استاندار يزد گفت: بافت تاريخي و ميراث فرهنگي يزد از نقاط قوت استان است و مديريت صحيح مهمترين نياز اين بافت در مسير جهاني شدن است.

، عصر چهارشنبه هشتم ارديبهشت ماه نشست بررسي پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد با حضور استاندار يزد، معاونان استاندار، مديركل حوزه استاندار و جمعي از مسئولان و مديران استان در سالن  زنده ياد حميديا استانداري برگزار شد.
استاندار يزد در اين نشست ضمن ابراز خرسندي از ارسال پرونده بافت تاريخي يزد به يونسكو براي ثبت جهاني اظهار داشت:  جهاني شدن بافت تاريخي، قوانين  و مقررات مخصوص خود را دارد و با ثبت جهاني اين بافت مسئوليت جديدي براي حفظ بافت تاريخي پيدا مي كنيم.
«سيدمحمد ميرمحمدي» ادامه داد: اگر بافت تاريخي يزد ثبت جهاني شود نشان دهنده اين است كه مردم يزد از دوره هاي گذشته تاكنون به شايستگي براي حفظ بافت تاريخي تلاش كرده و اين ميراث ارزشمند را سلامت به دست نسل امروز رسانده اند و ما نيز وظيفه سنگيني براي رساندن سلامت اين بافت به آيندگان خواهيم داشت.
وي افزود : نسل امروز و آيندگان بايد به شيوه اي براي حفظ بافت تاريخي تلاش كنند كه هم زندگي در اين بافت جاري باشد و هم مردم و گردشگران از ويژگي هاي فرهنگي، معماري، هنري، ادبي و حتي فناوري بافت تاريخي بهره مند شوند، هم اجزاي بافت تاريخي حفظ و نگهداري شود و از تخريب و آسيبها دور بماند.
ميرمحمدي تصريح كرد: بافت تاريخي و ميراث فرهنگي يزد توجه بسياري از ملتها را به خود معطوف كرده است و مديريت صحيح از ضروري ترين اقداماتي است كه بايد براي جلوگيري از تخريب بافت تاريخي و حفظ اين ميراث ارزشمند به كار گرفته شود.
عالي ترين مقام اجرايي استان ، با اشاره به اينكه گردشگران خارجي به مكاني سفر مي كنند كه آنجا امنيت كامل داشته باشد ، گفت : اگر در اماكن تاريخي امنيت كامل داشته باشيم و هر گردشگري بتواند آزادانه در بافت تاريخي رفت و آمد كند و از هنرها ، سبك زندگي ، موزه ها و صنايع دستي اين بافت بهره مند شود ، آنگاه بافت تاريخي شهرتي بين المللي پيدا مي كند و مي توانيم در ترويج فرهنگ و تمدن غني ايران اسلامي موفق باشيم.
مير محمدي با تاكيد بر اينكه آثار تاريخي به جا مانده از نياكان و گذشتگان ما نبايد از بين برود ، افزود: شايسته است به مسائل محيطي بافت تاريخي توجه ويژه اي صورت گيرد و به نحوي عمل شود كه اين بافت دچار آسيب و تخريب نشود.
استاندار يزد در پايان سخنان خود اظهار اميدواري كرد : با هماهنگي ، همكاري ، تعامل و همدلي همه دستگاههاي مرتبط با پرونده جهاني شدن بافت تاريخي يزد ، مقدمات ثبت جهاني اين بافت فراهم شود .


بافت تاريخي يزد متعلق به مردم دنياست


معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي نيز در اين جلسه با بيان اينكه يزد نخستين شهر خشتي جهان است ،گفت : چرخه اي كه براي ثبت جهاني يك اثر تاريخي طي مي شود اين موضوع را مي رساند كه اين اثر تاريخي تنها متعلق به مردم يك محله ،منطقه ،شهر يا كشور نيست بلكه متعلق به مردم دنيا است و ويژگي هاي منحصر به فردي دارد كه قابليت ثبت جهاني رادارد و بافت تاريخي يزد از آن جمله است .
"پيروز حناچي " افزود: براساس تحقيقات كشورهاي اروپايي ، خشت و خاك مي تواند در كاهش گازهاي گلخانه اي اثر گذار باشد و بر اين اساس يزد مي تواند به كانون تحقيقات سازه هاي رسين تبديل شود .
حناچي تصريح كرد : همكاري هاي بين بخشي مي تواند به حفظ و احياي آثار و ميراث هاي تاريخي و فرهنگي كمك كند به ويژه اينكه آثار ثبت شده جهاني مي توانند موتور محركه اقتصادي در كشورها باشند و تاثيرات جدي اقتصادي ايجاد كنند.
در پايان اين نشست از دست اندر كاران تكميل پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد با اهداي لوح تقدير و هدايايي تجليل شد .
گفتني است 195 هكتار عرصه و 665 هكتار حريم بافت تاريخي يزد و در مجموع 860 هكتار از اين بافت تشكيل پرونده شده و براي ثبت جهاني به يونسكوارسال شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا