گروه‌ها و تشکل‌هایی که جوانان پایه‌گذار آن هستند، سرمایه‌هایی قابل توجه محسوب می‌شوند. ارزشمندی این گروه‌ها، چه دانشگاهی، چه رسمی و چه غیررسمی در برخی موقعیت‌های زمانی بیشتر احساس می‌شود. زمان هایی که از آنان کارهایی را شاهدیم که انتظار آن‌ها را نداریم.

آرش قدیریان

جوانان در هر فرهنگ و ملتی به عنوان نیروهای پرانرژی و آینده ساز، سرمایه‌های ارزشمندی به حساب می‌آیند تا جایی که تمام اندیشه‌ها و اندیشمندان نیروی جوانی را می‌ستایند و جوانان را به بهره‌گیری از آن سفارش می‌کنند. به همین دلیل گروه‌ها و تشکل‌هایی که جوانان پایه‌گذار آن هستند، سرمایه‌هایی قابل توجه محسوب می‌شوند. ارزشمندی این گروه‌ها، چه دانشگاهی، چه رسمی و چه غیررسمی در برخی موقعیت‌های زمانی بیشتر احساس می‌شود. زمان هایی که از آنان کارهایی را شاهدیم که انتظار آن‌ها را نداریم.

در شهر و استان خودمان، در رمضانی که گذشت شاهد فعالیت این دسته از گروه‌ها در امور خیریه بودیم. جوانان یزدی در قالب کانون‌های دانشگاهی، سازمان‌های مردم نهاد و یا گروه‌های مذهبی محلات دست به اقدامات خیرخواهانه‌ی درخور توجهی زدند. اقداماتی که کمتر کسی اجرای آن‌ها را در حد توانایی‌های جوان امروز می‌بیند؛ اما این تشکل‌ها نه تنها به حرکت‌های خیرخواهانه‌ی بزرگی همت گماردند، بلکه با ترغیب سایر دوستان خود و گروه‌های دیگر جوانان، فرهنگ‌سازی و گسترش فرهنگ نیکوکاری را مد نظر قرار دادند.

در ماه رمضان گذشته در سطح استان یزد جمعیت‌های مختلفی از جوانان اعم از سمن‌ها یا غیر از آن‌ها شروع به شناسایی خانواده‌های ‌بی‌بضاعت و همچنین جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای آنان نمودند. حاصل این کار که بسیار زمان‌بر و دشوار بود، تهیه‌ی حدود 400 تا 500 بسته‌ی کمک‌های غیرنقدی برای خانواده‌ها شد که هر بسته محتوی مواد خوراکی و بهداشتی لازم برای مصرف یک ماه این خانواده‌ها بود. جوانان این بسته‌ها را در شب‌هایی از ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر به در خانه‌ی نیازمندان برده به آن‌ها تحویل دادند. چنین حرکتی که برگرفته از سیره‌ی ائمه اطهار به خصوص مولای متقیان علی علیه‌السلام است نشان می‌دهد که نسل امروز هنوز دردمند و آگاه بوده و با سنت و سیره‌ی پیشوایان خود به خوبی آشناست. به غیر از این حرکت ارزشمند، تلاش‌هایی برای دعوت مردم یزد به اهدای خون در ماه مبارک از سوی گروه‌های دانشجویی (با توجه به کاهش مراجعه برای اهدای خون در این ماه و کمبود ذخایر بانک خون) و نیز ده‌ها کمپین دیگر در سطح استان و کشور شاهدی بر این مدعاست که جوان امروز هنوز بیدار، دردمند و تلاشگر برای گشودن گره‌های بزرگ است. در فرهنگ عامه، از جوانان قدیم به عنوان نماد توانمندی و پاکدلی در برابر جوانان امروز یاد می‌شود؛ اما با تماشای جلوه‌هایی از حرکت خودجوش و دغدغه‌مند جوانان امروز می‌توانیم با اطمینان بگوییم: «جوانان امروز، هنوز همان جوان‌های قدیم هستند.»

بدون شک باید قدر چنین پویش‌ها و جوانانی را دانست و عرصه را برای آن‌ها باز گذاشت. میدان دادن به جوانان نیز در سایه‌ی توجه مسئولان و اعتماد به نسل امروز و بها دادن به سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های دانشجویی به دست خواهد آمد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا