جلسه بررسي پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد با حضور دکتر حناچي معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي، استاندار يزد و معاونين وي، مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، شهردار یزد، مدير پايگاه پژوهشي شهر تاريخي يزد و جمعي ديگر از مسئولين اين حوزه در استانداري يزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي اظهار داشت: تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، تنها تخت جمشيد و پاسارگاد در ايران به ثبت جهاني رسيد و از آن زمان تا سال ‎1‎3‎8‎0، هيچ اثر تاريخي از ايران در فهرست آثار جهاني ثبت نشد و از سال ‎8‎0 تاکنون نيز بيش از ‎1‎8 اثر تاريخي در ايران ثبت جهاني شده است.

پيروز حناچي افزود: وقتي آثاري در دنيا به حدي شناخته مي‌‌شود که مرز محلي و کشوري را در مي‌نوردد و واجد شرايط لازم براي ثبت جهاني شدن مي باشد، پروسه سختي بايد طي شود تا به دنيا ثابت شود که ارزش آن اثر متعلق به تمام بشريت است و ما بايد با معرفي ارزشهاي اثر به دنيا تفهيم نماييم که اين اثر به جهان تعلق دارد.

وي خاطرنشان ساخت: درست است که ميراث فرهنگي متولي ثبت آثار است ولي در اصل دولت تعهد داده است که در صورت ثبت جهاني شدن اثري، آن را حفظ نمايد.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه حفظ ارزش فرهنگي بافت تاريخي از مهمترين وظايف ميراث فرهنگي است تصريح کرد: وقتي بحث گردشگري داخلي و خارجي مطرح مي شود بحث مديريت هم مطرح مي شود که علاوه بر نقش فرهنگي، نقش اقتصادي ثبت جهاني اثر هم مهم و قابل اهميت است و از آنجايي که آثار ثبت شده جهاني مي توانند موتور محرکه اقتصادي در کشورها باشند بايد در اين زمينه فرصت براي توسعه و اشتغال ايجاد شود.

معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي با بيان اينکه يزد از نظر ظرفيت هاي گردشگري جز استانهاي پيشتاز کشور است افزود: يزد به واسطه وضعيت خاصي که دارد از جمله شهرها و مناطق منحصر به فرد به حساب مي آيد و همه دستگاه هاي دست اندرکار و مرتبط با اين موضوع بايد در راستاي تحقق اهداف ميراث فرهنگي و از جمله ثبت جهاني بافت تاريخي يزد همکاري و همراهي لازم را داشته باشند.

حناچي عنوان کرد: ثبت جهاني علاوه بر کارکرد فرهنگي مي‌تواند کارکرد اقتصادي نيز داشته باشد زيرا گردشگري که قصد سفر به ايران را دارد، ابتدا به فهرست آثار ثبت شده جهاني مراجعه مي کند و پس از بررسي، مسير سفر خود را انتخاب مي‌کند که همين انتخاب مسير، فرصتي براي استان‌هاي داراي اثر ثبت شده جهاني به شمار مي آيد.

سيدحسيني معاون هماهنگي امورعمراني استانداري يزد نيز در پايان جلسه ضمن تشکر از ميراث فرهنگي، شهرداري و پايگاه پژوهشي شهر تاريخي در راستاي تهيه، آماده سازي و ارسال پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد تشکر و قدرداني نمود و اظهار داشت: کارگروه هايي که توسط پايگاه ميراث فرهنگي تدارک ديده شده است بايد هرچه سريعتر فعال شده و شرح وظايف دستگاه ها و ادارات نيز مشخص گردد تا هر دستگاه سهم اعتبار خود براي مشارکت در پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي را يزد مشخص نمايد.

وي خاطرنشان کرد: با ثبت بافت تاريخي يزد ثبت جهاني شود، مهم‌ترين رويداد طي چند دهه گذشته در حوزه شهري براي مردم به وقوع خواهد پيوست.

شايان ذکراست: در پايان جلسه از کليه دست اندرکاران تکميل پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد با اهداي لوح يادبود و هدايايي تجليل شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا