دروغگو را به راحتی بشناسيد!!/7 علامتی که افراد دروغگو را لو می ‌دهد/دروغگوها را با چند روش شناسایی کنید/دروغگوها بیشتر صابون می‌خرند!/نقاشی دروغ متهمان را آشکار می‌کند!/چطور دروغگو را بشناسیم؟/ابداع روشی برای دروغ سنجی/دروغگوهايى كه دماغشان دراز نمى شود/12 روش ساده برای تشخیص دروغگو ها/نشانه های غیر قابل انکار افراد دروغگو را بشناسید!

یزدفردا"علی آبادی:دروغ گناه کبیره است و تا بحال هیچ مکتب و مرامنامه ای آن را تجویز نکرده است وریشه تمام مصایب بشر همین یک کلمه کلیدی است و تنها موجودی که می تواند آنرا انجام دهد انسان است و هیچ جاندار و جانوری را نمی توان پیدا کرد که بتوان این کلمه را به او چسباند .

خلاصه کلام هزاران هزار مطلب و تحقیق و کاوش در زمین دروغ انجام شده است و هزاران انسان به واسطه کشف وسیله ای که بتواند دروغگو را تشخیص دهدتا بحال میلیاردر شده ودر نهایت آدم های دوپایی پیدا شده اند که از تمام این دستگاهها رد شده اند و به ریش سازنده وبقیه آدم های خندیده اند که هنوز انسان دوپا را نشناخته اند و شاید همین عنوان مطلب یزدفردا هم که نوشته ایم "دانلود و فیلم "دروغ و دروغگو را تنها با خواندن ودیدن این فیلم و مطلب  می توانید تشخیص دهید !!!"خود کمی تا قسمتی دروغ باشد ولی  مطمئن باشید تلاش کرده ایم هرآنچه در این باب بوده یکجا در اختیارتان قرار دهیم امد اینکه راهگشا باشد .

 

 

 
  • دروغ-لغت نامه دهخدا

    دروغ . [ دُ ] (اِ) سخن ناراست . قول ناحق . خلاف حقیقت . مقابل راست . مقابل صدق . کذب . (غیاث ). صاحب آنندراج گوید: مقابل راست چون گریه ٔ دروغ ...

  • دروغ-فرهنگ فارسی معین

    (دُ) [ په . ] (اِ.) سخن ناراست ، خلاف حقیقت ، کذب . مق راست . ؛ ~ شاخدار کنایه از: دروغ بزرگ . ؛ ~ مصلحت آمیز دروغی که به خاطر فرو نشاندن فتنه و آشوب و پیشگیری از آسی ...

  • دروغ-فرهنگ لغت عمید

    (اسم، صفت) [پهلوی: drog، مقابلِ راست] [doruq] گفتاری که حقیقت نداشته باشد؛ سخن ناراست.⟨ دروغ شاخ‌دار: [عامیانه، م ...

  • دروغ-فرهنگ واژگان مترادف و متضاد

    افترا، بهتان، بیاصل، بیهوده، ترفند، تهمت، جعل، سقیم، شایعه، شید، فریه، کذب، ناحق، ناحق، ناصواب ≠ راست، صدق

  • دروغ-واژه نامه آزاد

    فتاری که حقیقت نداشته باشد . سخن ناراست . خلاف حقیقت . کذب . مقابل راست . مقابل صدق

  • دروغ-واژه نامه آزاد

    بیانی که حقیقت نداشته باشد . سخن ناراست . خلاف حقیقت . کذب . مقابل راست . مقابل صدق

  • دروغگو

  • دروغگو. [ دُ ] (نف مرکب ) دروغگوی . دروغ گوینده . که به راستی سخن نگوید. که راست نگوید. آنکه سخن به دروغ گوید. دروغ زن . اَفّاک . افوک . افیک . خَرّاص . سَقّار. طِمرِس . کاذب . کذاب . مائن . معوه . تکذب ؛ دروغگو پنداشتن کسی را. تکذیب ؛ دروغگو گردانیدن کسی را و گفتن او را که دروغ گفتی . (از منتهی الارب ).

امثال :
دروغگو تا در خانه اش ، یا دروغگو را تا به خانه رسانند ؛ چون دروغگو فراموشکار است و ممکن است راه خانه ٔ خود را فراموش کند. (از مجموعه ٔ مختصر امثال چ هند) (از فرهنگ عوام ).
دروغگو خانه اش سوخت (یا آتش گرفت ) کسی باور نکرد . نظیر؛ من عرف بالکذب لم یسمع صدقه . (امثال وحکم ).
دروغگو خود خود را رسوا می کند . (امثال و حکم ).
دروغگو دشمن خداست . (امثال و حکم ).
دروغگو زود مچش گیر می آید . (امثال و حکم ).
دروغگو کم حافظه است . (امثال و حکم ). و رجوع به دروغگوی شود.

 

قدیم ها می گفتند دروغگو حافظه ندارد ولی الان چگونه درغگو را باید تشخیص داد 

 
 

دروغگو را به راحتی بشناسيد!!

بیراه نیست اگر بگوییم دروغ گفتن هم استعداد خودش را می‌خواهد. در اینجا با انگیزه‌ها، ریشه‌ها و ریزه‌كاری‌های این پدیده بیشتر آشنا می‌شویم.متاسفانه تا به امروز علم موفق نبوده تا مرز افكار راست و دروغ را مشخص كند یا به عبارتی شلختگی ذهن مانعی بر سر راه این تكنولوژی است.

 

چرا دروغ می‌گوییم؟
جز در موارد خاص كه شخص دروغگو از رفتارش بی‌آنكه به دنبال كسب منفعتی باشد لذت می‌برد، پیوسته برای دروغ‌هایمان به دنبال دلایلی قانع‌كننده مقابل وجدان خویش می‌گردیم.


ترس از دست دادن یا میل به دست آوردن فردی كه به او علاقه‌مندیم، موقعیت شغلی یا اجتماعی مناسب و... مهم‌ترین انگیزه‌های دروغ‌های كوچك و بزرگ هستند.


روان‌شناسان بر این باورند كه بیشتر دروغ‌های ما به منظور محافظت از روابط اجتماعی‌مان است. هنگامی‌كه همسرتان از شما درباره بزرگی دماغش سوال می‌كند ممكن است واكنشی كاملا صادقانه در قبال پرسش او نداشته باشید زیرا احساس می‌كنید شاید باعث رنجش خاطر او شوید.


از سوی دیگر نباید فراموش كرد جز در موارد استثنا و درمورد افرادی كه با توجه به اعتقادات مذهبی قوی‌ای كه دارند و مبرا از خطا هستند، كسی كه ادعا كند در طول زندگی‌اش دروغ نگفته دروغگوی بزرگی است. بی‌تردید همه ما از روی اجبار یا به اختیار خودمان دروغ‌هایی در زندگی می‌گوییم اما گاهی افرادی پیدا می‌شوند كه در این زمینه افراط می‌كنند. روان‌شناسان دانشگاه داندی اسكاتلند رفتار چنین انسان‌هایی را مورد مطالعه قرار داده و عللی برایشان برشمرده‌اند.

پنج عامل دروغگویی
بیماری دروغگویی: نداشتن درك صحیح از كار درست و غلط و نداشتن حس پشیمانی پس از آزار دیگران از ویژگی‌های اصلی این‌گونه بیماران است. چنین افرادی بسیار حرفه‌ای دروغ می‌گویند و به هیچ وجه احساس بدی نسبت به عمل خود ندارند و اصولا با عذاب وجدان بیگانه‌اند.

عادتی به نام دروغگویی: برای چنین افرادی همیشه دروغ اولین گزینه است؛ حتی اگر برایش دلیلی قانع‌كننده وجود نداشته باشد. تجربیات و خاطرات دوران كودكی افراد دروغگو- نظیر زندگی در محیط فاسدی كه دروغ ضرورت ادامه حیات و زندگی نسبتا راحت آنها بوده است- باعث می‌شوند آنها در هر سن و سالی هم كه باشند به طور ناخودآگاه دروغگویی را ترجیح دهند.

 

خودشیفتگی: نارسیسیت‌ها دروغ می‌گویند تا نزد دیگران محترم شمرده شوند و بزرگ‌تر از آنچه هستند جلوه كنند.

بی‌ثباتی شخصیتی: معمولا زندگی افرادی كه چنین خصوصیتی دارند با بی‌بندوباری اخلاقی همراه است. آنها برای فرار از احساس گناه و شرمی‌كه نسبت به اعمال و مسوولیت‌ناپذیری خود دارند در دروغگویی افراط می‌كنند.

دروغ‌های نمایشی: "حالم اصلا خوب نیست، به زودی می‌میرم" و "اگر تركم كنی خودم را می‌كشم" از این قبیل دروغ‌هاست كه غالبا برای جلب حس ترحم یا عشق و محبت اطرافیان گفته می‌شود. این دروغ‌ها لزوما منعكس‌كننده احساسات واقعی شخص نیست.

چگونه دروغ‌سنج خوبی باشیم؟
تشخیص فرد دروغگو از شخص راستگو جزء علایق مشترك همه ماست و به قولی "لذتی كه در گرفتن مچ شخص دروغگو هست در دروغ گفتن نیست".


روان‌شناسان توصیه‌هایی می‌كنند كه دانستن آنها می‌تواند به شما كمك كند:

ـ‌ به حركات ظاهری او توجه كنید: تنها به یك فاكتور مثلا استرس داشتن فرد توجه نكنید چرا كه ممكن است شخصی راست بگوید ولی هنگام صحبت كردن عصبی به نظر برسد. قبل از اینكه سوال بپرسید- بدون آنكه جلب توجه كنید- حالات اولیه وی نظیر میزان نگرانی، عصبانیت، ارتباط چشمی ‌و پلك زدن وموقعیت دست‌هایش را به خاطر بسپارید.

ـ‌ مقایسه كنید: كلید فهمیدن اینكه شخصی دروغ می‌گوید یا نه در این است كه پس از سوال كردنتان- درست طول زمان كوتاهی كه اطلاعات در مغز طرف مقابل پردازش می‌شود تا جواب شما را بدهد- تغییرات رفتاری‌ای را كه در مرحله پیش به خاطر سپرده‌اید بررسی كنید. توجه داشته باشید فرصت مقایسه را از دست ندهید زیرا احتمالا پس از گذشت این زمان طلایی فرد به تسلطی نسبی روی رفتارش خواهد رسید.

ـ‌ به حرف‌های او خوب گوش كنید:گاهی اوقات توجه به حالات بدن و ریز شدن در رفتار طرف مقابل كمك شایانی به شما نمی‌كند. در این‌گونه موارد دقت در گفته‌های شخص، بهترین راهنماست. دروغگوها معمولا بیش از حد به جزئیات بی‌ربط می‌پردازند. آنها سعی می‌كنند با این كار ذهن مخاطبشان را از موضوع اصلی دور كنند تا دروغشان كمرنگ جلوه كند. فراموش نكنید كه دروغگو فراموشكار است و احتمال اینكه متناقض صحبت كند بسیار زیاد است.

ـ‌ چند دقیقه مكث كنید: برای بیشتر مردم دروغ گفتن امری سخت و استرس زاست و هیچ اتفاقی مثل سكوتی كه میان پاسخ او و سوال بعدی‌تان برقرار می‌كنید عذاب‌آور نیست. سعی كنید در این لحظات میزان عصبانیت و نگرانی‌اش را بسنجید.

ـ‌ بحث را عوض كنید: بی‌تردید شیرین‌ترین زمان برای دروغگو لحظه‌ای است كه احساس كند دروغ به پایان رسیده و در كارش موفق بوده است. تغییر بحث توسط شما احتمالا لبخندی بر لبان دروغگو می‌نشاند. در این هنگام بازگشت به مبحث قبلی مانند ضربه پایانی یك بوكسور برای ناك اوت كردن حریفش است و با خشم مضاعف او همراه خواهد بود.

7 علامتی که افراد دروغگو را لو می ‌دهد

به طور میانگین، همه مردم جهان، روزی دو مرتبه دروغ می‌گویند. برخی افراد، دروغگوهای خوبی نیستند و زود لو می‌روند اما برخی دیگر دروغگوهای قهاری هستند.

دوست دارید بدانید طرف مقابل‌تان در یک رابطه دروغ می‌گوید یا راست؟ به این ۷ نشانه دقت کنید:

۱. اضطراب و عرق کردن: شناخته‌ترین نشانه‌هایی که می‌تواند یک فرد دروغگو را لو دهد، عرق کردن و اضطراب اوست. زمانی که ما دروغ می‌گوییم همیشه می‌ترسیم لو برویم. به همین دلیل دچار اضطراب می‌شویم و اضطراب با افزایش ضربان قلب و عرق کردن همراه است. اما این موضوع در رابطه با همه مردم صادق نیست. برخی افراد به دروغگویی عادت دارند و دچار اضطراب نمی‌شوند!

۲. صدای خیلی زیر یا خیلی بم: روان‌شناسان معتقدند صدا، علامت خوبی برای شناسایی دروغگو است. چرا؟ در واقع این ما نیستیم که صدا را کنترل می‌کنیم. مغز بر اساس احساساتی که داریم آن را به شکل اتوماتیک تنظیم می‌کند. وقتی دروغ می‌گوییم، می‌ترسیم رسوا شویم. به همین علت معمولا تن صدا تغییر می‌کند و خیلی زیر یا خیلی بم می‌شود.

۳. سخنان ضد و نقیض: دروغگوها به دلیل ترس از رسوا و شرمگین شدن تعادل احساسی درستی نداشته و حتی حرف‌های آنها کم و بیش ضد و نقیض است. برای آنکه مطمئن شوید یک فرد دروغ می‌گوید از او بخواهید دقیقا حرفی را که در یک موقعیت خاص زده برای شما در مواقع مختلف تکرار کند، حتی سوالات متفاوت و مدام در مورد همان مساله می‌تواند ثبات فکری دروغگو را بر هم بریزد.

۴. میمیک‌های غیرمعمول: پلک زدن‌های مداوم، مالیدن پلک، نگاه‌های مبهم... همگی اینها نشانه میمیک صورت یک فرد حین دروغ گفتن است. صورت دقیقا احساساتی را که داریم نشان می‌دهد و کنترل عمقی آنها کمی سخت است. اگر فردی میمیک غیرطبیعی و غیرمعمول دارد و حین صحبت با شما دچار تیک خاصی مثل مالیدن پلک می‌شود، می‌توانید به حرف‌های او شک کنید.

۵. ژست‌های مخصوص: سرفه کردن درون مشت، بالا بردن دست روی سر و عقب بردن بالاتنه موقع حرف زدن از جمله ژست‌های آدم‌های دروغگو است. البته باید مراقب هم بود. برخی دروغگوها برای آنکه احساسات‌شان نمایان نشود حین حرف زدن کاملا خنثی عمل می‌کنند.

۶. حرف زدن وسواسی: دروغگوها معمولا در صحبت کردن وسواس به خرج نمی‌دهند و همه مسایل را رو نمی‌کنند. اگر شما حین صحبت‌ها از فردی بخواهید با دقت بیشتری مسایل را برای شما بیان کند و به عبارتی وسواسی‌تر از او سوال کنید، معمولا دروغگو چون حافظه خوبی ندارد و در دور بعد قادر به بیان همان جواب‌ها نیست. درنهایت می‌توانید از زبان او این جملات را بشنوید «به من اعتماد نداری؟» اگر فردی واقعا دروغگو نباشد، خیلی سریع از کوره درنمی‌رود و برای بار دوم هم به برخی سوالات شما پاسخ می‌دهد.

۷. احساسات اغراق‌آمیز: وقتی فردی فقط با دهان می‌خندد یعنی یا می‌خواهد رعایت ادب کرده باشد یا دروغگوی ماهری است. یک لبخند صادقانه با عقب رفتن لب‌ها و چین خوردن پلک‌ها در سمت خارج همراه است. یک دروغگو معمولا تنها با دهان می‌خندد تا احساسات درونی خود را مخفی کند..

دروغگوها را با چند روش شناسایی کنید

حرکت چشم می‌تواند یکی از نشانه‌هایی باشد که نشان می‌دهد طرف مقابل دارد به شما دروغ می‌گوید. دلیل این حرکت‌های چشم، عملکرد نیمه چپ و راست مغز است. در واقع فردی که در حال تجسم و تصور یک رویداد است (دروغ می‌گوید) به راست نگاه می‌کند و هنگام به یاد آوردن یک رویداد (راست گفتن) به چپ نگاه می‌کند.
در اینجا راهکارهایی را که روان‌شناسان برای شناسایی افراد دروغگو پیشنهاد داده‌اند را برای شما آماده کرده‌ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری ار افراد بر این باورند که دروغ‌ها به‌ خصوص دروغ‌های مصلحتی نه تنها بی‌ضرر هستند بلکه مفید و موثر هستند. اما در واقع حتی افرادی که عادت به گفتن دروغ‌های مصلحتی دارند، صادقانه رفتار نمی‌کنند و ممکن است باعث شوند افراد دیگر دروغ آن‌ها را باور کرده و طبق آن اقدامات مختلفی را انجام دهند.

گاهی اوقات افراد برای خوشحال کردن طرف مقابل و یا تعارف کردن با او دروغ می‌گویند. با وجود اینکه دروغ‌های مصلحتی نیز گاهی می‌توانند مضر باشند اما مشکل اصلی دروغ‌های بزرگی است که باعث آسیب و صدمه می‌شوند. در اینجا راه‌هایی برای تشخیص دروغ و فرد دروغ‌گو را به شما آموزش می‌دهیم.

حرکت چشم

حرکت چشم می‌تواند یکی از نشانه‌هایی باشد که نشان می‌دهد طرف مقابل دارد به شما دروغ می‌گوید. دلیل این حرکت‌های چشم، عملکرد نیمه چپ و راست مغز است. در واقع فردی که در حال تجسم و تصور یک رویداد است (دروغ می‌گوید) به راست نگاه می‌کند و هنگام به یاد آوردن یک رویداد (راست گفتن) به چپ نگاه می‌کند.

جزئیات بیش از حد

بر اساس تحقیقاتی که بر روی رفتارهای مشاهده‌ شده از افراد برای شناسایی افراد دروغ‌گو انجام شد، نشان داده شد که افراد دورغگو از جزئیات بیشتری برای توصیف امور در صحبت‌های خود استفاده می‌کنند. در واقع صحبت‌های افراد دروغگو کمتر منطقی به نظر می‌آید، به عنوان مثال دروغ‌گو‌ها کمتر از ضمیرهای شخصی استفاده می‌کنند آن‌ها طوری از یک روبداد صحبت می‌کنند که انگار خود در آن شرکت نداشته‌اند و از دور آن را دیده‌اند.

رفتارهای غیر عادی

گاهی اوقات استرس و نگرانی افراد هنگام دروغ گفتن کاملا مشخص می‌شود و به راحتی قابل تشخیص است. علاوه بر این، ما می‌توانیم به‌ راحتی رفتار غیر عادی در افرادی که آن‌ها را به‌ خوبی می‌شناسیم را تشخیص دهیم. نمونه‌هایی از این رفتار‌ها یا واکنش‌های غیر عادی از این جمله‌اند:


•بالا رفتن ناگهانی صدا
•لرزش صدا
•گشاد شدن مردمک چشم
•بالا آوردن چانه


دمای بدن

تحقیقات حاکی از آن است که هنگام دروغ گفتن درجه حرارت بدن فرد دروغگو افزایش می‌یابد و درجه حرارت افرادی که در حال بازگو کردن حقیقت هستند در طول صحبت آن‌ها ثابت است.

دروغگوها بیشتر صابون می‌خرند!

اکنون محققان ثابت کرده‌اند که دروغ گفتن واقعا در انسان احساس آلوده شدن را به وجود می‌ آورد، در حدی که فرد را وا می‌‌دارد تا برای شستشوی دهان خود به دنبال دهانشویه یا مواد شوینده دیگر بگردد.

روان‌شناسان دانشگاه می‌شیگان با انجام آزمایشی دریافتند افرادی که دروغ می‌گویند، احساس آلوده بودن کرده و تلاش می‌‌کنند خود را از این آلودگی پاک کنند.

 دیلی تلگرف، افراد زیادی نمی‌‌توانند این ادعا را داشته باشند که تا به حال در زندگیشان دروغ نگفته‌اند و از این رو همه افرادی که این رفتار را رفتاری زشت و نادرست می‌ دانند، احساس بدی که پس از گفتن دروغ در انسان به وجود می‌‌آید را تجربه کرده‌اند.

اکنون محققان ثابت کرده‌اند که دروغ گفتن واقعا در انسان احساس آلوده شدن را به وجود می‌ آورد، در حدی که فرد را وا می‌‌دارد تا برای شستشوی دهان خود به دنبال دهانشویه یا مواد شوینده دیگر بگردد.

تیمی‌ از روان‌شناسان با هدف آزمایش بر روی ضرب المثلهایی مانند آلوده دست یا آلوده دهان که به افراد دروغگو خطاب می‌ شود، رفتار ۸۷ فرد را در هنگام دروغگویی و یا گفتن واقعیت مورد بررسی قرار دادند.

اسپایک لی محقق دانشگاه می‌شیگان که انجام این پروژه را به عهده داشته است می‌ گوید نتایج آزمایش‌ها نشان می‌‌دهند افرادی که دیگران را فریب داده‌اند بیشتر از صابون و دهانشویه استفاده می‌‌کنند در صورتی که افرادی که واقعیت را می‌‌گویند، احساس نیاز به استفاده بیشتر از مواد شوینده را ندارند.

افرادی که دروغهای کلامی ‌گفته بودند بیشتر از دهانشویه و افرادی که از طریق نامه‌های الکترونیکی اقدام به دروغگویی و فریب دادن دیگران کرده بودند، بیشتر از صابون استفاده می‌ کردند.

در این مطالعه از داوطلبان خواسته شد نقش وکیلی را بازی کنند که با رقیبی به نام کریس برای ارتقا گرفتن در حال رقابت شدید است. از هر یک از داوطلبان خواسته شد تصور کنند مدارکی را یافته‌اند که کریس آن‌ها را گم کرده و بازگردادن این مدارک باعث پیشرفت شغلی وی و آسیب دیدن آن‌ها خواهد شد، داوطلبان باید برای کریس پیامی ‌صوتی یا نوشتاری می‌ گذاشتند تا به وی بگویند مدارک را یافته‌اند یا نه.

بلافاصله پس از گذاشتن پیام، داوطلبان بر اساس میزان اشتیاق به خریداری صابون یا دهانشویه دسته بندی شدند نتایج نشان داد افرادی که از پشت خط تلفن اقدام به دروغگویی کرده و پیامی ‌نادرست برای کریس به جا گذاشته بودند به استفاده از دهانشویه تمایل شدیدی داشتند و حتی حاضر بودند برای خرید آن بهایی بیشتر بپردازند که این نتیجه در مورد افرادی که حقیقت را گفته بودند، صحت نداشت.

به گفته لی اشاره به عبارتهای آلوده دست یا آلوده دهان در مکالمات روزانه باعث شده است تا مردم درباره مفهوم انتزاعی پاکی و سلامت اخلاقی به شیوه‌ای فیزیکی‌تر بیاندیشند و آن را به پاکی جسمی‌ارتباط دهند.

لی معتقد است این نوع ارتباط قوی میان مفاهیم انزاعی و فیزیکی باعث شده پس از دروغ گفتن، فرد نه تنها درصدد جبران رفتار ناپسند خود برآید، بلکه تلاش می‌ کنند عضو آلوده بدن خود را نیز پاک کنند.
افرادی که دروغهای کلامی گفته بودند بیشتر از دهانشویه و افرادی که از طریق نامه های الکترونیکی اقدام به دروغگویی و فریب دادن دیگران کرده بودند، بیشتر از صابون استفاده می کردند.

نقاشی دروغ متهمان را آشکار می‌کند!

به اعتقاد دانشمندان در صورتی که فرد به دروغ ادعا کند در مکانی حضور داشته است، توانایی کشیدن طرح جزئیات بصری آن مکان را به نسبت فردی که در آن مکان قرار داشته است، نخواهد داشت و بر اساس همین تفاوتها می توان دروغ یا راست گویی فرد را برملا کرد.

محققان دانشگاه پورتسموث اعلام کردند افرادی که درباره حضور در مکانی اظهارات دروغین ارائه می کنند در کشیدن آن مکان توانایی کافی را نداشته و با حذف جزئیات اساسی دروغ خود را به راحتی آشکار می کنند.

افراد دروغگو به طور حتم از سیستمهای دروغ سنج و اسکنهای مغزی هراس دارند اما هرگز نمی توانند تصور کنند کشیدن یک نقاشی ساده بتواند دروغ آنها را آشکار کند. بر اساس مطالعات جدید چگونگی کشیدن یک صحنه می تواند آشکار کند که آیا فرد واقعا در آن مکان حضور داشته و یا داستانی غیر واقعی را سر هم کرده است.

به گفته دانشمندان دانشگاه پورتسموث سیستمهای دروغ سنج معمولا پر هزینه بوده و دسترسی به آنها در هر زمان و مکانی امکان پذیر نیست و در عین حال برای استفاده از چنین ابزاری هایی باید از متخصصان ویژه کمک گرفت. در مقابل می توان با درخواست نقاشی مکانی که فرد ادعا می کند در آن حضور داشته، بدون هیچ هزینه و متخصصی دروغ یا راست بودن سخن فرد را آشکار کرد.

به اعتقاد دانشمندان در صورتی که فرد به دروغ ادعا کند در مکانی حضور داشته است، توانایی کشیدن طرح جزئیات بصری آن مکان را به نسبت فردی که در آن مکان قرار داشته است، نخواهد داشت و بر اساس همین تفاوتها می توان دروغ یا راست گویی فرد را برملا کرد.

برای آزمایش این ایده از 31 داوطلب خواسته شد در بازی شرکت کنند که بردن در آن وابسته به دروغ گفتن به تیم حریف است، نتایج نشان می دهد نیمی از این افراد از کشیدن موقعیتی که درباره حضور در آن دروغ گفته اند، ناتوان بوده اند. افرادی که در این بازی دروغ گفته بودند تنها قادر به کشیدن کلیات موقعیت بودند در حالی که افرادی که حقیقت را بیان کرده بودند می توانستند جزئیات دقیقی را از موقعیت ترسیم کنند.

بر اساس گزارش ای بی سی نیوز، زاویه دید فرد به اجسام نیز از دیگر نشانه هایی است که می توان از روی آن به راست یا دروغ بودن سخنان فرد پی برد. محققان معتقدند این شیوه می تواند به عنوان روشی دقیق برای بازجویی های پلیس مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال برخی بر این باورند در صورتی که مجرمان از این شیوه دروغ یابی آگاه شوند می توانند با افزایش میزان دقت خود نسبت به محیط اطراف، استناد به نتایج این تست را غیر ممکن سازند اما در این میان تعدادی از متخصصان مطالعات دادگاهی کالج جان جی نیز معتقدند افراد دروغ گو و متهم با افزودن جزئیات و نفرات به اظهارات خود می توانند به تعداد سئوالات پلیس و شانس اشتباه کردن خود بیافزایند و به همین دلیل هرگز به ترسیم جزئیات فکر نخواهند کرد.

چطور دروغگو را بشناسیم؟

بی‌ثباتی شخصیتی؛ معمولا زندگی افرادی که چنین خصوصیتی دارند با بی‌بندوباری اخلاقی همراه است. آنها برای فرار از احساس گناه و شرمی که نسبت به اعمال و مسوولیت‌ناپذیری خود دارند در دروغگویی افراط می‌کنند.

بیراه نیست اگر بگوییم دروغ گفتن هم استعداد خودش را می‌خواهد. در اینجا با انگیزه‌ها، ریشه‌ها و ریزه‌کاری‌های این پدیده بیشتر آشنا می‌شویم. متاسفانه تا به امروز علم موفق نبوده تا مرز افکار راست و دروغ را مشخص کند یا به عبارتی شلختگی ذهن مانعی بر سر راه این تکنولوژی است. 

جز در موارد خاص که شخص دروغگو از رفتارش بی‌آنکه به دنبال کسب منفعتی باشد لذت می‌برد، پیوسته برای دروغ‌هایمان به دنبال دلایلی قانع‌کننده مقابل وجدان خویش می‌گردیم.

ترس از دست دادن یا میل به دست آوردن فردی که به او علاقه‌مندیم، موقعیت شغلی یا اجتماعی مناسب و… مهم‌ترین انگیزه‌های دروغ‌های کوچک و بزرگ هستند. 

روان‌شناسان بر این باورند که بیشتر دروغ‌های ما به منظور محافظت از روابط اجتماعی‌مان است. هنگامی‌که همسرتان از شما درباره بزرگی دماغش سوال می‌کند ممکن است واکنشی کاملا صادقانه در قبال پرسش او نداشته باشید زیرا احساس می‌کنید شاید باعث رنجش خاطر او شوید. 

از سوی دیگر نباید فراموش کرد جز در موارد استثنا و درمورد افرادی که با توجه به اعتقادات مذهبی قوی‌ای که دارند و مبرا از خطا هستند، کسی که ادعا کند در طول زندگی‌اش دروغ نگفته دروغگوی بزرگی است. بی‌تردید همه ما از روی اجبار یا به اختیار خودمان دروغ‌هایی در زندگی می‌گوییم اما گاهی افرادی پیدا می‌شوند که در این زمینه افراط می‌کنند. 

روان‌شناسان دانشگاه داندی اسکاتلند رفتار چنین انسان‌هایی را مورد مطالعه قرار داده و عللی برای‌شان برشمرده‌اند. 

5 عامل دروغگویی 

بیماری دروغگویی: نداشتن درک صحیح از کار درست و غلط و نداشتن حس پشیمانی پس از آزار دیگران از ویژگی‌های اصلی این‌گونه بیماران است. چنین افرادی بسیار حرفه‌ای دروغ می‌گویند و به هیچ وجه احساس بدی نسبت به عمل خود ندارند و اصولا با عذاب وجدان بیگانه‌اند. 

عادتی به نام دروغگویی؛ برای چنین افرادی همیشه دروغ اولین گزینه است؛ حتی اگر برایش دلیلی قانع‌کننده وجود نداشته باشد. تجربیات و خاطرات دوران کودکی افراد دروغگو- نظیر زندگی در محیط فاسدی که دروغ ضرورت ادامه حیات و زندگی نسبتا راحت آنها بوده است- باعث می‌شوند آنها در هر سن و سالی هم که باشند به طور ناخودآگاه دروغگویی را ترجیح دهند. 

خودشیفتگی؛ نارسیسیت‌ها دروغ می‌گویند تا نزد دیگران محترم شمرده شوند و بزرگ‌تر از آنچه هستند جلوه کنند. 

بی‌ثباتی شخصیتی؛ معمولا زندگی افرادی که چنین خصوصیتی دارند با بی‌بندوباری اخلاقی همراه است. آنها برای فرار از احساس گناه و شرمی که نسبت به اعمال و مسوولیت‌ناپذیری خود دارند در دروغگویی افراط می‌کنند. 

دروغ‌های نمایشی؛ "حالم اصلا خوب نیست، به زودی می‌میرم” و "اگر ترکم کنی خودم را می‌کشم” از این قبیل دروغ‌هاست که غالبا برای جلب حس ترحم یا عشق و محبت اطرافیان گفته می‌شود. این دروغ‌ها لزوما منعکس‌کننده احساسات واقعی شخص نیست. 

چگونه دروغ‌سنج خوبی باشیم؟ 

تشخیص فرد دروغگو از شخص راستگو جزء علایق مشترک همه ماست و به قولی «لذتی که در گرفتن مچ شخص دروغگو هست در دروغ گفتن نیست». 

روان‌شناسان توصیه‌هایی می‌کنند که دانستن آنها می‌تواند به شما کمک کند: 

ـ‌ به حرکات ظاهری او توجه کنید: تنها به یک فاکتور مثلا استرس داشتن فرد توجه نکنید چرا که ممکن است شخصی راست بگوید ولی هنگام صحبت کردن عصبی به نظر برسد. 

قبل از اینکه سوال بپرسید- بدون آنکه جلب توجه کنید- حالات اولیه وی نظیر میزان نگرانی، عصبانیت، ارتباط چشمی و پلک زدن وموقعیت دست‌هایش را به خاطر بسپارید. 

ـ‌ مقایسه کنید: کلید فهمیدن اینکه شخصی دروغ می‌گوید یا نه در این است که پس از سوال کردنتان

- درست طول زمان کوتاهی که اطلاعات در مغز طرف مقابل پردازش می‌شود تا جواب شما را بدهد

- تغییرات رفتاری‌ای را که در مرحله پیش به خاطر سپرده‌اید بررسی کنید. توجه داشته باشید فرصت مقایسه را از دست ندهید زیرا احتمالا پس از گذشت این زمان طلایی فرد به تسلطی نسبی روی رفتارش خواهد رسید. 

ـ‌ به حرف‌های او خوب گوش کنید:گاهی اوقات توجه به حالات بدن و ریز شدن در رفتار طرف مقابل کمک شایانی به شما نمی‌کند. در این‌گونه موارد دقت در گفته‌های شخص، بهترین راهنماست. 

دروغگوها معمولا بیش از حد به جزئیات بی‌ربط می‌پردازند. آنها سعی می‌کنند با این کار ذهن مخاطبشان را از موضوع اصلی دور کنند تا دروغشان کمرنگ جلوه کند. فراموش نکنید که دروغگو فراموشکار است و احتمال اینکه متناقض صحبت کند بسیار زیاد است. 

ـ‌ چند دقیقه مکث کنید: برای بیشتر مردم دروغ گفتن امری سخت و استرس زاست و هیچ اتفاقی مثل سکوتی که میان پاسخ او و سوال بعدی‌تان برقرار می‌کنید، عذاب‌آور نیست. سعی کنید در این لحظات میزان عصبانیت و نگرانی‌اش را بسنجید. 

ـ‌ بحث را عوض کنید: بی‌تردید شیرین‌ترین زمان برای دروغگو لحظه‌ای است که احساس کند دروغ به پایان رسیده و در کارش موفق بوده است. تغییر بحث توسط شما احتمالا لبخندی بر لبان دروغگو می‌نشاند. در این هنگام بازگشت به مبحث قبلی مانند ضربه پایانی یک بوکسور برای ناک اوت کردن حریفش است و با خشم مضاعف او همراه خواهد بود.

ابداع روشی برای دروغ سنجی

پژوهشگران انگلیسی در یك بررسی جدید دریافتند: در گفتن یك جمله یا پاسخ سئوال ، میزان سرعت صحبت افراد دروغگو كمتر از افراد راستگو است و مدت بیان كلام افراد دروغگو بیشتر از افراد راست گو است؛ به طوری كه مدت صحبت كردن افراد دروغگو ، 30 درصد بیشتر از افراد راست گو است.
شبكه خبر: پژوهشگران به روش جدیدی برای دروغ سنجی دست یافتند.

به نوشته پایگاه اینترنتی علوم ، دستگاه های دروغ سنجی فعلی براساس رفتارهای فیزیولوژیكی فرد هنگام صحبت كردن ، به دروغ یا راست بودن حرف های وی پی می برند ؛ به طوری كه از روی عواملی مانند عرق كردن كف دست ، لرزش صدا یا نگاه كردن به یك طرف ،دروغ وی مشخص می شود؛ اما افراد دروغگو به این فنون پی برده اند و هنگام صحبت كردن به چشم طرف زل می زنند ، سعی می كنند صدای خود را محكم بیرون دهند و یا از عرق كردن دستشان جلوگیری كنند.

پژوهشگران انگلیسی در یك بررسی جدید دریافتند: در گفتن یك جمله یا پاسخ سئوال ، میزان سرعت صحبت افراد دروغگو كمتر از افراد راستگو است و مدت بیان كلام افراد دروغگو بیشتر از افراد راست گو است؛ به طوری كه مدت صحبت كردن افراد دروغگو ، 30 درصد بیشتر از افراد راست گو است.

این میزان در مقایسه با سرعت طبیعی حرف زدن خود افراد به دست می آید و این فرضیه افرادی را كه به طور طبیعی تند صحبت می كنند با افرادی كه كند صحبت می كنند ، مقایسه نمی كند.

میزان صحت این روش نسبت به دستگاه دروغ سنج بیشتر است و قرار است از آن به جای این دستگاه استفاده شود.

دروغگوهايى كه دماغشان دراز نمى شود

ممكن است فرد ناطق، صحبت هايى بكند يا از اخبارى استفاده كند كه با يكديگر متناقض باشد يا به نظر منطقى و درست نرسد. اينها معمولاً بخشى از دروغ هستند.

ایران_ هر وقت مى خواهيم متوجه شويم كه كسى به ما دروغ مى گويد يا نه، ياد داستان پينوكيو و پدر ژپتو مى افتيم. اما نه فرد مقابل ما پينوكيو است نه شما پدر ژپتو. بنابراين متوجه شدن دروغ و شناختن فرد دروغگو كار ساده اى نيست. مطمئناً اگر داراى چنين قدرتى بوديم مى توانستيم از مزاياى زيادى بهره ببريم.كارشناسان تخمين مى زنند اغلب افراد حداقل يك يا دو بار در روز دروغ مى گويند. اما چرا افراد به گونه هاى مختلف دروغ مى گويند.دكتر «گيل سالتز» روانشناس نيويوركى مى گويد: در سن چهار يا پنج سالگى وقتى كودك شروع به دروغ گفتن مى كند، قصد و نيتى ندارد و آن را از روى بدخواهى انجام نمى دهد، بلكه مى خواهد مورد توجه واقع شود و از قدرت زبان استفاده كند. اما بعداً، دروغ مى گوييم تا به اهداف مورد نظرمان برسيم و از مشكلات دور بمانيم.

گاهى برخى افراد دروغ مى گويند تا از عواطف و احساسات ديگران محافظت كنند و اسم اين دروغ ها را «دروغ هاى مصلحتى» (دروغ هاى سفيد) مى گذارند، اما گاهى يواش يواش اين دروغ گفتن، تبديل به يك بيمارى مى شود و فرد به آن عادت مى كند و احساس مى كند مجبور است دروغ بگويد آن هم بدون هيچ علتى.خب، با وجود اين افراد دروغگو در كنارمان دانستن علائمى درباره فردى كه ممكن است به شما دروغ بگويد لازم و ضرورى است. سعى كنيد دروغ نگوييد. اغلب ما سر مسائل كوچك و بى اهميت هم دروغ مى گوييم. حتى شده دروغ هاى مصلحتى كوچك. ولى از همين الان تصميم بگيريد اين عادت را ترك كنيد. در اينجا به هفت علامت اشاره شده است كه اگر هر كدام از آنها را مشاهده كرديد، بدانيد فرد مقابلتان به شما دروغ مى گويد.

۱) نگاه نكردن به طور مستقيم در چشم، برقرار نكردن ارتباط چشمى : به طور كلى اگر شخصى به شما دروغ بگويد اصلاً به چشمان شما نگاه نخواهد كرد، حداقل در قسمت هاى اصلى مكالماتش. به طور طبيعى وقتى افراد با هم صحبت مى كنند، حداقل در حين نيمى از مكالمه خود به چشمان فرد مقابل نگاه مى كنند.

اگر خلاف اين باشد و فرد مورد نظر نگاه كمترى به چشمان شما بكند، شما مى توانيد به او مشكوك شويد. البته در اينجا لازم است يك اخطار نيز به شما بدهيم، برخى از افراد تبحر خاصى در دروغ گفتن دارند و حتى زمانى هم كه دروغ مى گويند به راحتى و طبيعى در چشمان شما نگاه خواهند كرد و وانمود مى كنند كه راست مى گويند و شما ممكن است متوجه دروغ گفتن آنها نشويد.

۲) تغيير صدا: تغيير مداوم تن و آهنگ صدا يا مكث زياد در حين صحبت كردن مثل اوم، لوم و صاف كردن گلو هم مى تواند نشان دهنده دروغ باشد.

۳) به كار بردن غيرطبيعى حركات دست و بدن اگر يك فرد در حين گفت وگو پاهاى خود را خيلى تكان بدهد، شانه هايش را بالا بيندازد، حركات دستش زياد و غيرطبيعى باشد، صورتش را از شما برگرداند يا براى لمس كردن چانه يا بينى اش دستانش را جلوى صورتش قرار دهد، مى توانيد به او مشكوك شويد. به عبارت ديگر اگر حركات عصبى ازش سر بزند و احساس ناراحتى كند، بدين معناست كه احتمالاً به شما دروغ مى گويد. علاوه بر اين به رنگ صورت، گونه ها و پريدن چشم فرد در حين صحبت كردن نيز توجه كنيد.ممكن است سرخ يا كبود شود يا پلك يكى از چشمانش زيادى بپرد.

۴) چيزى كه به نظر مشكوك برسد: ممكن است فرد ناطق، صحبت هايى بكند يا از اخبارى استفاده كند كه با يكديگر متناقض باشد يا به نظر منطقى و درست نرسد. اينها معمولاً بخشى از دروغ هستند.

۵) حالت تدافعى بيش از حد: اغلب فردى كه دروغ مى گويد حالت تدافعى بيش از حد به خود مى گيرد. او از پاسخ دادن به هر سؤالى پرهيز مى كند و حتى شما را به دروغ گفتن متهم مى كند و اين بدين معناست كه قصد دارد چيزى را از شما مخفى كند.

۶) عوض كردن موضوع مورد بحث: اگر فردى در حال دروغ گفتن به شما باشد و شما موضوع مورد بحث را ناگهان تغيير دهيد، اما بلافاصله از شما پيروى و به راحتى بحث جديد را دنبال خواهد كرد، زيرا اگر فردى حقيقت را بگويد، با وجود اين كه شما موضوع را عوض كرديد، حداقل از شما خواهد پرسيد كه چرا موضوع بحث عوض شد و خواهان ادامه بحث در مورد موضوع سابق خواهد بود.

۷) شوخ طبعى يا استفاده از سخنان طعنه آميز: فرد مقصر و خطاكار معمولاً سعى مى كند با استفاده از شوخ طبعى و سخنان طعنه آميز يا بامزه موضوع مورد بحث را تغيير دهد.البته اين موضوع را نيز به خاطر داشته باشيد كه رفتار هيچ كس الزاماً نمى تواند به شما بگويد كه راست يا دروغ مى گويد. معمولاً بايد به غريزه خود اعتماد كنيد و اگر مطمئن نيستيد كه فردى به شما دروغ مى گويد يا نه به شواهدى كه از قبل داريد براى ثابت كردن اتهام خود رجوع كنيد و بهترين راه براى گرفتن مچ فرد «دروغگو» در عمل و هنگام مشاهده رفتار و حركاتش است. وقتى مشاهده كرديد رفتار و حركات فرد سخنگو ناگهان تغيير كرد، بدانيد كه دروغ گفته شد و تمام شد.
 
تکنولوژی روانشناسی ؛

نشانه های غیر قابل انکار افراد دروغگو را بشناسید!

آیا چشم‌‌های فرد دروغگو موقعیت خطیرش را نشان می‌دهد؟ آیا حرکت سریع دست‌ها یا چرخش چشم‌ها به این‌سو و آن‌سو نشانه‌های غیرقابل انکاری است که از دروغگو خبر می‌دهند؟ پاسخ این سوال‌ها را از زبان روان‌شناس بخوانید…
 ؛آیا می دانستید تمام مردم جهان به طور میانگین روزی دو مرتبه دروغ می گویند؟ برخی افراد ، دروغگوهای خوبی نیستند و زود لو می روند اما برخی دیگر دروغگوهای قهاری هستند. حالا اگر دوست دارید بدانید طرف مقابل تان در یک رابطه دروغ می گوید یا راست؟این گزارش را تا انتها بخوانید. افراد دروغگو معمولا از نظر نوع رفتاری با یکدیگر شباهت بسیاری دارند که دانستن برخی از خصوصیات به ما کمک می کند که تا حدودی انسان دروغگو را بشناسیم برخی از علائم و روشهایی که باعث شناخت دروغگو می شود عبارتند از:

 

۱- چشمان کسانی که دروغ می گویند یا بازتر از حد معمول است یا دائما چشمهای آنان به نقاط مختلف حرکت می کند. در عین حال آنها معمولا از نگاه مستقیم به شما پرهیز می کنند و سعی می کنند مستقیما به شما نگاه نکنند.

۲- گاهی اوقات افراد دروغگو  بخشی از صورت یا دهانشان را هنگام حرف زدن می پوشانند.

۳- وقتی از آنها سوال می شود ؛ دماغ یا گوششان را به حالت عصبی می خارانند.

۴- فرد دروغگو معمولا هنگام حرف زدن حرکت اضافی زیادی از خود بروز می دهد.

 

۵- در هنگام حرف زدن زیاد تپق می زنند و اشتباهات فراوان گفتاری را سعی می کنند به گونه ای بپوشانند.

۶- آنها همیشه کلی گویی می کنند و بارها این کلیات را تکرار می کنند و با این کار تلاش می کنند تا خودشان را قانع کنند.

۷- آنها سعی می کنند به گونه ای گیج و مبهم سخن بگویند و با این کار به شما اجازه نمی دهند تا حرفهای آنان راتجزیه کنید.

۸- هنگامی که سعی دارید در مورد موضوع مورد بحث از آنها سوال کنید بلافاصله موضوع بحث را عوض می کنند.

 

۹- حتی سوال شما را متوجه شوند چنین وانمود می کنند که سوال شما را نشنیده اند و با این کار به بحث خاتمه می دهند.

۱۰- اگر می خواهید مطمئن شوید که او دروغ گفته است چند روز بعد راجع به موضوعی که در مورد آن دروغ گفته است از او سوال کنید تا    برایتان یک داستان با مطالب متفاوت تعریف کند.

۱۱- اگر قدری به صحبت آنها شک کنید شما را متهم به بی اعتمادی می کند و خیلی سریع با این کار به بحث خاتمه می دهد.

۱۲- آدم های دروغگو معمولا پر حرف هستند و در مورد هر چیزی اظهار نظر می کنند.

۱۳- افراد دروغگو معمولا کسانی هستند که در زندگی شخصی یا خانوادگی دچار مشکل هستند. پس در موردحرفهای چنین افرادی بیشتر دقت نمایید.

 

۱۴- تن صدای افراد دروغگو در هنگام دروغ گفتن معمولا بالاتر از حد طبیعی است.

۱۵- خنده های بی دلیل و بی گاه در هنگام صحبت کردن یکی دیگر از علائم بارز افراد دروغگو است

۱۶- آدمهای دروغگو همیشه سعی می کنند حرفهای زیبا و جذاب به زبان بیاورند و با این کار می خواهند امکان کشف حقیقت را از ما سلب کنند.
 
نکته پایانی این که اگر چه که شاید افراد دروغگو در کوتاه مدت بتوانند حقیقت را از دیگران پنهان کنند اما زمان آنها را رسوا خواهد کرد. و هیچ وقت حقیقت پنهان نخواهد ماند, اگرچه شاید مدت زمان طولانی پنهان بماند !!!

12 روش ساده برای تشخیص دروغگو ها

پينوكيو را يادتان هست؟ وقتي دروغ مي گفت يك دماغ شش متري خيلي تابلو روي دستش مي ماند كه فقط با كمك فرشته مهربان درمان شد.

حال تصور كنيد اگر اين اتفاق در واقعيت هم مي افتاد چه غوغايي به پا مي شد. يك جورهايي دماغ همه توي چشم همديگر بود و اصلاً نمي شد در هيچ جاي دنيا رفت و آمد كرد.

خودتان هم دروغ مي گوييد؟ به نظرتان اگر دروغ نبود، دنيا جاي بهتري براي زندگي كردن نبود؟ بايد عرض كنيم كه همه آدم ها، حتي با وجدان ترين شان معمولاً روزي دو بار دروغ مي گويند اما چوب خط بعضي ها خيلي پر است و روزانه از دويست بار هم بيشتر زبان به دروغ مي گشايند و صد البته كه كك شان هم نمي گزد؛

در هر حال اگر نمي خواهيد سرتان كلاه برود و مي خواهيد دست آدم هاي دروغگو را رو كنيد، به واكنش ها و سيگنال هايي كه مي فرستند خوب توجه كنيد. در اين صورت شناسايي آنها كار چندان سختي هم نيست.

اصلي ترين راه براي شناسايي يك فرد دروغگو اين است كه زبان بدن را ياد بگيريد.

دروغ گفتن اصلاً كار بي اهميت و ساده اي نيست. هر كسي هم كه دروغ مي گويد بدون شك ردپايي از خود به جا مي گذارد. دروغگو به راحتي مي تواند سر و ته حرف خود را هم بياورد چون در بعضي مواقع بارها و بارها تمرين كرده است و مي داند چه مي خواهد بگويد اما كنترل كردن و مديريت زبان بدنش كار چندان ساده اي نيست.

 در واقع نقطه ضعف هر دروغگويي زبان بدن اوست كه در اختيارش نيست و شما مي توانيد با رمزگشايي آن به كذب بودن گفته هايش پي ببريد. البته توجه داشته باشيد كه همه اين علائم در مورد همه صدق نمي كند و اين گونه نيست كه با ديدن يكي از اين علائم تصور كنيد كه طرف صحبت تان دارد دروغ مي گويد اما اگر به حسن نيت طرف شك داريد و تصور مي كنيد حقيقتي را از شما پنهان مي كند، با دقت بيشتري روي حركت هايش تمركز كنيد و اگر چند تا از علائم زير را در رفتارش ديديد مي توانيد به صحت گفته هايش شك كنيد.

 روش های تشخیص دروغ و دروغگو

 ۱. دروغگو جلوي دهانش را مي گيرد

 وقتي با كسي بحث مي كنيم پيش مي آيد كه صورت مان را لمس كنيم اما زماني كه كسي دروغ مي گويد اين كار را بيش از حد انجام مي دهد. يكي از رايج ترين حركت ها اين است كه فرد دروغگو با دست جلوي دهانش را مي گيرد؛ سپس بيني اش را لمس مي كند. اين حركت از كودكي با ماست چون معمولاً بچه ها ناشي هستند و هميشه موقع دروغ گفتن دست شان را به سمت دهان شان مي برند. زماني كه بزرگتر مي شويم، كمي حرفه اي تر رفتار مي كنيم اما باز هم اين عادت در ما هست. براي همين هم دست آدم دروغگو بي اختيار به سمت صورتش مي رود، گوشه لب و يا لب بالايي را مي خاراند و يا همان طور كه گفتيم دماغش را لمس مي كند. دليلش هم اين است كه مغز از اين وضعيت ناراحت است و به دست ها دستور مي دهد تا جلوي دهان را بگيرند و اجازه ندهند دروغي از آن خارج شود. البته مغز موفق نمي شود اما شما موفق مي شويد با ديدن اين رفتار بفهميد طرف در حال دروغ بافي است.

 ۲. دروغگوها تپش قلب دارند

 با هر كلمه دروغ ضربان قلب دروغگو بالا مي رود. اگر طرف كمي ناشي باشد امكان دارد تپش قلب او را حس كنيد. از اين مهمتر اينكه گاهي همراه اين مسئله شخص عرق مي كند.

 ۳. مردمك چشم دروغگو بزرگتر مي شود

 تشخيص اين يكي كمي سخت است اما ردخور ندارد. به خاطر دلايل ساده فيزيولوژيكي مردمك چشم هاي فرد دروغگو بزرگتر مي شود. اگر متوجه شديد به طور ناگهاني اندازه مردمك چشم هاي طرف صحبت تان بزرگتر شد، علامت اين است كه ريگي به كفش دارد و واقعيت را نمي گويد. علاوه بر اين آدمي كه دروغ مي گويد بيشتر از حد طبيعي پلك مي زند.

 ۴. دروغگو حركت هاي افراطي از خود نشان مي دهد

 دروغگو مدام جنب و جوش دارد و تغيير وضعيت مي دهد. براي همين اين پا و آن پا مي كند، روي صندلي جابجا مي شود، پاهايش را روي هم مي اندازد و مدام جاي آنها را عوض مي كند و خلاصه اينكه يك جا بند نمي شود. اگر ديديد طرف صحبت تان مانند مار ماهي وول مي خورد، بدانيد كاسه اي زير نيم كاسه اش است.

 ۵. دروغگو در مشتش سرفه مي كند

 كسي كه دروغ مي گويد دلشوره دارد و حركت هاي غير ارادي از خود نشان مي دهد؛ براي مثال كسي كه دروغ مي گويد آرام در مشتش سرفه مي كند. يا اينكه يك گام به عقب مي رود و بدنش را عقب مي كشد. گاهي هم بازوها را به بالاي سر مي برد و دستي به پشت سرش مي كشد. دروغگوهاي حرفه اي هم بعضي از اين حركت هاي ناخودآگاه را بروز مي دهند.

 ۶. لبخند دروغگو تصنعي است

 اگر مي بينيد طرف مقابل به زور سعي مي كند لبخند بزند و لبخندش فقط به باز شدن دهانش ختم مي شود، بدانيد در حال لاپوشاني دروغش است. يك لبخند صادقانه و درست و حسابي كاملاً پت و پهن است و تمام ماهيچه هاي صورت را درگير مي كند؛ يعني اينكه گوشه لب ها كاملاً به عقب كشيده مي شود، گونه ها منقبض مي شوند و گوشه چشم ها كاملاً چين مي خورد.

 7. دروغگو چانه اش را زياد لمس مي كند

 از ديگر ژست هايي كه فرد دروغگو به طور ناخوداگاه بروز مي دهد اين است كه چانه خود را لمس مي كند، دست به موها مي كشد، گونه هايش را مي مالد و يا اينكه با گوشش بازي مي كند. البته تاكيد مي كنيم خاراندن يا لمس چانه الزاماً علامت دروغگويي نيست اما اگر به طرف شك داريد و مجموعه اي از اين علائم را ديديد، بهتر است بيشتر حواس تان را جمع كنيد.

 ۸. دهان دروغگو خشك مي شود

 تشويش دروني باعث مي شود دهان شخص دروغگو خشك شود. دروغگو به سختي آب دهانش را قورت مي دهد و مدام لب هايش را با زبان تر مي كند. اينها همه علائم استرس و دلهره دروني اوست كه احتمالاً از لو رفتن مي هراسد. ليوان آب هم گلوي خشك دروغگو را تر نمي كند.

 ۹. دروغگو تيك عصبي دارد

 دروغگو به طور غير ارادي ابرو در هم مي كشد، نگاهش را مي دزدد و يا مدام پلك مي زند. ماهيچه هاي صورت آدم دروغگو به طور جزئي منقبض مي شوند چون ماهيچه هاي صورت به طور مستقيم با مغز در ارتباطند؛ به همين دليل دروغگو به سختي مي تواند حركت هايش را به طور ارادي كنترل كند. چهره دروغگو به طور غيرعادي حالت عوض مي كند.

 ۱۰. دروغگو چشم هايش را مي مالد

 زماني كه به كسي شك كرده ايد و مي بينيد با انگشت اشاره چشمش را مي مالد، بدانيد كه فريب و نيرنگي در كار است. دروغگو اين كار را انجام مي دهد چون مي خواهد تماس ديداري را قطع كند و موقعيتي ايجاد كند كه اين طرف و آن طرف را نگاه كند. براي همين هم به طور غير ارادي دست به طرف چشم ها مي برد.

 ۱۱. دروغگو دست هايش را پنهان مي كند

 همه ما در زمان عادي موقع حرف زدن دست هايمان را تكان مي دهيم؛ اصلاً با حركت دست ها سعي مي كنيم منظورمان را بهتر بيان كنيم اما دروغگو حين حرف زدن اين كار را نمي كند بلكه برعكس سعي مي كند تا جايي كه امكان دارد حركت دست هايش را كنترل كند، به همين دليل هم دست هايش را در جيب يا پشت كمر مي گذارد، آنها را قلاب مي كند يا بدون هيچ تكاني دست ها را به حال خود رها مي كند.

 ۱۲. دروغگو بيشتر عرق مي كند

 اين يكي ديگر دروغگو را كاملاً تابلو مي كند؛ تعريق زياد نشان دهنده استرس و تشويش دروني فرد است. معمولاً صورت دروغگو قرمز مي شود و عرق مي كند. كسي كه مي ترسد دستش رو شود، عصبي و نگران است. براي همين هم غدد مولد عرق كه به سيستم عصبي وصل هستند عرق بيشتري توليد مي كنند. لباس هاي خيس آدم دروغگو دستش را رو مي كند.

 

كاري كه شما بايد بكنيد

 


اگر واقعيت را مي دانيد و مطمئن هستيد طرف دارد دروغ مي گويد، مراعات را كنار بگذاريد و بگوييد كه مي دانيد دروغ مي گويد. اجازه ندهيد او به اين كار عادت كند.

 

او را سوال پيچ كنيد و بخواهيد كه جزئيات بيشتري بدهد. به خاطر اينكه دروغگو به داستان ساختگي اش شاخ و برگ مي دهد. شما هم كم نياوريد و درباره مواردي كه مشكوك به نظر مي رسند، سوال پيچش كنيد. احتمال دارد بخواهد به شما احساس گناه بدهد و گله كند كه به او اعتماد نداريد. گوش تان به اين حرف ها بدهكار نباشد، اگر حس تان مي گويد او دارد دروغ مي گويد پافشاري كنيد.


شما به او احساس گناه بدهيد. بستگي دارد طرف چه نسبتي با شما دارد؛ براي مثال بگوييد تو كه به دوست چندين ساله ات دروغ نمي گويي؟


معمولاً آدم دروغگو حرف هاي ضد و نقيض مي زند. از طرفي هم هميشه گفته اند دروغگو حافظه ندارد. براي همين پا پي اش شويد و بخواهيد بخش هايي از داستانش را تكرار كند. البته اين تكنيك زماني خوب جواب مي دهد كه طرف يك داستان طولاني سرهم كرده باشد.


بلوف بزنيد. طرف را در موقعيتي قرار دهيد كه تصور كند حقيقت را مي دانيد؛ براي مثال طرف ادعا مي كند پول ندارد طلب شما را پس بدهد. مي توانيد با لحن ارامي بگوييد: «جدي! عجيبه! پس چرا فلاني ديشب مي گفت مي خواهي ماشين ات را بفروشي تا يك مدل بالاتر را بخري؟» اگر دروغ گفته باشد تمام نقشه هايش نقش بر آب مي شود و خودش را لو مي دهد. البته حواس تان باشد كه خيلي با قاطعيت بلوف نزنيد؛ به خاطر اينكه امكان دارد اشتباه كرده باشيد. در اين صورت خودتان كلي ضايع مي شويد.

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا