دکتر علی فاتحی نیا اظهار داشت: شهرستان ابرکوه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و قرار گرفتن در مسیر استان های فارس و اصفهان به عنوان یکی از معابر حمل و نقل و کوچ دام ها می باشد.

دکتر علی فاتحی نیا اظهار داشت: شهرستان ابرکوه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و قرار گرفتن در مسیر استان های فارس و اصفهان به عنوان یکی از معابر حمل و نقل و کوچ دام ها می باشد. باید توجه داشت که عدم هماهنگی عشایر استان های مختلف برای عبور از این شهرستان می تواند زمینه ساز شیوع بیماری های واگیر و مشترک مانند تب برفکی، تب مالت،  پاستورولوزیس و... شود. به همین منظور شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه تمام تلاش خود را به کار می بندد تا با انجام هماهنگی های لازم از  بی برنامه گی در کوچ دام ها جلوگیری به عمل آورد.

وی در ادامه گفت: پاستورولوزیس یک بیماری عفونی واگیر دار است که در جمعیت گاو اغلب به صورت سپتی سمی و در جمعیت گوسفند و بز عمدتا به صورت پنومونی بروز می نماید.

مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه تصریح کرد: تغییرات آب و هوا، خشکسالی، استرس، حمل و نقل دام و پشم چینی بدون رعایت اصول بهداشتی، از عوامل مستعد کننده بروز این بیماری به شمار می رود.

علی فاتحی نیا در پایان خاطر نشان کرد: به دامداران توصیه می شود در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری، استرس را در دام به حداقل رسانده و در فصل بهار و پاییز(قبل از بارندگی) واکسیناسیون با واکسن پاستورولوزیس را در گله خود به اجرا در آورند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا