گردآوری: مهران فاطمی شهروند یزدی

بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مهمترین مسایل سیاسی مطرح در کشورکه از هم اکنون با شیب ملایم در حال شکل گیری است موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری می باشد. اما موضوع حایز اهمیت در انتخابات آینده ریاست جمهوری این خواهد بود که اساسا چه گفتمان‌هایی در آستانه انتخابات شکل خواهد گرفت و آرایش احزاب و جناح‌های سیاسی به چه نحوی خواهد بود. همچنین این موضوع که چگونه می توان، گفتمان‌هایی که در فرایند فعالیت‌های انتخاباتی احزاب و جریانها شکل می گیرند را به نحو صحیح و منطقی هدایت کرد، از دیگر مسایل حایز اهمیت است.
طبیعی است که نتیجه چنین مساله ای، برگزاری یک انتخابات پرشور و مبتنی بر عقلانیت و اعتدال خواهد بود. بعلاوه برگزاری یک انتخابات پرشور، با توجه به شرایط و اوضاع حاکم بر نظام بین الملل و مقابله کشورهای غربی با نظام جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف، به حفظ و ارتقای جایگاه موقعیت جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و نظام بین الملل کمک شایانی خواهد نمود.
اگرچه از اکنون نمی توان بطور قطع و یقین به نتیجه و جریان پیروز در انتخابات آینده ریاست جمهوری اشاره نمود، ولی به نظر می رسد این مساله تا حد زیادی به ائتلاف‌های احزاب و جریان‌های سیاسی در زمان نزدیک به انتخابات خواهد داشت. به علاوه، یکسری خواسته‌ها و تقاضاهایی در افکار عمومی جامعه وجود دارد که چنانچه یک گفتمان به برنامه ریزی برای تحقق آنها بپردازد، شانس و اقبال بیشتری برای پیروزی در انتخابات آینده خواهد داشت.
یکی از مسایلی که به پیروزی یک گفتمان در انتخابات آینده ریاست جمهوری کمک خواهد کرد، توجه به "حفظ امنيت و آرامش سياسي كشور"، "بهبود اقتصادي وضعیت معیشتی مردم و توجه بیشتر به تحقق عدالت اقتصادی" و موضوع" اشتغال جوانان و رفع مساله بیکاری "در قالب برنامه های "اقتصاد مقاومتی":،"مبارزه جدی با فقر ،فساد و تبعیض" می باشد.
از دیگر مسایل قابل توجه در پیروزی یک گفتمان، توجه به موضوع" قانونمند کردن و هنجارپذیر کردن جامعه و منضبط کردن آن" و توجه ویژه به "حقوق شهروندی" می باشد. همچنین توجه یک گفتمان به مفهوم "ولایت پذیری و تبعیت از مرتبه الهی و جایگاه قانونی ولایت مطلقه فقیه" از دیگر معیارهای موفقیت یک گفتمان در انتخابات آینده خواهد بود.
از دیگر مسایلی که بنظر می رسد به پیروزی یک گفتمان در انتخابات آینده کمک خواهد نمود، توجه به "محوریت اخلاق و اخلاق مداری" و "نفی تهمت زنی و برچسب زدن "در عرصه رقابت‌های گفتمانی می‌باشد.
از دیگر محورهای مورد قبول در افکار عمومی که به پیروزی یک گفتمان در انتخابات کمک خواهد کرد، "افزایش اقتدار نظام در عرصه بین‌المللی توام با تعامل سازنده ،موثر و عزتمندانه با جهان "می‌باشد که می‌توان آن را در چارچوب گفتمان مقام معظم رهبری که همان عزت، حکمت و مصلحت در عرصه سیاست خارجی می باشد، تعریف نمود.
توجه به گفتمان "دولت اسلامی "که اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارشان با اعضای محترم مرکز تدوین الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی در تاریخ ششم اردبیهشت ماه سال جاری، مطرح فرمودند نیز باید در صدر همه گفتمان های انتخاباتی احزاب ، گروهها ، مجموعه های سیاسی و نامزدهای ریاست جمهوری قرار گیرد و از همین الان به عنوان اصلی ترین راهبرد در صدرمحورها و برنامه های پیشنهادی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 قرار گیرد.معظم له در این دیدار « دولت اسلامی» را تشکیل دولتی بر اساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی خواندند و افزودند: تا وقتی این مرحله به طور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکیل جامعه اسلامی» نمی‌رسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا