عبده تبریزی با تاکید بر ضرورت اجرای مفاد توصیه‌های FATF گفت: برخلاف ادعای منتقدان، اين مقررات براي ايران طراحي نشده و استانداردهای جهانی است.

عبده تبریزی با تاکید بر ضرورت اجرای مفاد توصیه‌های FATF گفت: برخلاف ادعای منتقدان، اين مقررات براي ايران طراحي نشده و استانداردهای جهانی است.


به گزارش اعتدال به نقل ازعصرایران،  "گروه ويژه اقدام مالي" (FATF) جمعه هفته گذشته در نشست "بوسان" خود طی بیانیه‌ای اعلام کرد در قبال همکاری ایران بر اساس «برنامه اقدام» (Action plan) این گروه نیز ایران را از حالت اقدام متقابل تعلیق می‌کند. FATF در بیانیه خود تأکید کرد ایران در طول مدت همکاری به صورت مداوم رصد و ارزیابی می‌شود.

مأموریت اصلی FATF یا گروه کاری اقدام مالی، مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای است. این نهاد از سال 2008 و با شروع دور جدید تحریم‌های مالی ایران از سوی آمریکا (تحریم دلار U-Yurn) ایران را در لیست کشورهای نگران کننده و غیرهمکار قرار داد و از سال 2010 و پس از قطعنامه 1929 اقدامات متقابل به کشورهای دیگر در قبال ایران توصیه شد.

دکتر حسین عبده تبریزی کارشناس ارشد اقتصادی در خصوص اهمیت این بیانیه به خبرنگار عصرایران گفت: ايران هميشه بايد به دنبال شفافيت مبادلات بين‌المللي و داخلي خود باشد و با بيانيه FATF ايران به عنوان كشوري كه از تروريسم حمايت نمي‌كند و با آن مخالف است، پذيرفته شده است.

وی درخصوص نتايج و دستاوردهاي بيانيه‌ اخير FATF براي اقتصاد و روابط بين‌المللي كشور گفت: ا
ين بيانيه طبعاً مورد انتظار محافل بانكي دنيا بود. بدون آن، حداقل بانك‌هاي بزرگ و متوسط با ايران كار نمي‌كنند. اين آن چيزي است كه در هشت سال گذشته كارشناسان اقتصادي و مديران بانكي (و بانك مركزي) به دنبال آن بوده‌اند. پس اقدام متقابل عليه ايران براي 12 ماه انجام نمي‌شود و اگر ايران مشكلات جاري را حل كند، كلاً از ليست اقدام متقابل FATF حذف مي‌شود. اين دستاورد قابل‌ملاحظه‌اي است و روابط بين‌المللي ما را گسترش مي‌دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه انجام توصيه‌هاي FATF مي‌تواند راهگشا باشد، اظهار کرد: توصيه‌های این گروه با منافع ملي ايران مغاير نيست. گروهي مركب از مقامات اقتصادي و سياسي بايد استانداردها يا دستورالعمل‌ها را مورد بررسي قرار دهند و ما تنها كشوري نيستيم كه بايد توصيه‌ها را انجام دهيم.

وی با بیان اینکه با بيانيه FATF مبادلات بانكي و روابط بين‌المللي حتماً بسيار تسهيل مي‌شود، خاطرنشان کرد: اين مقررات براي ايران طراحي نشده است و مخاطب آن كل دنياست.

عبده تبریزی با تاکید بر ضرورت اجرای مفاد توصیه‌های FATF افزود: اجرا نکردن این مفاد ما را با مشكلات عمده‌اي مواجه مي‌كند. براساس آن‌چه عمدتاً در رسانه‌هاي مخالفان دولت مشاهده مي‌شود، منتقدانی كه مخالف اجراي اين دستورالعمل‌ها هستند، گزينه‌هاي بديلي ارائه نداده‌اند.

وی درخصوص اطلاع رسانی در خصوص FATF گفت: بايد اطلاع‌رساني بيش‌تر شود و رسانه‌ها بايد FATF را توضيح دهند؛ عمليات پولشويي را توضيح دهند و مبارزه با تأمين مالي تروريسم را شرح دهند. حتي درس‌خوانده‌هاي ما و حتي بانكي‌هاي كشور كم‌تر در اين حوزه‌ها اطلاع دارند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا