت قبل بوده و در این دولت نباید اجرا می شد؟ حالا دولت قبل اسم مسکن مهر روی آن گذاشت اگر شما از کارهای دولت قبل بدتان می آید، نباید یک اسم دیگری انتخاب و آن قانون را اجرا می کردید؟ آقای رئیس جمهور! چرا قانون تسهیل ازدواج جوانان که در مجلس هفتم به تصویب رسید مورد بی مهری دولت اصلاحات و دولت اعتدال قرار گرفت؟ مشکل چیست؟ آیا قانونی که در حمایت از مردم و برای تسهیل ازدواج جوانان و تشکیل خانواده که دولت موظف به انجام آن است و این قانون بر اساس اجرایی شدن وظیفه دولتها در اصل دهم قانون اساسی است، چرا باید مورد بی توجهی دولتهایی باشد که ادعای مردم سالاری آنها سر به فلک می کشد؟! گناه دولت قبل چه بوده که این قانون را اجرایی کرده؟ اگر چه در اجرایی کردن آن کار بزرگ، اشکالاتی هم وجود داشته ولی 2 میلیون خانواده خانه دار شدند. لذا پرسشی که وجود دارد که شما که مجری قانون و قانون اساسی هستید چرا در خصوص اجرای این قانون که در راستای اجرایی شدن اصل دهم قانون اساسی است کار در خور ارائه ای نکردید؟   ( اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزیهای مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.)

اما در خصوص انجام وظایف قانونی با توجه به اطاله کلام چند پرسش از رئیس جمهور داریم. پرسش اول: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اولین وظیفه و مأموریت برای دولت را ترسیم می نماید و بدیهی است که رئیس جمهور برابر سوگندی که در پاسداری از قانون اساسی خورده باید نگاهش به اجرایی کردن این اصل باشد لذا رئیس جمهور محترم چه اقدامی برای تحقق این مأموریت قانونی داشته و آیا اولاً وزارتخانه ها در این جهت  هدایت شده اند؟ اصل سوم: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد: ۱- ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی.

یا در اصل هشتم قانون اساسی آمده است: اصل هشتم: در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‏ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند. «و الموُمنون و الموُمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر». آیا رئیس جمهور محترم که لباس روحانیّت هم بر تن دارند و انتظار مضاعفی از ایشان است، چه تدابیری برای اجرایی کردن این اصل که مجری آن هم شخص ایشان هستند اندیشیدند و چه اقدامی کردند؟ شاید رئیس جمهور محترم با توجه به مشغله های زیاد در زمینه مذاکرت و ... نتوانستند در این زمینه کار قابل توجهی انجام داده باشند اما پرسش دیگر این است که چرا زمانیکه طرح قانونی حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر در مجلس مطرح شد نماینده دولت مخالفت کرد؟! و چرا پس از اینکه این طرح تصویب شد و به تأیید شورای نگهبان رسید و به دولت ابلاغ شد چرا رئیس جمهور محترم که ماهها از تصویب این قانون می گذرد آن را در کشوی میز خد بازداشت نموده و به وزارت خانه ها ابلاغ نکردند؟! چه توجیهی برای این اقدام سد کننده آقای رئیس جمهور وجود دارد؟ آیا این حرکت رئیس جمهور با اصل 121 و سوگند پاسداری از قانون اساسی و سوگند پرهیز از هر گونه خودگامگی تطابق دارد؟            

آقای رئیس جمهور شما و کارگزاران شما همه مشکلات را به گردن دولت قبل می اندازند. این کار درستی نیست هر دولتی که بر سر کار می آید براساس وضع موجود باید کار کند و هی نگوید تقصیر دولت قبل است همین عسلویه که افتخاری برای ایران است مگر در دولت قبل و در وضعیّت تحریم ساخته نشد که حالا شما با افتخار می روید و افتتاح می کیند؟ همین شهر اردکان که امروز به قطب صنعتی تبدیل شده مگر در دولت قبل نشد؟ چرا در دولت اصلاحات این کار نشد مگر نماینده این شهر به رئیس دولت اصلاحات نزدیکتر نبود؟ آقای رئیس جمهور! آخرین سفری که رئیس دولت اصلاحات به استان یزد داشت چند جا برای افتتاح رفت یکی به آزادشهر آمد و مخابرات آزادشهر را افتتاح نمود در حالیکه ساختمان مخابرات آزادشهر مربوط به سالها پیش بود و اتفاق جدیدی نیفتاده بود الا تغییرات داخلی که ارزش افتتاح آن در حدّ یک رئیس جمهور نبود. یک جا دیگر آمدند و مرکز پرتو دهی شهید رمضانی را در خیابان شهید مطهری افتتاح کردند چیزی که کاملاً خصوصی بود و مربوط به دولت نمی شد قبلاً هم افتتاح شده بود و سومین محل که افتتاح کردند در شرکت نخ ریس در منطقه دروازه قرآن یزد شرکتی خصوصی که سالها کار می کرده حالا چند دستگاه جدید آورده بود و این هم در حدّ یک رئیس جمهوری که پایان دوره 8 ساله خود را می گذراند نبود. این نمونه کارنامه دولتی بود کاملاً سیاسی و همه اش حرف می زد و از عمل خبری نبود و پس از دولتش هم کارنامه سیاه فتنه 88 و..

جناب آقای رئیس جمهور حرفها تمام می شود و آنچه می ماند کار است، اشتباه کاریها که همه دولتها دارند، شما حالا در این چهار سال هی بگویید فلانی اشتباه کرده به هر حال پس از چهار سال حرفها می رود و آنچه کار شده می ماند. دولت قبل اثرات ماندگاری به جای گذاشته بدهی های آنچنانی هم به خارج از کشور و بانک مرکزی نداشته نقدینگی هم نسبت به شما در حدّ بسیار خوبی نگه داشته بود، دولت قبل ساخت و سازهای گسترده در ایجاد صنایع کوچک، راهها و ساختمانهای دولتی و غیر دولتی و دانشگاهها تا کمک به شهرداریها برای ساخت پل ها و زیرگذرها داشته و متحول شدن شهرهایی چون قم  که نفعش برای مردم ایران است جهت پارکینگ و ایجاد بلوار حرم تا حرم و... و همین کارها باعث شده بود تا اقتصاد داخلی هم علی رغم تحریم رونق داشته باشد. همین ساختمان مخابرات در میدان امام حسین(ع) کار وزیر زمان دولت قبل است که نماینده مجلس فعلی است و چندی پیش به یزد آمد و فرماندار شما هم به استقبال نرفت او را که پدر ماهواره ایران می نامند دیگر صف شدن و نوبت زدن و پولهای هنگفت دادن برای تهیّه سیم کارت را برداشت و با کاهش قیمت سیم کارت و رقابتی شدن آن به یکی بخر دو تا ببر رسید. البته آقای احمدی نژاد در دو سال آخر کار را رها کرد به مسائل حاشیه ای چون مکتب ایرانی و دل به مذاکره بست که همین هم موجب سقوط وی شد و کار او به جایی رسیده با اینکه در توده های مردم رأی بسیار بالایی دارد ولی صاحب نظران می گویند این آدم دیگر قابل اعتماد نیست. شما که از اول کارتان که حاشیه ای چون مذاکره را اصل کردید و این وضعی که همه شاهد. هستند حالا شما هی تعریف کنید که برجام چنین بود و چنان بود و چنان خواهد شد و به دست اندر کاران آن مداهای مختلف بدهبد اما دردی از درد مردم را دوا نکند که نکرده در حد حرف باقی می ماند و وعده های سرخرمن و خرمنی که گرگی چون شیطان بزرگ مقسّم آن باشد معلوم است که چه در انتهای این وعده ها به ملت می رسد. آقای رئیس جمهور خواهشاض سرنوشت ملتّی را با توهّمات خود که امریکا کدخدای جهان است و با کدخدا باید کنار آمد گره نزنید. اینها چیزی جز خیال و توهم نیست حقیقت همان است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبر می فرمایند: امریکا شیطان بزرگ است و با ملت ایران دشمنی دارد و دشمنی اش از شیطان هم بالاتر است چرا که شیطان وسوسه می کند و اما این شیطان بزرگ دسیسه چینی و اقدام های عملی هم انجام می دهد و به هواپیمای مسافری ما هم رحم نمی کند و سخن پایانی به آقای رئیس جمهور یادآور شویم که تا ما هستیم و مردم شهید پرور استان یزد که قریب چهار هزار شهید داده اند هستند، به مسلخ می رویم، اما زیر یوغ شیطان بزرگ و شیفتگانش نمی رویم و اگر باید به استقبالتان بیاییم با شعار مرگ بر امریکا می آییم.


                

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا