مدیر شعب بانک مسکن استان یزد گفت: پرداخت تسهیلات در این بانک در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 63 رشد نشان می دهد.

، حسن خطیب زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: در سال گذشته در مجموع دو هزار و 400 واحد مسکونی از پنج هزار و 720میلیارد ریال تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده اند.
وی اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال این تعداد 420واحد بوده که از 140میلیارد ریال تسهیلات بهره مند شده اند.
مدیر شعب بانک مسکن یزد درباره وضعیت تسهیلات جدید این بانک گفت: روند تسهیلات دهی در بخش مسکن رشد مناسبی داشته که نشان از شروع رشد و تحرک بازار مسکن بوده و میزان مراجعات مردم برای کسب اطلاع از شرایط جدید افزایش یافته است.
خطیب زاده اضافه کرد: یکی از راهکارهای این بانک برای خروج از رکورد روان سازی شرایط تسهیلات با سپرده و بدون سپرده است به این صورت که علاوه بر حذف شرط تاریخ ازدواج برای زوجین ، کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده از 13 تا 11درصد و کاهش 10درصدی اقساط است.
وی افزود: در این راستا در دوره های قبل برای دهک ضعیف جامعه طرح مسکن مهر و روستایی اجرا شده که دومیلیون و 400هزار واحد ساخته و یا در حال تکمیل است که در استان یزد 37هزار واحد مسکن مهر و روستایی ساخته شده که 90درصد آن تحویل و مابقی تا پایان سال تحویل داده می شود.
این مسئول درباره تسهیلات به دهک های متوسط با تمهیدات دولت ، بانک مرکزی و مسکن گفت: این تسهیلات بعد از عید فطر ارائه شده و بر مبنای آن به زوج های جوان در مراکز استانها و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت یک میلیارد و 200میلیون ریال تسهیلات داده می شود یعنی به هر کدام 600میلیون ریال.
مدیر شعب بانک مسکن یزد شرط نگرفتن زمین یا مسکن دولتی و استفاده نکردن از تسهیلات مسکن این بانک را از شرایط وام اعلام کرد و ادامه داد: در این طرح شرط تاهل حذف شده و افراد مجرد هم می توانند با داشتن دو شرط اولیه از 600میلیون ریال تسهیلات بهره مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: برای دریافت این وام هر کدام از زوج ها باید 300میلیون ریال به مدت یکسال در بانک مسکن سپرده گذاری کنند تا بتوانند از 600میلیون ریال وام با بازپرداخت 12ساله و به روش معمولی با قسط 15میلیون ریال در ماه و 12میلیون ریال در ماه با افزایش پنج درصدی در سال بهره مند شوند.
خطیب زاده یادآور شد: این مبلغ قسط برای دریافت وام های یک میلیارد و 200میلیون ریال بانک مسکن تعیین شده است ضمن آنکه در نوع دیگری از دریافت تسهیلات افراد نباید همین دو شرط وام فعلی را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: در این روش متقاصیان می توانند برای دریافت تسهیلات بدون سپرده و در اسرع وقت ، از محل خرید اوراق حق تقدم تا سقف 500میلیون ریال و نیز 100میلیون ریال وام جعاله بهره مند شوند که البته نرخ سود این بخش برای خرید اوراق 17.5درصد و جعاله 18درصد است.
مدیر شعب بانک مسکن یزد امکان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای واحدهای انفرادی را در شهر یزد تا سقف 800میلیون ریال اعلام کرد و گفت: در این بخش به سازندگان واحدهای مسکونی دو واحد یا بیشتر با توجه به نوع ساخت سنتی ، صنعتی و فناوری نوین 900میلیون ریال ،یک میلیارد و 100میلیون ریال و یک میلیارد و 300میلیون ریال تسهیلات داده می شود.
این مسئول یادآور شد: این مبلغ در سایر شهرهای استان از 700میلیون ریال ، 900میلیون ریال و یک میلیارد ریال تعیین شده که امکان قسط بندی بخشی از آن وجود دارد.
مدیر شعب بانک مسکن یزد از ارائه طرح تضمین معاملات فروش اقساطی برای کمک به خریداران مسکن از انبوه سازان نیز خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس بانک مسکن تا سقف 50درصد ارزش ملک را مشروط به اینکه بالای یک میلیارد و 500میلیون ریال نباشد و اقساط مشتری نیز بیش از 30میلیون ریال در ماه نشود تضمین می کند.
خطیب زاده همچنین به طرح انتقال سند و وام های خانه های دارای تسهیلات اشاره کرد و افزود: در طرح عید فطر تا عید قربان این بانک دارندگان تسهیلات و املاک دارای وام مسکن می توانند نسبت به انتقال مانده بدهی بدون واریز درصدی از بدهی اقدام کنند.
وی تاکید کرد: این بانک تاکنون به صورت تخصصی کار کرده ولی در زمان فعلی در تلاش است به منظور رونق بازار مسکن و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل علاوه بر تخصصی وارد مرحله توسعه ای نیز شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا