خانه ابوالقاسم روهنی معروف به عمارت خانه پدری به دست امام جمعه یزد و نماینده ولی فقیه در استان افتتاح گردید.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد صبح امروز همزمان با تشکیل جلسه تفسیر قرآن و درس اخلاق توسط امام جمعه یزد خانه ابوالقاسم روهنی ملقب به عمارت خانه پدری در شهرستان یزد افتتاح گردید و رسماً فعالیت خود را آغاز نمود.

در مراسم تفسیر قرآن این هفته آیت ا... ناصری که در محل خانه تاریخی و زیبای روهنی برگزار گردید جمع کثیری از مدیران و مسئولین استانی نیز حضور داشتند و در حاشیه این مراسم عمارت خانه پدری یزد که به مدت چهار سال در حال مرمت و بازسازی بود بطور رسمی افتتاح گردید.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری این اداره کل در خصوص افتتاح خانه پدری یزد افزود: مجموعه عمارت خانه پدری از جمله خانه های بسیار زیبا و ارزشمندی می باشد که در حال حاضر با صرف هزینه قابل توجهی در استان مرمت و بازسازی گردیده است.

محمدرضا نصیری تصریح نمود: عمارت خانه پدری یزد ضمن داشتن دو بخش بیرونی و اندرونی دارای تالار، بادگیر چهار طرفه، مطبخ و اتاق زمستانه جداگانه بوده دارای تزئینات گچبری و آیینه کاری های بی نظیری می باشد و با مساحتی بالغ بر یک هزار و پانصد متر مربع و زیر بنایی حدود دو هزار و چهارصد متر مربع در محله لرد کیوان یزد واقع گردیده است.

این مقام مسئول اضافه نمود: سرمایه گذاری هزینه شده در زمینه مرمت، بازسازی و تجهیز این خانه تاریخی، توسط بخش خصوصی صورت گرفته و در حال حاضر فاز اول این مجموعه ارزشمند با کاربری رستوران سنتی به عنوان بزرگترین رستوران سنتی مبله در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته و فاز دوم آن نیز شامل هتل می باشد که تاکنون بیست و پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شایان ذکر است خانه تاریخی ابوالقاسم روهنی در سال یکهزار و سیصد و هشتاد و دو تحت شماره 9134 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا