نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافقنامه هسته‌ای گفت که ایران با آزمایش موشک های بالستیک، توافق هسته ای را نقض کرده است.

شورای امنیت درباره توافق نامه هسته ای ایران امروز نشست ویژه ای برگزار کرد. به گزارش تسنیم، سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد : ایران با آزمایش موشک های بالستیک، توافق هسته ای را نقض کرده است و ثبت نقض قطعنامه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران باید ادامه یابد. پاور در ادامه سخنان خود مدعی شد: "مستندسازی نقض های ایران علیه قطعنامه بین المللی در خصوص برنامه هسته ای این کشور باید ادامه یابد. شورای امنیت نباید از تمام فعالیت‌های ایران که با توافق هسته ای تعارض دارد، غافل باشد."در همین حال وی مدعی شد که آمریکا به تمامی تعهداتش در این توافق هسته‌ای پایبند بوده است. 

فرانسوا دلاته، نماینده دائم فرانسه نیز در نشست شورای امنیت در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار کرد: ایران و فرانسه در خصوص همکاري‌های مشترک هسته‌ای مذاکراتی را داشته‌اند و هم‌چنین در مورد لغو تحریم‌ها نیز به مواردی که در برجام ذکر شده است توافق کرده‌ایم. با این حال وی در این نشست ایران را به نقض قطعنامه ها متهم کرد. نماینده فرانسه گفت: ایران با افزایش توان موشکی خود، ناامنی ایجاد می کند. وی افزود: که این کشور از «عدم پایبندی ایران به برخی مفاد مهم قطعنامه 2231 در ارتباط با برنامه موشکی و انتقال سلاح» - به ادعای وی - نگران است. به گزارش ایسنا فرانسوا دلاته در ادامه ادعاهای خود گفت:‌ هم‌چنین تحرکات سردار قاسم سلیمانی در خارج از ایران باعث نگرانی ما شده است چرا که در تقابل با قطع‌نامه‌های شورای امنیت است و این فعالیت‌ها باید متوقف شود. تا به آن چه در وین توافق شد متعهد بمانیم و آن را عملی کنیم.

نماینده روسیه نیز از گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان انتقاد کرد. وی گفت این گزارش نه تنها اجرای بادوام برجام را تضمین نمي‌کند، بلکه موجب تضعیف آن مي‌شود. 

نماینده انگلیس با بیان این ادعا که موشک‌های ایران قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، آزمایش‌های موشکی ایران را نقض مفاد قطعنامه 2231 این شورا خواند. وی همچنین از ایران خواست اقدامات به گفته وی «تحریک‌آمیز»، مانند شلیک موشک با شعارهای ضد اسرائیلی را متوقف کند. نماینده انگلیس خاطر نشان کرد که لندن خواستار اجرای قدرتمندانه تحریم‌های موشکی علیه ایران است و از اعضای شورای امنیت مي‌خواهد نظام تحریم‌های ضد ایرانی علیه فناوری موشک‌های بالیستیک را تقویت کنند. وی به علاوه از حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و دولت سوریه انتقاد کرد و گفت که ایران برای برخورداری از مزایای برجام باید اعتماد جامعه بین‌الملل را جلب کند. 

نماینده آلمان در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در نشست شورای امنیت نیز گفت: ما کاملاً آماده برقراری روابط بانکی و تجاری با ایران هستیم ولی ایران باید حکومت قانون را در این کشور جاری سازد. وی افزود: ایران کاملاً به مفاد برجام پایبند بوده ولی بهرحال راستي‌آزمایی و نظارت، محور اصلی اجرای برجام است. 

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد مدعی شد: ایران همچنان شورای امنیت را نادیده می گیرد. دنی دانون در بدو ورود به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به ادامه آزمایش های موشکی ایران از جمله موشک بالستیک در هفته گذشته، که قادر به حمل کردن کلاهک هسته ای است، اشاره کرد. دنی دانون گفت: اعضای شورای باید درک کنند که اقدامات ایران نه تنها نادیده گرفتن شورای امنیت است بلکه تهدیدی واقعی برای اسرائیل، خاورمیانه(غرب آسیا) و کل جهان آزاد، محسوب می شود.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص قطعنامه 2231 شورای امنیت را در تعارض با روح برجام دانست. قاسمی گفت: این گزارش نامتوازن با فشار آشکار آمریکا تنظیم و اتهامات مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران بي‌اساس است. سخنگوی دستگاه دپلماسی از اینکه بان کی مون از کوتاهی های آمریکا و طرف های غربی در عمل به تعهدات خود در برجام به سادگی عبور کرده ابراز تاسف کرد. قاسمی ابراز نگرانی با کی مون از آزمایش‌های موشکی ایران را اقدامی مغرضانه و جانبدارانه خواند که خلاف قطعنامه 2231 و خارج از حیطه اختیارات دبیرکل سازمان ملل است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: موشک های بالستیک ایران به علت آنکه برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند به هیچ عنوان در حیطه صلاحیت قطعنامه 2231 قرار نمی گیرند و لذا تهران به هیچ کسی اجازه حق اظهار نظر در مورد سامانه دفاعی خود را نمی دهد.

شایان ذکر است دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود پرتاب موشک‌های بالستیک از سوی جمهوری اسلامی ایران در ماه مارس 2016، را نگران کننده دانست. وی از ایران خواست از پرتاب این موشک‌ها کار خودداری بورزد. وی مدعی شد: پرتاب این موشک‌ها با روح سازنده‌ای که در امضای برجام به نمایش گذاشته شد، در تعارض است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا