رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد: سالانه یک میلیون و 144 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

سید جمال سجادی پور مجموع سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان را در چند سال اخیر 130 هزار هکتار بیان کرد و گفت: به علت خشکسالی مداوم این رقم هم اکنون به 118 هزار هکتار رسیده که 38.6 هزار هکتار آن مربوط به محصولات زراعی و مابقی محصولات باغی است و این پدیده خسارتهای زیادی را به بخش کشاورزی استان وارد کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه استان یزد بعنوان یک استان باغبانی در کشور معروف است گفت: 66 درصد سطح اراضی قابل کشت استان به محصولات باغی اختصاص دارد و این استان در تولید محصولات پسته ، انار و زرد آلو به ترتیب رتبه سوم ، چهارم و ششم کشور را دارد.
سجادی پور سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای استان را یکهزار و 320 هکتار بیان کرد و گفت: سالانه 380 هزار تن این نوع محصولات به ارزش یکهزار و 580 میلیارد تومان در استان تولید می شود.
وی توسعه کشت های گلخانه ای و متنوع بودن آنها را از اولویت های اصلی این سازمان بیان کرد و افزود: اکنون خیار سبز، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، بادمجان و تعدادی سبزیجات در این استان بصورت گلخانه ای تولید می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون سطح زیر کشت گندم زیر 12500 هکتار است افزود: سطح زیر کشت گندم امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش نداشته و رو به کاهش است اما، آن چیزی که باعث افزایش تولید گندم شده افزایش راندمان تولید در واحد سطح بوده است   و این تغییر برای برنامه 10 ساله استان پیش بینی شده است به گونه ای که سطح کشت از 13500 هکتار به 10 هزار  هکتار کاهش می باید ولی براورد تولید محصول ما با افزایش 37 درصدی از 40 هزار تن سال 94 به 63 هزار تن در سال 1404 خواهد بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد مجموع تولیدات دام و طیور استان را نیز 315 هزارتن بیان کرد و گفت: این رقم نشان از این است که این خطه در زمینه کشاورزی و محصولات دامی با توجه به کمبود منابع آبی از پتانسیل بالایی برخوردار است.
وی تولید سالانه گوشت قرمز در استان را سالانه 13 هزار تن اعلام و اظهار کرد وگفت در این بخش هنوز نیاز به سرمایه گذاری داریم زیرا سرانه مصرف گوشت قرمز در استان 24 کیلوگرم است و 40 درصد گوشت مصرفی استان وارداتی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه در زمینه تولید گوشت کبک و بلدرچین رتبه اول کشور را دارا هستیم به  میزان 52 هزارتنی تولید گوشت مرغ در استان  اشاره کرد و گفت: 55 درصد گوشت مرغ استان به خارج از استان صادر می شود و در این زمینه استان یزد با توجه به سرانه جمیعتی نسبت به تولید در جایگاه نخست قرار دارد.
همچنین سجادی پوربا اشاره به سیاست های جهادکشاورزی به تولید گیاهان دارویی و افزایش بهره وری از منابع آبی استان به سفر پرخیر و برکت رییس جمهور به استان یزد هم اشاره کرد و گفت در این سفر 154 میلیارد تومان برای بخش کشاورزی مصوب شد که 128 میلیارد تومان از این میزان به آبیاری های نوین اختصاص یافت
وی در پاسخ یکی از خبرنگاران دراعلام نگرانی از سموم محصولات کشاورزی استان گفت: 65 درصد خیار سبز تولیدی استان به خارج از کشور صادر می شود که قطعا اگر مشکلی داشت برگردانده میشد  واین یعنی سم استفاده در این محصول بیش از حد مجاز نیست و مردم عزیز نگرانی ای در این بابت نداشته باشند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در پاسخ به سوالی درباره تلاش جهادکشاورزی برای حفظ سلامت مردم یزد با اشاره به خشکیده شدن باغات شهرستانهای تفت و مهریز که از آن به عنوان یک زنگ خطری یاد کردکه باید به آن توجه شود گفت استان یزد اگر همین فضای سبز موجود را هم نداشت شک نخواهیم داشت که سکونت در ان امکان پذیر نبود از این رو حفظ وضع موجود و پایداری استان به بخش کشاورزی برمی گردد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا