نخستین نشست شورای ارتقای سلامت دانشگاه یزد با هدف تشریح دقیق‌تر جایگاه این شورا با حضور اعضای کمیته ارتقای سلامت دانشگاه در سالن کنفرانس دانشگاه یزد برگزار شد.

در آغاز این نشست معاون دانشجویی دانشگاه یزد با تییین اهمیت و ضرورت تشکیل شورای ارتقای سلامت، گزارش اجمالی از وضعیت بهداشت و درمان دانشجویی در این دانشگاه ارائه داد.

دکتر علی مروتی اقدامات صورت گرفته در مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشجویی را در این زمینه بسیار موثر توصیف و ابراز امیدواری کرد این شورا بتواند به نحو شایسته‌ای برای ارتقای سلامت در دانشگاه برنامه‌ریزی کند.

ارتقای سواد سلامت

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد در این نشست که معاون دانشجویی و چندتن از مسئولان دانشگاه یزد نیز حضور داشتند، پس از ارائه‌ توضیحاتی در مورد نقش و جایگاه این شورا به بررسی وضع موجود دانشگاه یزد در حوزه‌ سلامت و برنامه‌ریزی برای ارتقای سلامت پرداخت.

دکتر محمدحسن لطفی گفت: ارتقای سلامت در جامعه دارای سه رکن متولیان حوزه‌ سلامت، مردم و مشارکت بین‌ بخشی از سوی سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها است.

وی تشکیل شورای ارتقای سلامت را در راستای توسعه‌ مشارکت بین ‌بخشی در بخش سلامت ضروری دانست و در ادامه به اهمیت آموزش دانشجویان، کارکنان و استادان برای خودمراقبتی اشاره کرد و افزود: لازم است تا کاهش 25% در مرگ‌های زودرس را به عنوان هدف حوزه‌ سلامت استان یزد در نظر بگیریم که نیازمند کمک همه‌جانبه‌ سازمان‌ها هستیم.

وی در ادامه ارتقای سواد سلامت جامعه را یکی دیگر از اهداف تعیین شده در حوزه‌ سلامت عنوان کرد.

نهادینه کردن مفهوم خودمراقبتی

عزت مبین كارشناس مسئول بهداشت مدارس علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد برگزاری همایش‌هایی برای ارتقای آگاهی دانشجویان در حوزه‌ ازدواج سالم، معاینات دانشجویی و پایش سلامت دانشجویان را بسیار با اهمیت دانست و افزود: آموزش‌های لازم در حوزه‌ تغذیه و بهداشت در خوابگاه‌ها نیز به دلیل اهمیت فراوان، می‌بایست مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

فاطمه زارع کارشناس آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد نیز در این نشست خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدام قبل از هر چیز، تشریح و نهادینه کردن مفهوم خودمراقبتی است و تعهد مدیریت ارشد سازمان و مشارکت همکاران و دانشجویان لازمه‌ توسعه‌ خودمراقبتی است.

فرهنگ‌سازی سلامت

در ادامه دکتر محمدرضا شریفی دانشیار گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد با ارائه‌ آماری از وضعیت سلامت استان بر اهمیت ارتقای سلامت و خودمراقبتی فردی و سازمانی تأکید کرد و افزود: تغذیه‌ سالم، تحرک و ورزش، مدیریت استرس با هدف سلامت روان و مقابله با مصرف دخانیات باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی سلامت یکی از اهداف تشکیل شورای ارتقای سلامت در سازمان‌ها قلمداد می‌شود.

در انتهای این نشست با جمع‌بندی مباحث مطرح شده، مصوباتی در دو حوزه‌ کارکنان و استادان و دانشجویان با هدف ارتقای سلامت جسم و روان به تصویب اعضا رسید.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا