یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی استان یزد - يزد- فرمانده انتظامي استان با بيان اينکه اقدامات پيشگيرانه از جرم نسبت به ديگر اقدامات، نتايج روشنتري به دنبال دارد خاطرنشان کرد: نگاه اجتماعي به پديدهي جرم موجب ميشود كه اقدامات پيشگيرانه، فراتر از سطوح كيفري تعريف شوند.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا"، سردار "ايرج کاکاوند" در جلسه مشاوران و مددکاران پليس با بيان اينکه در حكومتهاي مردمي نقش مردم، بسيار حياتي و تعيين كننده است افزود: در جامعه اسلامي ما كه مردم تحت تاثير تعاليم عاليه اسلامي، خود را نسبت به يكديگر مسئول ميدانند، پيشگيري از جرم يك تکليف الهي است. 
وي ادامه داد: پيشگيري از جرم مصداق بارز امر به معروف و نهي از منكر است و قبل از آن كه نطفههاي وقوع جرم به مرحله تكوين برسد، جامعه در حوزه هاي مختلف فرهنـــگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي وارد ميدان شده و ميتواند سدي در برابر گرايش رفتارها به ناهنجاري و جرم ايجاد کند.
سردار کاکاوند با بيان اينکه در جهان امروز، بزهكاري شهري بالاخص نوع خشونت آميز آن تأثير منفي در توسعه انساني، اجتماعي و اقتصادي گذاشته است تصريح کرد: در خصوص کاهش بزهکاري و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي اقدامات جدي تري بايد انجام شود.
کاکاوند گفت: با مرورى بر قانون برنامههاي توسعه و دقتنظر در محورهاي آن ميتوان به اين نتيجه رسيد که سياستهاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران دقيقاً با تكيه بر مباني و اصول اساسي پيشگيري از جرم تدوين شده است. 
وي ادامه داد: بنابراين ميتوان از اين طريق آن دسته از مأموريتهاي نيروي انتظامي را كه در حوزهي مسائل اجتماعي و فرهنگي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي قرار دارد، در اين مسير هدايت کرد.
فرمانده انتظامي استان يزد خاطرنشان کرد: با توجه به اهميت بحث پيشگيري از جرم، طى سال هاي اخير دستگاه هاى مسئول در كشور كوشش كردهاند بخشي از فعاليت هاي خود را به اقدامات اجتماعي و فرهنگي پيشگيري از جرم معطوف کنند. 
سردار کاکاوند با بيان اينکه اقدامات پيشگيرانه از جرم نسبت به ديگر اقدامات، نتايج روشنتري به دنبال داشته خاطرنشان کرد: نگاه اجتماعي به پديدهي جرم موجب ميشود كه اقدامات پيشگيرانه فراتر از سطوح كيفري تعريف شوند كه اين امر ميتواند زمينه اصلاح ساختارها را نيز فراهم آورد.
وي افزود: بررسي و شناخت بسترها و زمينه هاي اجتماعي، فرهنگي آسيب ها و جرايم و ايجاد بستر مساعد براي مشاركت عمومي در توليد و حفظ امنيت عمومي، ارتقاء سطح امنيت رواني و احساس امنيت در جامعه را افزايش خواهد داد.
فرمانده انتظامي استان در پايان يادآور شد: فرهنگ سازي، آموزش همگاني و اطلاع رساني از جمله موارد بسيار مهم در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي است که اين موارد بايد از اهداف و اولويت هاي اصلي معاونت اجتماعي پليس نيز باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا