معاون بهداشتی وزیر بهداشت در جلسه کارگروه سلامت استان که با حضور وزیر بهداشت و مسئولین کشوری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: چهار عامل حوادث ترافیکی، اعتیاد، مشکلات روانی وبیماریهای قلبی و عروقی به ترتیب مهمترین علل مرگ و میرها در کشور ما هستند و طبق تصمیم سازمان ملل متحد تا سال 2030، باید 25 درصد میزان مرگ و میرهای مربوط به بیماریهای غیرواگیر از جمله سرطان، دیابت، بیماریهای قلبی- عروقی، آسم و بیماریهای تنفسی در سراسر دنیا باید کاهش یابد.

به گزارش وبدا- یزد- دکتر سیاری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت سالانه 200 میلیارد ریال برای بیماران هزینه می کند افزود: با اجرای طرح حول نظام سلامت، شاخص های نظام سلامت ارتقا یافته و هدف نهایی از اجرای این طرح افزایش طول عمر و کاهش هزینه های درمان بیماران است.

وی تصریح کرد: چهار استراتژی مهم در حوزه بهداشت شامل توانمندسازی همگانی، عدالت، هماهنگی بین بخشی و مشارکت مردمی، اگر بخوبی و همزمان با هم در جامعه رونق یابد، می توان به آینده سلامت عمومی امیدوار بود.

وی همچنین به پیشگامی یزد در تشکیل پرونده الکترونیک برای جمعیت استان اشاره کرد و گفت: با تشکیل این پرونده هر کارشناس مراقب سلامت، عهده دار سلامت دو هزار و 500  تا سه هزار نفر از جمعیت استان می باشد و خدمات تغذیه، بهداشت روان، مشاوره و پزشکی برای همگان نیز ارائه می گردد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سالانه 63 هزار نفر در ایران فوت می کنند که یکی از علل این فوتها مصرف دخانیات نیز می باشد افزود: در سراسر دنیا شش عامل برای ترک و کاهش مصرف دخانیات وجود دارد که شامل منع استفاده در فضاهای عمومی، تبلیغات به منظور آشنایی با عوارض دخانیات، منع تبلیغ به نفع مصرف، افزایش قیمت دخانیات،کمک به افراد مصرف کننده جهت ترک و حمایت از آنان و ارائه آمار و ارقام جهت برنامه ریزی به منظور ترک و کاهش مصرف می باشد.

 

وزیر بهداشت: سفیران سلامت؛ عاملان اصلی جذب مشارکت عمومی برنامه های نظام سلامت

وزیر بهداشت در اجتماع بزرگ مردم یزد، سفیران سلامت را عاملان اصلی جذب مشارکت عمومی اقشار مختلف جامعه در برنامه‌های آموزشی نظام سلامت دانست و گفت: تغییر سبک زندگی و تغذیه ناسالم از جمله ضرورت‌های تدوین برنامه‌های آموزشی در حوزه سلامت است.

به گزارش وبدا یزد- سید حسن قاضی زاده هاشمی همچنین با بیان اینکه مردم نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی جامعه ایفا می‌کنند، اظهار کرد: تحرک نقش مهمی در تأمین سلامت فردی و در نهایت اجتماعی ایفا می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ زندگی سالم گفت: تحرک کافی و مصرف مواد غذایی سالم از جمله راهکارهای موثر در کنترل اضافه وزن و بیماری دیابت است.

در مراسم " زندگی شیرین" که شب گذشته در سالن وحدت و با حضور وزیر بهداشت برگزار شد از دکتر احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا