کمیته بین‌المللی المپیک امروز رای پرونده دوپینگ سازمان‌یافته و دولتی در ورزش روسیه را اعلام می‌کند. اگر نمی‌دانید چه بلایی سر روسیه آمده این گزارش را با دقت بخوانید.

یزد فردا ، حدود ۹ ماه پیش بود که رئیس سابق لابراتوار کنترل دوپینگ مسکو در گفت‌وگو با نشریه نیویورک تایمز مدعی شد در ورزش کشورش دوپینگ گسترده و سیستماتیک وجود دارد. چند هفته بعد بررسی دقیق پرونده‌های فدراسیون دو و میدانی روسیه این کشور را وارد بحران جدی کرد. حدود یک ماه طول کشید تا فدراسیون جهانی دو و میدانی ورزشکاران روس را از حضور در المپیک محروم کند. 

فدراسیون بین‌المللی المپیک بعد از این محرومیت کمیته‌ای مستقل را مامور کرد زیر نظر آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، این پرونده را بررسی کنند. سه ماه بعد خبر مرگ مشکوک یک مقام مرتبط با این پرونده، اوضاع را وارد فاز تازه‌ای کرد.

روز گذشته این کمیته بعد از حدود یک سال بررسی پرونده، رای خود را اعلام کرد. گزارش این کمیته حاوی نکات بسیار مهمی بود. روزنامه گاردین انگلیس که یکی از پیشگامان بررسی این پرونده بین رسانه‌های جهان بود، ۵ نکته کلیدی این گزارش را بررسی کرده است.

۱- عدم موفقیت در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور منجر به این شد که برخی مسئولان به فکر دور زدن سیستم بیفتند.

طبق اظهارات ریچارد مک لارن، وزیر ورزش روسیه پس از نتایج بسیار ضعیف در رقابت های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور و عدم موفقیت این کشور، تصمیم گرفت تا برنامه و روشی را برای مخفی سازی آزمایش های مثبت دوپینگ طراحی کرده تا از این طریق بتواند آزمایش های دوپینگ را دور بزنند. طبق گزارش های رسیده، طبق این سیستم جدید که از سال ۲۰۱۱ به اجراء درآمد، تمامی آزمایش های دوپینگ که در لابراتوار شهر مسکو انجام و نتیجه آنها مثبت اعلام شده، باید همراه با نام ورزشکار دوپینگی به مقامات ارشد وزارت ورزش روسیه گزارش شوند. در این صورت، نمونه آزمایش انجام شده بایستی به صورت مخفی حفظ شده و نتیجه آن باید به صورت آزمایش منفی به سیستم ضد دوپینگ وادا گزارش شود که این اقدام به ورزشکار اجازه می دهد تا همچنان با وضعیت دوپینگی در رقابتها شرکت کند؛ و یا اینکه نمونه آزمایش وی در قرنطینه نگهداری می شود. ورزشکاران خارجی، یا ورزشکاران روسی که امیدی به موفقیت یا کسب مدال توسط آنها وجود ندارد، به دستور وزارت ورزش روسیه در قرنطینه نگهداری شده و بنابراین فرآیند معمول آزمایشگاهی در مورد آنها اعمال می شود.

۲- "دوشس"؛ دارویی که تشخیص آن در نمونه های آزمایشگاهی بسیار دشوار است.

پس از آنکه دکتر گریگور روچنکو مدیر لابراتور شهر مسکو انتخاب شد، مسئولیت بهبود عملکرد ورزشکاران روسیه از لحاظ نتیجه آزمایشات دوپینگ را هم بر عهده گرفت. وی اقدام به تولید نوعی کوکتل استروئید نمود که این ماده باعث می شد امکان تشخیص نمونه های دوپینگی وجود نداشته باشد. این کوکتل که حاوی موادی مثل تورینابول، اوکساندرولون و متاسترون بود، ابتدا در مشروبات الکلی حل می شد. سپس ورزشکار این محلول را به صورت خوراکی می خورد. در ادامه این گزارش ذکر شده که استروئید موجود در کوکتل در الکل بهتر از آب حل شده و جذب این ماده از طریق دهان باعث می شود که دوره زمانی برای تشخیص مواد غیرمجاز کوتاهتر شده و از اینرو آثار این مواد خیلی زود از بین می رود.

۳- نقش سیستم های امنیتی کشور روسیه در این ماجرا بسیار کلیدی است.

برنامه فوق باعث می شود تمام نمونه های مثبت دوپینگ به صورت مخفی باقی مانده یا اصلاً مشخص نشوند؛ البته این برنامه در همه سطوح ملی باید اجراء می شد به استثنای رویدادهای بین المللی که ناظران مستقلی در آنجا حضور دارند که از جمله می توان به رقابت های قهرمانی ورزشکاران حرفه ای در مسکو یا رقابت های المپیک زمستانی سوچی ۲۰۱۴ اشاره کرد. آژانس ملی مبارزه با دوپینگ روسیه برای آنکه به ورزشکاران روسی اجازه دهد تا همچنان بتوانند اقدام به دوپینگ یا تقلب کنند، تمامی ورزشکاران مشکوک روسی را موظف می کرد که از موادی استفاده نمایند که باعث پاک شدن بدن آنها از مواد نشان دهنده نمونه های غیرمجاز شده و همین امر سبب می شود که هیچ نمونه دوپینگی مثبت اعلام نشود. ایرینا رودیونوا مسئول دریافت این نمونه ها از ورزشکاران بوده و اقدام به فریز کردن نمونه های دریافتی از ورزشکاران بود. نکته جالب اینست که مسئول توزیع کوکتل تولیدی دکتر روچنکو در بین فدراسیون های مختلف ورزشی و ورزشکاران، رودیونووا بود.

۴- عجیب اما واقعی؛ نمونه های آلوده به مواد غیرمجاز از فیلترهای تعبیه شده برای بازی های سوچی هم عبور کرد.

مک لارن در ادامه می گوید: روچنکو شواهد قابل اعتنایی را ارائه کرده که نشان می دهد نمونه های آلوده از ورزشکاران روسی باز هم از فیلترهای در نظر گرفته شده برای کنترل دوپینگ در بازی های المپیک زمستانی سوچی ۲۰۱۴ هم عبور می کرد. یعنی از طریق لابراتور سوچی به اتاقی فرستاده می شد که که مسئولین ضددوپینگ و FSB در آنجا منتظر دریافت نمونه ها بودند. این فرآیند غالباً در نیمه های شب انجام می گرفت که هیچ کس در اطراف حضور نداشته باشد. زمانی که اقدامات لازم بر روی این نمونه ها انجام می شد، آنگاه به نماینده FSB یعنی ایویجینی بلوخین تحویل داده می شد که وی تنها شخص مجاز برای ورود به لابراتوار مخصوص بازی های المپیک بود. تا قبل از فردا صبح، این بطریها جابجا می شدند. گاهی اوقات برای پاک کردن مواد غیرمجاز در نمونه ادرار از نمک استفاده می شد.

۵- تعداد پرونده های دوپینگ ورزشکاران بسیار گسترده است و شامل یک فوتبالیست هم می شود.

بنا بر گزارش مک لارن، وزیر ورزش روسیه دستور مخفی نگه داشتن یا قرنطینه کردن ۵۷۷ پرونده از ورزشکاران را صادر کرده است. این پرونده ها مربوط به ۱۳۹ ورزشکار دو و میدانی، بیش از صد ورزشکار در رشته وزنه برداری، نزدیک به ۴۰ ورزشکار پارالیمپیک، و بیش از ۲۰ ورزشکار در رشته های کشتی، کانو، دوچرخه سواری و شنا شدند. در ادامه گزارش ذکر شده که حداقل نام یک فوتبالیست خارجی شاغل در لیگ حرفه ای روسیه هم در بین این اسامی وجود دارد که نمونه آزمایش او هم مخفی نگه داشته شده است. ایمیل های ارسالی که بر روی آدرس IP وزارت ورزش روسیه مشخص بود پرونده مخفی سازی آزمایش مثبت دوپینگ این فوتبالیست آخرین تصمیم از سوی این نهادها بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا