از دیدگاه قرآن کریم ( آیه مبارکه 10 سوره صف ) انسانیت همه ی انسانها در سایه 4 موضوع اساسی است . اول ایمان 2- تقوای الهی 3- توسل به اهل بیت و اولیاء الهی 4- جهاد در راه خدا و تلاش و کوش در راه خدا که قرآن کریم می فرماید این گروه چهارگانه رستگارند.

ایمان به عنوان گوهر تابناک و سرمایه وجودی همه ی ماها در همه ی عرصه های زندگی درخشندگی دارد. ایمان چیزی نیست جز باور و اعتقاد قلبی به پروردگار متعال. ایمان همان است  که همه ی ما هرکجا هستیم تلاش میکنیم تا عقربه ی دلمان به سمت خداوند بزرگ باشد. ایمان چیزی نیست مگر همان عقیده راسخمان به خداوند و قیامت و هرآنچه که خدا خالق آن است به همه ی انبیاء و اولیاء و ... اما در حوزه رفتار که با عمل صالح مزین خواهد شد باز هم ایمان چیزی نیست مگر اقامه نماز و انجام روزه الهی و انجام واجبات و زندگی همراه با رفتار صحیح و سازنده و آنکه واجبات خداوند را هرآنچه در توان دارد انجام دهد همان مومن است. لذا قرآن کریم می فرماید : ای کسانی که در جلگه ایمان وارد شده اید ، میخواهید شما را به یک تجارت بسیار سودمند دعوت کنم ؟ قطعا پاسخ مثبت است . پس ایمان به من بیاورید و من را رها نکنید، راه عبودیت و بندگی و خدمت به مردم . چیزی که دقیقا مرحوم نورالدینی آن را رعایت کرد . وی در ایمان فوق العاده بود، در عشق به حق و راز و نیازهای شبانه اش فوق العاده بود و  حقیقتا عقیده به پروردگار داشت. همه چیز را با خداوند متعال معامله و سودا میکرد. واقعا ایمان و اعتقادات این عالم ربانی برای همه ی ما درس آموز است. اگر انسان عقیده نداشته باشد در آن دوران سخت و خفقان قبل از انقلاب در این دیار نمی ماند تا به عنوان یک مبلغ دین و خدمت رسان به اسلام فعالیت کند.

دومین ملاک انسانیت در این آیه شریفه ، تقوی الهی است ( اتقو ا... ) . امام صادق (ع) میفرمایند انجام واجبات و ترک محرمات یعنی تقوا. و حضرت امام حسن (ع) میفرمایند : اگر میخواهید عزیز باشید، باید اطاعت پروردگار متعال کنید . شما اگر به درستی در زندگی حضرت حجه الاسلام نورالدینی بنگرید او همینگونه بود و به دلیل اطاعت از فرامین الهی عزیز بود و عزیز ماند. ( الی عزه طاعته )

سومین ملاک هم ( وبتغوا الیه الوسیله ) : اینکه انسان در مسیر عبودیت پروردگار به وسیله نیازمند است، قرآن کریم تاکید دارد و سیره همه ی انبیاء الهی و در راس آنها حضرت ختمی مرتبت (ص) در حدیث نورانی " لولاک لما خلقت الافلاک " و در دعاهایشان و در مسیر اطاعت از پروردگارشان غالبا میفرمودند بحق علی بحق علی ... چیزی که امروز دشمن آن را نشانه گرفته و به عنوان تهاجم به فرهنگی برای ما نقشه دارد، همین توسل و توکل به ائمه اطهار است. حتی حضرت سیدالشهدا در گرما گرم واقعه عاشورا توسل را فراموش نمیکند و به زینب کبری سلام الله علیها متوسل میشود. در این شاخصه هم مرحوم حضرت نورالدینی یک مومن معتقد متوسل به اهل بیت بود و در این سی و چند سال که بنده از ایشان مطلعم نبود مجلسی که نام حضرت سید الشهدا برده شود و منقلب و دگرگون نشود. ایشان در بیت شریفشون هرساله مجلس توسل داشتند و در جلسات متعدد و بی نظیری یاد اهل بیت را گرامی داشته است. توسل، عشق به اهل بیت (س) و پذیرفتن ولایت آنها با تمام وجود و در راه آنها فدا شدن شاخصه این مرد خدایی بود و حتی او فرزندانش را به قدم نهادن در این مسیر تشویق و ترغیب می نمود.

ونکته ی چهارم ( جاهدوا فی سبیله ) جهاد در راه خدا : این مرد بزرگ بیش از 60 سال در این منطقه و جاهای مختلف جهاد علمی کرد ، جهاد اقتصادی کرد ، جهاد فرهنگی داشت و در میدانهای نبرد 3 نوبت حضور پیدا کرد. به هر صورت منبر رفتن در شرایط خفقان و رژیم طاغوت و دفاع کردن از حقانیت شیعه یک جهاد بزرگ است. و در عرصه ی معیشت خانواده نیز جهاد گر بود و در حالی که می توانست از منبرو وعظ ارتزاق کند اما کار کشاورزی و جهاد اقتصادی را رها نکرد. البته او از جهاد اکبر هم دور نبود ، جهاد اکبر که همان پاک کردن روح و روان از ناپاکی ها ، کبرها ، حسد ها، دروغها و ... است . مرحوم مغفور حجه الاسلام نورالدینی آن چنان صفای باطن داشت ، وآنچنان دلش مالامال از نور خداوند بود که حتی نمیتوانست با کسی کدورتی داشته باشد و برای رفع کدورتها بین افراد و اصلاح ذات البین تلاش فراوان مینمود بین افراد و قبایل مختلف. این صیانت نفس است و این مراقبت از جان است که ایشان در ان پیش قدم بود.

ایشان حتی برای داشتن یک زندگی آبرومندانه و شریف جهاد کرد، فراموش نمیکنیم زمانی که الحاقات در حال شکل گیری بود و خاتم در شرف شهرستان شدن بود، ایشان حقیقا جهاد کرد و مدافع از حق مردم بود و تعصب به حریم جغرافیایی منطقه داشت.

امیرالمومنین در حدیثی فرمود جوری با مردم زندگی کنید که اگر از دار دنیا رفتید مردم برایتان اندوهگین شوند. و انصافا امروز همه ی مسئولین و مردم نالان و متاثر هستند و همه خود را صاحب عزا میدانند.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا