سید محمد حیدری

رشد و توسعه لازم و ملزوم یگدیگرند اگر نامتوازن اتفاق بیافتد باعث فقر، اختلاف طبقاتی ، اقتصاد ناکارآمد و انواع مشکلات و معضلات جامعه و. ...می شود. رشد یک پارامتر کمی و قابل شمارش است مثل رشد انسان، کسب درآمد ، ترزیق پول به جامعه و افزایش رشد نقدینگی.

توسعه یک پارامتر کیفی است و شمارشی نیست مانند توسعه فکری ، امنیت جانی و حفاظت از مرزها ، استفاده از درآمد، در جهت امرار معاش مناسب ، هزینه شدن نقدینگی در مسیر رفاه، آسایش و رفع فقر از جامعه ، شادابی جامعه و مردم و تامین بودن افراد بازنشسته و مسن توسط انواع بیمه های بازنشستگی در دوران کهولت سن و نیازمندبه...
بعنوان مثال رشد قد یک کودک یک کیس کمی است ولی حرف زدن کودک ، توسعه فکری،یادگیری و تکامل مغزی در علوم مختلف ، فرا گیری قران و علم و دانش ، توسعه ذهنی ، اندیشیدن، حرکت به سمت پیشرفت و ترقی و.... یک کیس کیفی است .
فروش نفت ، کسب درآمد ارزی و ریالی ، تولید ناخالص داخلی یک آیتم کمی و شمارشی یا همان رشد می باشد
هزینه کردن و تزریق پول به جامعه جهت امنیت، توسعه اقتصاد، ایجاد اشتغال ، تامین مسکن ، ازدواج جوانان، تشکیل خانواده ، و در نهایت رفاه و آسایش، رفع موانع و مشکلات ومعضلات اجتماعی و اقتصادی ، تامین جامعه باز نشسته از هر نظر ( بیمه خدمات درمانی، درآمد کافی، مسافرت و گشت و گذار به دور دنیا، مشاهده فرزندان بشاش و شاداب و عاری از دغدغه، امید به زندگی بیش از 120 سال ، در نهایت بهره مندی صحیح از مواهب و نعمت های الهی ، احساس عاقبت به خیری در این دنیا و آخرت و نهایتا با کمال آرامش به دیار باقی شتافتند یک پارامتر کیفی است یا همان توسعه تعریف می گردد.

اگر اقتصاد و جریان رونق اقتصادی را به یک رود تشبیه کنیم چنین بیان می شود یک رود از تعداد زیادی رودخانه( کوچک ، متوسط و بزرگ ) و جویبار، چشمه ، هور،کانال های انتقال آب و ... تغذیه می گردد.
نکته دیگر اینکه بستگی دارد مسیر این رودخانه از جنس چه نوع بافت خاک باشد و از چه مسیر و مسیل هایی و با چه ارتفاعی از سطح دریا ، دشت ، و کوهستان جریان یابد.از چه موانعی عبور نماید و این موانع ساخت دست بشر است یا عوامل طبیعی و این موانع خواسته بشر است یا نخواسته آن.


در ادامه اینکه آیا در ته رودخانه ها عملیات لای روبی انجام شده است یا خیر و در طول مسیرتا مدخل ورودی رود ، مردم از آب برداشت می نمایند. برای چه مصارفی و به چه روشی برداشت می شود ( دستی یا بوسیله الکتروموتور) و مورد دیگر اینکه ارتفاع رودخانه نسبت به رود چگونه است آیا فقط موقع ریزش نزولات جوی، رودخانه طغیان نموده و آب وارد رود میشود و نهایتا پس از پایان ریزش بارش، آب در ته رودخانه می ماند و بلا استفاده می ماند و یا اینکه سطح رود پایین تر از رودخانه است و کل آب رودخانه وارد رود سرازیر می شود.

سوال دیگر اینکه میزان نزولات جوی و باران رحمت الهی چقدر است و چه میزان بارش باعث جریان و حرکت آب رودخانه به سمت رود خواهد شد و با چه سطح و با افزایش چه مقدار دبی آب رودخانه، رود طغیان خواهد نمود و نهایتا به اطراف و حاشیه های رود خسارت اندک وارد خواهد نمود یا منجر به پدیده سونامی و تخریب خواهد شد.
حاشیه رودخانه و رود به اندازه کافی عریض و بلند و استحکام سازی شده است و پیش بینی های لازم صورت گرفته تا طغیان آب به آن لطمعه ای وارد نکند و حتی کمبود نزولات جوی نیز به ماهیان و آبزیان خسارت وارد نکند.

ارتفاعات، تپه ها ، کوه ها، دشت و صحرایی که نزولات جوی بر آن باریده می شود از تپه های جنس شنی ، رسی، درختان جنگلی، سنگلاخ، دشت، کوهپایه، و... است و یا از جنس سنگ سخت هستند و با اندک نزول باران آب جریان و رودخانه طغیان می یابد و همچنین نزولات جوی در کلیه فصول سال شروع به باریدن می نماید یا اینکه در فصول خاص سال.
کف رود و رود خانه لای روبی شده، یا اینکه با انواع مواد زائد و قراضه و لجن و گل و لای پوشیده شده است یا باعث کندی جریان آب رودخانه می گردد و نیاز به لای روبی مجدد دارد.
این رود پر آب در طول مسیر به چه نحو ( کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت، بسته بندی آب معدنی، و....) از آن استفاده می شود و روش استفاده به چه صورت می باشد و چه افرادی از این آب بهره مند می شوند.
افرادی که توانایی مالی نصب سیستم موتور پمپ و یا حفر چاه را ندارند نیز می توانند از آب و نزولات جوی استفاده نمایند.یا اینکه در آخر این رود خروشان مستقیما به دریا و اقیانوس می ریزد.
و اینکه در نهایت باید منتظر ماند تا دوباره آفتاب عالمتاب بر اقیانوس بیکران تابیده و انرژی تابشی تبدیل به حرارتی و در نهایت عمل تبخیر و نزولات بارش مجدد و تکرار سیکل.

جناب آقای رییس جمهور محترم اقتصاد و صنعت ایران بیمار است و اقتصادی را باید برای کشور تعریف نمود متفاوت از اقتصاد کشور های توسعه یافته چون کشور ما دارای انواع ذخایر و انرژی ، قوانین اسلامی ، ملتی بزرگ وفهیم و. ..است و باید اقتصادی باشد که ترکیبی از اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون رانت، اقتصاد مستقل، اقتصاد اسلامی و در نهایت یک اقتصاد منحصر به فرد تا همه موارد را در بر گیرد.
این انتظار از طرف مردم است که در بخش تزریق پول به صنعت ، اقتصاد ، جامعه وبخش مسکن و... که نهایتا منجر به افزایش نقدینگی و تورم در جامعه و نیز افزایش قیمت زمین، ساختمان، سکه ودیگر بخش ها و ... می شود کارشناسان و دست اندر کاران این مقوله دقت کافی و وافر را به عمل آورند تا مانند گذشته دچار تکرار اشتباهات نشویم و از تجارب مهندسین و نخبگان ساخت مسکن در تعاونی های مسکن مهر ، تعاونی های مسکن خصوصی ، انبوه سازان ، معماران و کارگران ساختمانی، صنعتگران خرد وکلان و سایر زحمتکشان نظر خواهی شود و پس از جمع بندی، نظرات تحویل متخصصین و برنامه ریزان گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا