پژوهش، مستندسازی و طرح ساماندهی بافت پیرامون حصار شارستان میبد محدوده دروازه غربی تا شمالی زیر نظر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد تهیه و تدوین می گردد.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، ساشا ریاحی مقدم، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد در این خصوص گفت: محدوده دروازه شمالی تا دروازه غربی شارستان میبد از یک سو هم جوار با مسجد جامع کهن شهر و از سوی دیگر در پناه برج و بارو و حصار شهر و در میان باغات هم پیوند قرار گرفته است. مورفولوژی حاصل از آثار برجای مانده حصار، برج ها، باغ های خندق و خانه باغ های درشت مقیاس، منظر فرهنگی یکتا و منحصر به فردی را نسبت به نمونه های مشابه در شهرهای کویری بوجود آورده است. هرچند اغلب خانه های موجود در این محدوده به دلیل عدم حضور دائم مالکین و شرایط مناسب اقتصادی آن ها (عدم نیاز مالی)، متروک مانده و در حال نابودی است؛ ولی باغ ها هم چنان شاداب، سرسبز و فعال هستند و شور و اشتیاق به ساخت و ساز در آن ها با هدف ایجاد مکانی مفرح فراوان است.

همچنین وی افزود: محدوده داخل حصار شارستان زیر مجموعه بافت تاریخی، فرهنگی شهرستان میبد با شماره 3490 و محدوده پیرامون حصار شامل برج و بارو و خندق آن با شماره 3699 در سال 1379 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. براین اساس حفاظت، تجدید حیات و مدیریت توسعه در این محدوده با چالش زیادی روبروست و نیاز به راهکارها و راهبردهای پیشنهادی بر پایه سیاست گذاری مناسب به منظور حفاظت یکپارچه محدوده امری ضروری است.

همچنین وی در مورد رویکرد طرح بیان داشت: به نظر می رسد با توجه با سابقه ی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی محدوده، تشویق مالکان به بازگشت به محله پدری و حضور تمام وقت و زندگی در این خانه ها در مراحل ابتدایی دور از انتظار باشد. در نتیجه برای تجدید حیات و بازگرداندن سرزندگی به بافت این محدوده می بایست در امکان سنجی احیا به دنبال محرک های با تاکید بر ایجاد و رونق فرصت های اقتصادی در محلات بود. وجود امنیت طبیعی حاکم بر محلات بافت، محدود بودن آن بین حصار، باغ های زنده و فعال و ساماندهی های صورت گرفته در گذشته بستر مناسبی را فراهم خواهد آورد تا برای کل مجموعه به صورت یکپارچه برنامه ریزی و تصمیم سازی کرد. البته در این بین نقش مشارکت مردم در فرصت های اقتصادی و همکاری مدیریت شهری تاثیر فراوانی خواهد داشت و بر سرنوشت محله و احیای آن موثر خواهد بود.

ساشا ریاحی مقدم در مورد اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: در سال های گذشته با ایجاد پایگاه پژوهشی میبد و استقرار محل دائم آن در این محدوده، اقدامات اجرایی معدودی با رویکرد مرمت، نوسازی و ساماندهی بافت شامل: مرمت اضطراری حصار شارستان در بخش شمال غربی، ساماندهی کوچه حکیم باشی، بازسازی و ساماندهی دروازه غربی، طرح ساماندهی بافت پیرامون مسجد جامع، بازسازی ساباط سید قنبر، مرمت و بازسازی آسیاب محله باغشاهی، احیای خانه سالاری و نوسازی خانه باغ حکیمی انجام شده است.

این مقام مسئول در ادامه خاطر نشان ساخت: با توجه به سیاست های مورد نظر در روند طرح فوق انتظار می رود علاوه بر برنامه ریزی و تصمیم سازی در خصوص رویکرد مداخله در تک تک دانه ها و تدوین ضوابط ویژه حفاظت از باغ های هم پیوند، طرح مرمت و ساماندهی سیمای معابر، جداره­سازی گذرها، کف سازی و تاسیسات شهری برای محورهای فرهنگی، تاریخی موجود در محدوده دروازه شمالی تا مسجد جامع، محور مسجد جامع تا دروازه شمالی و احیا و بازپیرایی بافت پیرامون و خطوط معماری و منظر حصار شارستان در بخش های تخریب شده و یا آسیب دیده نیز تهیه و تدوین گردد. لازم به ذکر است این طرح با هزینه ای بالغ بر دویست و بیست میلیون ریال از محل اعتبارات پایگاه های ملی، زیر نظر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد از ابتدای خرداد ماه سال جاری آغاز و پیش بینی می شود تا اواخر مرداد ماه به نتیجه مطلوب برسد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا