یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی استان یزد گرچه هيچ يک از تحقيقات رسمي، سرطان زا بودن پرتوهاي ساطع شده از گوشي هاي هوشمند را تاييد نمي کنند، اما همگي آنها در تاثير منفي بودن موبايل ها بر سلامت انسان اتفاق نظر دارند. 
اختلال در خواب يکي از مشکلات رايج دنياي امروز است، به طوري که از هر سه نفر يک نفر در جهان از مشکل کم خوابي رنج مي برد. در اين ميان پيشرفت علم و تکنولوژي نيز به خوبي از عهده حل اين مشکل بر نيامده و حتي مي توان ادعا کرد که گاهي خود تکنولوژي نيز به اين بي خوابي ها دامن زده است.البته پيشرفت تکنولوژي به خودي خود، مثبت است و استفاده نادرست از آن است که دردسرساز مي شود.
براي اثبات اين ادعا راه دوري نمي رويم و از وسيله اي مي گوييم که نه تنها تمام روز ما را همراهي مي کند، بلکه در رختخواب نيز از آن استفاده مي کنيم. بله، تلفن همراه که پيشرفت هاي چشمگيرش در چند سال اخير بيش از پيش بر محبوبيت آن افزوده است و هوشمند شدنش مزيد بر علت شده و کاربران بي شماري را به سوي خود جلب کرده است. 
حالا آنها مدت زمان زيادي را قبل از خواب با گوشي خود مي گذرانند، به شبکه هاي اجتماعي سر مي زنند، بازي مي کند يا با اپليکيشن هاي مختلف خود را سرگرم مي کنند و سپس ناخواسته به خواب مي روند؛ آن هم در حال که هنوز گوشي موبايل را به اندازه کافي از خود دور نکرده اند.
گرچه هيچ يک از تحقيقات رسمي، سرطان زا بودن پرتوهاي ساطع شده از گوشي هاي هوشمند را تاييد نمي کنند، اما همگي آنها در تاثير منفي بودن موبايل ها بر سلامت انسان اتفاق نظر دارند؛ زيرا فقط سرطان نيست که مي تواند دردسرهاي زيادي ايجاد کند، بلکه هرچيزي که زندگي انسان را از روال عادي خارج کند، مي تواند نگران کننده باشد.
تحقيقات نشان مي دهد که پرتوهاي ساطع شده از موبايل تاثير نامطلوبي بر سلامتي انسان گذاشته و روند طبيعي خواب را مختل مي کنند. براي مثال، نوري که از صفحه موبايل ساطع مي شود باعث بيدار ماندن مغز و استراحت نکردن آن مي شود. در نتيجه اين نوع خواب خستگي را رفع نمي کند و ذهن براي شروع يک روز کاري، آماده نمي شود.
البته کامپيوتر و تبلت نيز مانند گوشي هاي هوشمند عمل کرده و مي توانند باعث ايجاد تاثيرات نامطلوب بر روند خواب شوند. اما خوشبختانه اين ابزار به گستردگي گوشي هاي هوشمند نبوده و مزاحم خواب کاربران نيستند.
البته کاربران براي استفاده از گوشي خود در رختخواب و درست قبل از به خواب رفتن، دلايلي نيز دارند که گاهي منطقي به نظر مي رسد. از اين رو قصد داريم راهکارهاي ساده اي براي اين دسته از کاربران منطقي ارايه دهيم تا بتوانند تلفن همراه خود را، پشت درهاي اتاق خواب رها کنند.

 

استفاده از گوشي به عنوان ساعت زنگ دار
رواج گوشي هاي همراه، ساعت هاي قديمي را از رونق انداخت و در حال حاضر افراد ترجيح مي دهند تا از گوشي هوشمند خود براي بيدار شدن به موقع استفاده کنند. بنابراين در هنگام خواب آن را در کنار خود قرار مي دهند. اما براي پيشگيري از خطرات احتمالي مجاورت اين دستگاه در هنگام خواب، بهتر است آن را حداقل در فاصله يک متري خود قرار دهيد. براي مثال، آن را روي ميز مطالعه بگذاريد و يا در صورت امکان آن را در اتاق ديگري قرار دهيد.
اين کار مزيت ديگري هم دارد و به شما کمک مي کند تا درست سر ساعت مقرر براي خاموش کردن زنگ تلفن خود از رختخواب خارج شويد و با فشردن مکرر دکمه Snooz تاخير براي هشدار) زمان را از دست ندهيد.

 

اطلاع يافتن از تماس ها و پيغام هاي مهم
اين مهم ترين دليلي است که افراد را وا مي دارد تا گوشي خود را در طول شب و هنگام خواب از خود جدا نکنند. بيم از دست دادن يک پيام و يا تماس مهم در مشاغل خاص ايجاب مي کند که بعض از کاربران هميشه گوش به زنگ باشند.
بعضي از کاربران به دليل شرايط خاص شغلي، نمي خواهند تماس هاي فوري را از دست بدهند. در اين گونه مواقع ممکن است علاوه بر تلفن هاي ضروري و پيام هاي اضطراري، تماس هاي غيرضروري ديگري نيز دريافت شود که باعث بيدارشدن هاي مکرر و اختلال در خواب شود.
در اين شرايط بهترين کار استفاده از گزينه "do not disturb” يا لطفا مزاحم نشويد است. وقتي دستگاه روي اين حالت قرار مي گيرد، گوشي به صورت خودکار روي حالت اين صدا قرار مي گيرد و هيچ گونه مزاحمتي براي کاربر ايجاد نمي کند.
در اين قسمت حتي مي توان انتخاب کرد تماس هاي چه افرادي دريافت شود يا اينکه هيچ تماسي برقرار نشود و حتي مي توان براي اين کار محدوده زماني تعريف کرد تا با محدود کردن دامنه تماس ها، از بيدارشدن هاي غيرضروري جلوگيري به عمل آيد.
اين گزينه در سيستم عامل هاي ios و اندرويد در دسترس است
در گوشي هاي اندرويد ممکن است اين گزينه را به صورت "Blocking Mod” داشته باشيم و در ويندوزفون ها نيز گزينه "Quiet Houres” مشاهده مي شود.
گوش دادن به موسيقي قبل از خواب
گوش دادن به موسيقي يا کتاب هاي صوتي دليل موجهي براي راه يافتن گوشي به اتاق خواب است. اما براي اين موضوع نيز راهکار مناسبي وجود دارد. استفاده از هدفون بلوتوث مشکل را حل مي کند. اين ابزار قادرند تا شعاع 10 متري با گوشي ارتباط برقرار کنند. بنابراين به راحتي مي توان گوشي را در فاصله اي دورتر قرار داد و فايل هاي صوتي را دريافت کرد. گرچه استفاده از هندزفري هاي سيم دار مقرون به صرفه تر است، اما براي حفظ سلامتي و جلوگيري از خطرات احتمالي ناشي از پرتوهاي گوشي هاي همراه، شايد بهتر باشد هزينه اضافي خريد هندزفري بلوتوث را پذيرفت.
سرزدن به شيکه هاي اجتماعي، بررسي ايميل ها
تعداد افرادي که قبل از خواب مدت ها وقت خود را صرف گشت زني در شبکه هاي اجتماعي و بازي مي کنند و ناخواسته به خواب مي روند کم نيست. اما با وجود تعداد زياد اين افراد، هنوز راهکار موثري براي حل اين مشکل وجود ندارد.
بهترين راه درنظر گرفتن يک جاي ثابت براي قراردادن گوشي همراه است، به اين ترتيب که در بدو ورود به منزل يا حداقل قبل از وارد شدن به اتاق خواب، گوشي در جاي مخصوص به خود قرار گيرد.
ممکن است در ابتدا، قراردادن گوشي در يک جاي ثابت کار آساني نباشد، اما با گذر زمان اين موضوع براي کاربر عادي مي شود و پس از مدتي او به طور اتوماتيک قبل از خواب گوشي را در محل موردنظر قرار مي دهد. حتي مي توان در طول روز ساعات مشخصي براي استفاده از تلفن همراه تعريف کرد. درحقيقت مدت زمان به کار گيري گوشي را به بازه هاي زماني خاصي محدود کرد.
به اين ترتيب شرايط براي آرامش بيشتر و خواب راحت تر فراهم خواهدشد. 
منبع: اینترنت


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا