محسن اختياري : شهرستان تفت بواسطه شرايط خاص آب و هوايي و قرار گرفتن در حاشيه شيركوه و برخورداري از آب و هواي مساعدتر نسبت به ساير نقاط و ديگر شهرستانهاي استان همواره به عنوان منطقه ييلاقي مورد توجه خاص بوده است . در اين ميان شهر تفت به علت برخورداري از انبوه باغات ميوه با عنوان باغشهر همچون نگيني در استان شناخته شده است . اگر به معني و مفهوم لغوي واژه " تفت " هم دقت نماييم ، يكي از معاني اصلي آن " سبد ميوه " است كه اگر چه مفاهيم ديگري نيز براي آن مورد نظر است وليكن با توجه به شرايط خاص و انبوه باغات و درختان ميوه اين معني بسيار به واقعيت نزديكتر است .

با اين مقدمه مختصر ترديدي نمي ماند كه يكي از اصليترين جاذبه ها و مشخصه هاي شهري تفت كه آنرا مورد توجه قرار داده  همين انبوه فضاي سبز و باغات موجود است ، وليكن چيزي كه در حال حاضر بسيار نگران كننده است و نيازمند توجه جدي مي باشد سير نفوذ خزنده ايست كه به تدريج به جان اين عنصر ارزشمند شهر افتاده و در يك روند ناملموس منجر به تخريب و از دست رفتن فضاي سبز و باغات مي شود .

اگر گردش مختصري در كوچه باغها و محلات تفت بزنيم به وضوح شاهد خشك شدن و به تعبير واقعي تر خشك كردن !! و تخريب عامدانه انبوهي از باغهاي ارزشمند تفت و تبديل آن به بناها وساختمانها مي باشيم .

اگر چه ممكن است نياز عاملي براي اين روند نامطلوب باشد وليكن چيزي كه بيشتر جلب توجه مي كند طمع ورزي وسودجويي  مخصوصا از جانب عده اي خاص مي باشد ؛ چه بسا افرادي با تخريب باغها و گرفتن مجوزهاي تغيير كاربري به هر شكل ممكن ، در ظاهر به ارزش افزوده مالي و ريالي قابل توجهي برسند ، اما در نهايت اين روند با چه قيمتي و به چه سرانجامي خواهد رسيد .

قطعا در اين ميان نقش نهادهاي دولتي مرتبط مانند شهرداري و برخي ارگانهاي ديگر بسيار قابل ملاحظه خواهد بود .

وليكن با همه اين تفاسير نكته حائز اهميت آنستكه تمامي اهالي و مردم بافرهنگ تفت ،كه انبوه بسيار نخبگان اين شهر و شهرستان به روشني گواهي بر موقعيت ويژه فرهنگي آنست ، بايد بيشر از پيش اين مهم را مد نظر داشته باشند كه اگر امروز شهرستان و بويژه شهر تفت از موقعيت ممتاز و متمايزي در كل استان يزد برخوردار است يكي از علل و عوامل اصلي آن همين سرسبزي و برخورداري از انبوه باغات است لذا نهادها و دست اندركاران مرتبط بطور خاص و عموم اهالي و مردم تفت بطور عام بايد با توجه جدي و اساسي به اين موضوع بسيار مهم اجازه ندهند عده اي طمعكار صرفا به دليل سودجوييها و منافع شخصي مهمترين عنصر ارزشمند شهر كه به نوعي ارزش و اهميت و حتي سرنوشت تمامي شهر و مردم شريف تفت به آن وابسته است را مورد هدف و هجمه قرار دهند .

به اميد فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا