دکتر سید خلیل موسوی در مصاحبه با روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: از گذشته تا کنون اسب به عنوان یکی از حیوانات دست آموز و مورد علاقه انسان مطرح بوده است. به همین دلیل شناسایی، کنترل و درمان بیماری های مشترک انسان و اسب همواره دارای اهمیت می باشد.

وی بیماری مشمشه را به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و تک سمیان معرفی کرد و خاطر نشان نمود: بيماري مشمشه در انسان با علايمي چون تب، دردهای عضلانی و مفصلی، ذات الریه، زخم‌هاي جلدي، زخم در بيني به همراه ترشحات چركي ديده شده كه وجود آبسه در طحال، كبد و ريه‌ها نيز گاهي مشاهده مي‌شود و در تك سميان با علايمي مانند تب، تنگي نفس، افسردگي و كاهش وزن، ضايعاتي در بيني با ترشحات سروزي، ندول‌هاي زير جلدي و افزايش قطر عروق لنفاوي و ... همراه است.

این مقام مسئول در ادامه افزود :در صورت تماس انسان با اسب و سایر تکسمیان انتقال این بیماری به انسان بسیار محتمل می باشد. این سرایت از طريق ترشحات بيني، ترشحات چركي و زخم‌هاي جلدي دام بيمار به انسان صورت مي‌گيرد و بيماري به سه فرم حاد، مزمن و عودكننده بروز مي‌نماید.

 دکتر موسوی تشخيص و جداسازي دام‌هاي آلوده به بيماري با بكارگيري تست مالئيناسيون و آزمایشات سرولوژیک را مهمترین اقدام دامپزشکی به منظور مبارزه با این بیماری برشمرد و گفت: طی سال گذشته تاکنون تعداد بیش از 2000 رأس اسب مورد تست مشمشه قرار گرفته است.

 وي به افرادی که در تماس مستقيم با اسب هستند توصیه کرد ضمن رعايت شرايط بهداشتي- قرنطينه‌اي ، تماس با حيوان آلوده را به حداقل رسانده و با دفع و دفن بهداشتي و سوزاندن فضولات، سوزاندن وسايل نگهداري و تيمار، جداسازي و معدوم كردن حيوان مبتلا و همکاری در انجام تست مالئين به کنترل این بیماری کمک کنند.

این مقام مسئول در پایان گفت: با  همکاری پرورش دهندگان و دست اندرکاران صنعت اسب و اجراي صحيح دستورالعمل هاي بهداشتي، نگرانی چندانی در زمینه شیوع بیماری مشمشه وجود ندارد و می توان جمعيت دامي را ايمن و عاري از بيماري هاي خطرناك و مشترك بين انسان ودام نمود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا