م.ح توکلی

باسلام

 نمی خواهد ونمی تواند .. یا می خواهد ونمی تواند

مدتی است که بحث ممنوع التصویر ی آقا ی خاتمی مجددا" مورد توجه قرار گرفته ،از یک طرف رئیس جمهور ورئیس شورای عالی امنیت ملی وجود مصوبه وقانونی در این مورد را به خصوص در شورای عالی امنیت ملی تکذیب واز طرفی سخنگو ی قوه قضائیه آقای اژه ای وجود مصوبه را در این مورد تأیید می کند.(در این رابطه البته هرکدام سخن دیگری را شوخی به حساب می آورد)

  مسلما" هردو این گفته های متناقض ومتضاد نمی تواند صحیح باشد. آقای علیزاده نویسنده محترم نقدی بر سخنان رئیس جمهوردر یزدفردا وجود مصوبه را در این رابطه قطعی دانسته وحزف طرف مقابل را نادرست به حسات آورده وخواستار تجدید نظر رئیس جمهوری در منابع معرفتی واطلاعاتی خود شده است تا مبادا خدشه ای در اجرای این حکم قضایی پدید آید. در این رابطه نکاتی چند قابل ذکر است:

*طبق مصوبه شماره298 اختیار تعیین برخی محدودیت های رسانه ای به دبیرخانه این شورا داده شده. اما به نظر می رسد که چنین محدودیت هایی، موردی و موقت هستند و برخلاف قوانین کشور ویژگی دائمی ندارند.

به عنوان مثال در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نامه ای محرمانه را به مطبوعات  ابلاغ کرد که در آن، زیر سوال بردن سیاست وقت نظام در ادامه غنی سازی اورانیوم منع شده بود. اما در حالی که جمهوری اسلامی ایران، اکنون رسما از ادامه سیاست های غنی سازی سابق دست برداشته، قوه قضاییه دیگر نمی تواند به مطبوعات ایران تکلیف کند که بر مبنای ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در زمان آقای احمدی نژاد، از زیر سوال بردن سیاست های هسته ای دولت سابق خودداری کنند.

 مصوبه ای که اگربه فرض در مورد آقای خاتمی هم صدق می کرد مدتها بود که جنبه اجرایی به خود نگرفته بود .به عنوان نمونه: تصویر سیدمحمد‌ خاتمی رییس دولت اصلاحات بارها در این سالها تیتر یک و عکس یک روزنامه‌های اصلاح طلب را به خود اختصاص داده است و از آن طرف هم روزنامه‌های مدعی اصولگرا ازجمله کیهان و وطن امروز هیچگاه از انتشار مطالب بر ضد رییس‌جمهور اسبق دست نکشیدند.

حتی این سوال مطرح است، اگر چنین ممنوعیتی وجود داشت چرا نماینده دادستان در بهمن ماه گذشته مدیران مسوول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را دعوت کرد و خبر ازممنوع‌ التصویری سیدمحمد خاتمی را داد.

یکی دیگر از موارد نقض چنین ادعایی فیلم تبلیغاتی آقای روحانی رییس‌جمهور منتخب مردم است که در فیلم تبلیغاتی خود از تصاویر محمد خاتمی هم استفاده کرده است. فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در بهار ۱۳۹۲ از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده است. اگر چنین ممنوعیتی وجود داشت آیا صدا و سیما که منتظر چنین فرصتی است از آن می‌گذشت؟

علاوه براینها سخنگوی دولت در روز سه شنبه هفته گذشته در مورد موضوع ممنوع التصویری به خبرنگار سایت آفتاب چنین گفت:« کمیته سیاست‌‌گذاری تبلیغات دبیرخانه در سال‌های گذشته و دوره جدید فعالیت، مصوبه‌ای درخصوص ممنوع‌التصویری حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی و هیچ فرد دیگری نداشته است.»

نوبخت همچنین به استناد اعلام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، اضافه کرد: «موضوع عدم وجود مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور اسبق کشورمان نیز در گذشته به‌صورت رسمی از سوی دبیرخانه اعلام و به مبادی ذیربط ابلاغ شده است.»

آقای علیزاده از مطرح شدن نام آقای خاتمی با بزرگان دیگر از جمله شهید پاکنژاد گله مند وبه عبارتی برآشفته شده اند،خوب است که ایشان بدانند که آقای خاتمی محبوب قلوب بسیاری از مردم ایران وازجمله مردم استان وشهر یزد می باشندومی توان گفت اکثر آرای منتخبین اصلاح طلبان به خاطر توصیه وپیام آقای خاتمی برای رأی دادن به لیست امید وتدبیر بوده است.اصلا" آیا انتخاب خود آقای روحانی درمرحله اول انتخابات ریاست جمهوری غیر از حمایت وتدبیر آقای خاتمی بوده است؟آیا این گویای نقش موثر آقای خاتمی در کشور نیست؟

 البته همه میدانند که همه ی مخالفت ها وهمین علم شدن موضوع ممنوع التصویری وممنوع البیانی به خاطر نقش موثری است که آقای خاتمی در سیاست های کشور دارند .

علاوه بر این که تمجید آقای رئیس جمهور از آقای خاتمی به خاطر نقش موثررهبر اصلاحات  در رویدادهای کشور واز جمله خلق حماسه هفتم اسفند وپیروزی دوستداران وطرفداران آقای خاتمی وحامیان دولت در انتخابات می باشد.

 نویسنده محترم همچنین نوشته اند:« رئیس جمهور به خوبی می‌داند در صورت رفع ممنو‌ع‌التصویری، ایشان کاندیدای اول اصلاح‌طلبان نخواهد بود. ایشان به خوبی متوجه است که با رفع ممنوع التصویری و احیانا رفع حصر، آن بخش از سبد رای خود که مربوط به اصلاح‌طلبان است از دست می‌دهد.»

نویسنده محترم مطمئن باشد: اولا"با سیاست های فعلی شورای نگهبان هیچ وفت امکان تأیید صلاحیت آقای خاتمی وجود ندارد.

 ثانیا"آقای خاتمی هم به خوبی واقف است که اجرایی شدن نظرات وسیاست های مورد نظرش با وجود آقای روحانی در پست ریاست جمهوری امکان پذیرتر است تا وجود خودش!! وهرگز با آقای روحانی با عملکرد خوبی که داشته رقابت نخواهد کرد.

نویسنده درجایی دیگر نوشته اند:« شما واقعاً اگر می‌خواستید برای رفع ممنو‌ع التصویری اقدامی کنید می‌توانستید به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی یک جلسه شورا را به حل و فصل اصولی این موضوع اختصاص می‌دادید.»

وقتی ریاست جمهوری وجود مصوبه ای در مورد ممنوع التصویری را منکر می باشد وآن راکذب می داند آیا جایی برای طرح آن در جلسه شورای امنیت ملی وجود دارد؟

 همچنین آفای علیزاده در باره رفع ممنوع التصویری نوشته اند:« رئیس جمهور به هیچ وجه تمایل ندارد که در وضعیت ممنوع‌التصویری و حصر تغییری رخ دهد، رئیس جمهور علاوه بر اینکه نمی‌تواند، اصلا نمی‌خواهد این اتفاق بیافتد.»

با توجه به موضع گیریهای ایشان در جمع ها وزمان های مختلف در باره ممنوع التصویری وحتی رفع حصر محصورین بر خلاف نظر نویسنده محترم آقای رئیس جمهور می خواهد این معضلات رفع وبرطرف شود اما نمی تواند یا حداقل تا به حال نتوانسته... البته انتظار وامید این است که بعد از به فرجام رساندن برجام به قول خودشان برجام 2 ویا برجام در داخل رانیز شروع کنند که می توان گفت این امر تقریبا" شروع شده است  وبا شکل گیری مجلس هماهنگ وهمفکر این مهم سرعت خواهد پذیرفت.

البته امید واریم آقای علیزاده نویسنده محترم وهمفکران ایشان هم با خواست اکثریت رأی دهندگان که در انتخابات 7 اسفند تجلی یافته (با نام مبارزه با فتنه گران وبرهم زنندگان نظم وامنیت جامعه ودوقطبی شدن و...)دشمنی ومانع تراشی های جدی که مخل اجرای برنامه های رئیس جمهور ونمایندگان منتتخب مردم باشد ؛دست نزنند .البته همه حق انتقاد دارند وباید آزادی ابراز نظرات برای قاطبه ی مردم فراهم باشد ولکن باید ازتهمت وتوهین خودداری کرد...

 باتشکر از شما  / امید که مطالب مورد استفاده قرار گیرد واگر اصلاحی هم در آن می بینید انجام پذیرد.  م . ح توکلی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا