به گزارش روابط عمومي مرکز اسناد وكتابخانه ملي استان يزد"داود پاک طینت" روز سه شنبه در جلسه شورای کارشناسی، با اشاره به اینکه هرسند تاریخی حرف هایی از گذشته در درون خود دارد گفت: طبیعی است که بخشی از حرف های یک سند در ظاهر آن قابل رویت است و اما قسمت عمده و قابل تامل آن ها را باید با انجام تحلیل های علمی کشف و تبیین کرد.

مدیر مرکز اسناد وكتابخانه ملي استان يزد در ادامه به نامه­اي که بانوان یزدی در مهر ماه سال 20شمسی به نمایندگان مجلس شورای ملی نوشته اند، اشاره کرد و گفت: این سند، نشانگر اعتراض بانوان محجبه یزدی به قانون کشف حجاب است که در متن ظاهری آن به وضوح روشن است. اما نکته قابل تامل در آن- که اگر تبیین شود برای نسل امروز می تواند بسیار مفید باشد- نوع و زاویه دید امضاکنندگان نامه در اعتراض به اجرای قانون کشف حجاب است.

وی با قرائت جمله ی « آزادی حجاب به ما بدهید » از نامه ی زنان یزدی، به نمایندگان مجلس شورای ملی گفت: این جمله در واقع نقطه ی اوج این نامه است که پس از مقدمه چینی و بیان شکایت و گلایه، خواسته زنان مطرح می گردد که نوع نگاه بانوان به حجاب و نوع ادله ای که برای اثبات خواسته خود، مبنی بر حفظ حجاب داشته اند بسیار قابل تامل است.

پاک طینت با انتقاد از ایجاد شائبه تقابل بین حجاب و آزادی ادامه داد: اگر اینگونه اسناد تاریخی- که نشانگر نوع نگاه گذشتگان ما به مفاهیم اصیل فرهنگی است- برای نسل جوان بازخوانی و تبیین شوند در آشنا ساختن آنان به ریشه های فرهنگی و اصالت هایی که در مفاهیمی مثل حجاب و عفاف نهفته است، بسیار موثر است.

 وی در ادامه با بیان این که سند حاضر، تنها یک نمونه از ده ها سند تاریخی است که هر کدام می توانند در بیان اصالت ها و تبیین هویت های یک جامعه، موثر باشند گفت: استان یزد از یک فرهنگ اصیل و پیشینه ای غنی بهره می برد و باید تلاش کنیم با بازخوانی و معرفی این اسناد محکم و غنی، اصالت ها و پیشینه های پر افتخارمان در لابه لای مسیر پر پیچ و خم تاریخ گم یا به فراموشی سپرده نشوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا