یزدفردا "سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی"پلیس فتا"رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به ترفند قدیمی کلاهبرداران نیجریه ای به شهروندان هشدار داد : این کلاهبرداران امروز با تغییر شگرد مجرمانه خود تجار و بازرگانان بین المللی را هدف اعمال مجرمانه خود قرار داده اند و به دنبال کلاهبرداری از تجار هستند.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا"،«کلاهبرداری نیجریه‌ای» به شکلی از کلاهبرداری گفته می شود که از طریق ایمیل صورت می گیرد، در این روش از کلاهبرداری، کلاهبردار با ارسال ایمیل به افراد قربانی، و جعل عناوین مختلف از جمله تاجری ورشکسته، شاهزاده‌ای مخلوع و یا وکیل خانواده‌ای که بزرگ آن خانواده فوت کرده ویا برنده شدن در یک لاتاری (قرعه کشی و بخت آزمایی) سعی در فریب کاربران و اخاذی از آنان دارد. چون این نوع کلاهبرداری اولین بار در کشور نیجریه روی داد و فرد خود را فرزند پادشاه مخلوع این کشور معرفی کرد و از کاربران در کشورهای اروپایی کلاهبرداری کرد به کلاهبرداری نیجریه ای معروف شده است.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به ترفند قدیمی کلاهبرداران نیجریه ای گفت: این کلاهبرداران امروز با تغییر شگرد مجرمانه خود تجار و بازرگانان بین المللی را هدف اعمال مجرمانه خود قرار داده اند و به دنبال کلاهبرداری از تجار هستند.
سرهنگ علی رضا آذردرخش با بیان اینکه در تغییر شگرد این مجرمان شاهد هستیم که آنها با به دست آوردن اطلاعات مالی تجار و بازرگانان و طرفهای مالی آنها اقدام به کلاهبرداری می کنند، تصریح کرد: با جمع‌آوری و آنالیز این اطلاعات ارتباط گیری در فضای مجازی با تجار و بازرگان آغاز می‌شود. این ارتباط گیری از طریق ارسال ایمیل به افراد است، ایمیل‌هایی که گاه کالاها و خدمات مورد نیاز و ارتباط کاری آنها را تامین می‌کند و گاه فیلم، کلیپ و نرم‌افزارهای کاربردی است که مورد پسند کاربران می باشد. اما همراه این اطلاعات ارسالی که کاربر دانلود نموده است باید شاهد نرم‌افزارهای جاسوسی( اسپای‌ور SPY WARE) هم باشیم که دانلود شده است و بر روی سیستم کاربر جا خوش کرده و حالا به راحتی با نصب به شبکه جهانی اینترنت اطلاعات شما سرقت شده و به شخص سومی ارسال می‌گردد.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: این مجرمانه حرفه ای با ارسال صورت حسابهای مالی جعلی از طریق ایمیل برای تجار و بازرگان خواهان دریافت وجه معامله می شوند و غفلت تجار و اعتماد آسان باعث می گردد تا این افراد شیاد در برنامه مجرمانه خود موفق شوند.
وی یادآور شد: کلاهبرداران نیجریه ای برای تجار و بازرگان ایمیل‌هایی ارسال می‌کنند که بسیار شبیه آدرس ایمیل‌های کاری با این افراد می باشد. به عنوان مثل ایمیل همکار شما alirezamohammadi@yahoo.com است و ایمیل جعلی و مجرمانه alirezamohammade@yahoo.com یا alirezaamohammadi@yahoo.com و یا alirezamohamadi@yahoo.com می‌باشد و از شما تقاضای دریافت پول دارد و یا اینکه صورت حساب برای شما ارسال می‌کند که این مبلغ را بابت خرید خود بپردازید و یا اینکه با پرداخت مبلغی در معامله‌ای پر سود با وی شریک گردید. 
سرهنگ آذردرخش تصریح کرد: حتی در تجارت‌های جهانی با ارسال کاتالوک کالاها و اجناس خود را به شما معرفی می‌کنند و در صورت تمایل ، پرفرما یا پیش فاکتور برای شما صادر می‌کنند، پرفرمایی که شامل نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد و قیمت کل کالا، شرایط پرداخت ((Terms of Payment و زمان تحویل کالا ((Delivery Date، مدت اعتبار پرفرما ((Validity و مبدا کالا (Origin) است. شما بر اساس این پرفرما مبلغ کالا را واریز می‌نمائید اما هیچ کالایی دریافت نمی‌کنید. چرا که به راحتی از شما کلاهبرداری کرده‌اند.
وی به تجار و بازرگانان توصیه کرد: حتما در خریدهای خارجی که صورت پذیرفته است برای تسویه حساب از طریق تلفن شماره حسابها چک گردد و تنها به یک ایمیل ارسالی بسنده نکنند.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: ارسال و دریافت صورت حسابهای مالی تجار از طریق ایمیل خطرناک است و بهتر است این امر از طریق فکس و سایر روش ها صورت گیرد و حتی صورت حسابهایی که از طریق فکس برای آنها ارسال شده است یکبار دیگر از طریق تلفن چک گردد که اشتباهی صورت نگرفته باشد. 
سرهنگ آذردرخش ادامه داد: هرگونه تغییر در ایمیل های دریافتی مثل آدرس ایمیل یا شماره حسابهایی که ثابت بوده و چند بار تا کنون به این شماره حسابها واریز داشته اید باید مورد توجه قرار گرفته و حتما با طرف مقابل تجاری چک گردد که این تغییر از سوی طرف معامله مورد تائید می باشد.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: این کلاهبرداران با هک ایمیل تجار به راحتی به اطلاعات دورن ایمیل دسترسی پیدا می کنند لذا ضرورت دارد تا تجار هنگام استفاده از ایمیل بسیار مراقب باشند و بر روی هر گونه ایمیل کلیک نکرده و آنرا باز نکنند، ضمن آنکه فایل های ضمیمه ایمیل ها را دانلود نکنند.
- پاک کردن آرشیو ایمیل را یک ضرورت است و تجار در صورتی که نیاز به ذخیره کردن اطلاعات یک ایمیل دارند می توانند آن اطلاعات را بر روی حافظه های جانبی که در دسترس همگان نیست ذخیره نمایند.
- افرادی که مکاتبات آنها را در فضای سایبر با دیگر تجار انجام می دهند بهتر است اطلاعات فنی لازم را دارا باشند ضمن آنکه حتما به این افراد اطمینان داشته باشند. 
- برای انتقال وجوه به خارج از کشور حتما از صرافی های مجوز دار بانک مرکزی استفاده گردد، ارسال از طریق صرافی های فاقد مجوز اشتباه است.
- ایجاد گروه‌ها و دسته‌های ایمیلی این کلاهبرداران حرفه ای با دادن فراخوان به یک صنف خاص، تلاش دارند تا آنها را با خود همراه نمایند. ایمیل‌های گروهی که به راحتی علایق و سلایق تجار و بازرگانان را لو می‌دهد. 
- هک ایمیل و ورود به پست الکترونیکی از دیگر راه های سوءاستفاده کلاهبرداران می باشد. هکرها از کرم‌های اینترنتی برای به دست آوردن نام کاربری و رمز عبور شما استفاده می‌کنند. از راه‌های انتقال کرم‌های اینترنتی به ایمیل شما ارائه یک لینک مخرب از سوی یک فرد ناشناس برای شماست. توجه کنید که ایمیل‌های ناشناس را باز نکنید. در حالیکه ویروس‌ها به خودی خود تکثیر می‌شوند. اما تروجان ها به طور ناشناس در رایانه کاربر باقی می‌مانند و در مواقع لازم به طور خودکار به کار می‌افتند.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا کلاهبرداری نیجریه ای را جرم خواند و گفت: با توجه به نوع و میزان جرم اتفاق افتاده مجرم مجازات می شود.
سرهنگ آذردرخش در پایان با اشاره به آدرس سایت و ایمیل پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و گفت: پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا