یزدفردا – چند سالي است که فضاي مجازي مهمان خانه هاي ايراني شده است و بخشي از زندگي ايرانيان را به خود اختصاص داده است ...

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا، سرهنگ رضايي رئيس پليس فتا يزد با بيان اينکه چند سالي است که فضاي مجازي مهمان خانه هاي ايراني شده و بخشي از زندگي ايرانيان را به خود اختصاص داده است گفت : در اين ميان شبکه هاي اجتماعي و بخصوص فيس بوک نيز در فضاي سايبري در تلاش است تا جايگزين رقابت هاي دوستانه هم کلاسي هاي مدرسه ، مهماني هاي هيجان انگيز خانواده ها و گپ هاي خاطره انگيز بچه ها با والدينشان شود ، اما چقدر اين دهکده مجازي به موفقيت دست يافته است . 
وي در ادامه از تاثير شبکه هاي اجتماعي بر سبک زندگي و تغييرات ناشي از آن گفت و به خانواده ها هشدار داد : اين روزها استفاده از برنامه هاي تلفن همراه همچون وايبر، واتس آپ و ... به شدت در جامعه رايج شده و مي توان ادعا کرد که به يکي از اصلي ترين راه هاي ارتباطي بدل گشته است، اگرچه مي توان از آنها استفاده هاي مفيد و موثر نيز داشت اما پيامدهاي منفي و آسيب هاي آنها نيز اجتناب ناپذير است. 
رضايي تصريح کرد: به وجود آمدن شبکه‌هاي اجتماعي متعدد در فضاي مجازي در عين داشتن قابليت‌هاي مفيد، داراي آسيب‌هاي فراواني است که منجر به بروز ناهنجاري‌هاي زيادي در بين افراد جوامع شده است. شايد در سال‌هاي قبل براي استفاده و عضو شدن در اين شبکه‌هاي اجتماعي نياز به داشتن سيستم رايانه و اينترنت پرسرعت بود ولي در حال حاضر با پيشرفت فناوري‌هاي نوين اين کار به سهولت و آساني بيشتري انجام مي شود.

سرهنگ رضايي رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي استان يزد افزود: با پخش کليپ‌ها، تصاوير و مطالب فسادانگيز در شبکه هاي اجتماعي بنيان‌هاي انساني جامعه به خطر مي‌افتد؛ چراکه پخش گسترده و رايگان مصاديق فساد ، انحرافات جنسي و بي‌بندوباري ‌هايي را به بار مي‌آورد که در نهايت به انحطاط جوامع و استحاله روح پاک و قداست محيط‌هاي اجتماعي منجر مي‌شود و نوعي مهندسي ضدفرهنگي شکل مي‌گيرد که گذشته از بي‌دين نمودن جوامع آرماني، انسجام مردمي و تشکيلات اجتماع را نيز دچار چالش جدي مي‌کند.
رييس پليس فتا يزدگفت: روانشناسي افراد يک جامعه با بررسي و تحليل پيام کاربران اين شبکه‌ها توسط سازندگان اين شبکه‌ها و همچنين برنامه‌ريزي بر اساس آن براي آينده اين کشورها نيز از قبيل اين نوع جاسوسي‌هاست. 
وي تصريح کرد : متأسفانه فردي که با يک پيام جزء ادليست مي‌شود مي‌تواند به صفحات و حتي به پروفايل دوستان فرد ديگر و دوستان دوستان ديگران به صورت شبکه‌اي دسترسي يابد و با لايک کردن، ذخيره‌ کردن، به اشتراک گذاشتن تصاوير هر عملي را که خود مي خواهد انجام دهد. 
رضايي گفت : با کمال تأسف در بسياري از موارد به علت ناآگاهي افراد از اين امکانات ،تصاوير خصوصي افراد در اندک زماني به صورت گسترده پخش مي‌شود و آبروي خانوادگي افراد را دچار چالش جدي مي‌کند و چه اختلافها، دعواها، طلاق‌ها و حتي خودکشي‌هايي که پيامد اين قسمت از اين برنامه‌هاست. 
روابطي که بر اساس اطلاعات غيرواقعي افراد نسبت به يکديگر به وجود آمده است و با‌عث گسترش عادي‌سازي روابط دختر و پسر و حتي روابط افراد متأهل شده و در نتيجه باعث سست شدن ارزش‌هاي ديني و حتي از هم پاشيدن نظام خانوادها مي شود؛ با نگاهي به آمار طلاق و علل آن اين نکته بسيار قابل‌فهم‌تر خواهد شد. 
سرهنگ رضايي گفت : آسيب ديگري که کاربران اين نوع شبکه ها را تهديد مي کند، امکان فريب کاربران اين شبکه‌ها به سبب مجهول بودن مخاطبان است و در حقيقت دنيايي به دور از واقعيت‌ها است که امکان سوء استفاده و کلاهبرداري در آن بسيار مي باشد. 
رئيس پليس فتايزددر پايان اظهار داشت : کم‌تحرکي و افسردگي افرادي که بيش‌ از حد به اين شبکه‌ها اعتياد دارند، نيز از ديگر آسيب‌هايي اين شبکه‌هاست. کم شدن روابط خانوادگي، دور شدن از واقعيت‌ها ، افتادن در دام زندگي‌هاي نامشروع ، وابستگي بيش ‌از حد به اين فضاها و برنامه‌ها در حد اعتياد به آنها و بازماندن از زندگي عادي و متعارف، مواجهه شدن با ضربه‌هاي روحي و رواني و همچنين تغيير سبک زندگي افراد و تغيير فرهنگ نيز از ديگر آسيب‌هايي اين شبکه‌ها است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا