کشیده شده است، شنیده‌ها و شواهد نشان می‌دهد احمدی‌نژاد برای جلیلی برنامه خاصی را تدارک دیده است.
 
دعوای کیهان و احمدی‌نژادی‌ها از 13 خرداد 95 و جلسه‌ای در دانشگاه امام صادق آغاز شد. جایی که احمدی‌نژاد رسما و علناً «نوفرقانیسم» نامیده و خطر آن گوشزد شد. خطری که گوشزد می‌کرد احمدی‌نژادیسیم به تفکر «شیخیه» نزدیک است که از درونش «بابیت» و نهایتا «بهائیت» خارج شد.
 
از سمت و سوی کیهان، یک عضو موسسه «کیهان» به مصاف عبدالرضا داوری رفت تا پاسخگوی شبهات باشد اما بر اساس یک طرح نانوشته هیچکدام در این مورد حرف نزدند و ماجرا به همان حرف‌های تکراری علیه یکدیگر بدل شد.
 
این روزها از تیم کیهان یک نفر دیگر علم مخالفت را به دست گرفته و به سیبل هدف گروه‌های احمدی‌نژادی تبدیل شده است. محمد ایمانی در کانال تلگرامی خودش مخالفت با احمدی‌نژاد را آغاز کرده و حجم مخالفت‌ها با او رفته‌رفته می‌رود تا او را نیز از دور خارج کند. ظاهرا «فشارها» و «مصلحت‌سنجی» در آینده‌ای نزدیک او را نیز وادار خواهد کرد در مقابل حجم مخالفانش سکوت کند.
 
ایمانی در مطلبی نوشته بود: «برای عبور از بنی‌امیه نباید به منحرفینی دیگر پناه برد با همه سختی شرایط!» او معتقد بود «این جریان با عبور از علماء به حامیان خود فرمان داده که بچسبید به مرشد کل طایفه مشائیون.» این همان تفکر «فرقان» و همچنین «شیخیه» بود. لازم به توضیح نیست که فرقان مسئولیت ترور سرمایه‌های انقلاب از جمله آیت‌الله مطهری را بر عهده داشت و همچنین دست به ترور آیت‌الله خامنه‌ای زد که در آن ناکام ماند. ایمانی سپس می‌افزاید: «امروز کدام آیت‌الله حسابی از این جماعت حمایت می‌کند؟» در آخر هم خواسته که «۵ نفر از این آیت‌الله‌ها را اسم ببرند.»
 
با شروع این درگیری‌ها کانال عبدالرضا داوری که مدتی بود در تعطیلی خودخواسته قرار داشت، بار دیگر فعال شد اما این همه ماجرای پشت پرده اتفاقات درون تیم احمدی‌نژاد نیست. بر اساس اخبار و شواهد، اتاق فکر احمدی‌نژاد خط مشی جدیدی را برای ورود به انتخابات سال 96 ترسیم کرده است. این خط مشی شامل دو بخش است:
 
اول: استفاده بهینه از فضای مخالفت‌ها علیه تیم احمدی‌نژاد و پر رنگ کردن فضا برای مظلوم‌نمایی بیشتر
 
دوم: عبور بدون هزینه و البته پر فایده از سعید جلیلی
 
اول: اتاق فکر احمدی‌نژاد تصمیم گرفته تا از ظرفیت مخالفان به نفع خودش استفاده کند. بنا بر تحلیلی که به آن رسیده‌اند، هر کس که کیهان و منتسبان به این جریان مورد نقد و انتقاد (حتی بی‌رحمانه) قرار بگیرد، در نزد بخشی از طبقه متوسط جامعه دچار محبوبیت می‌شود. به این معناست که آنها تلاش کردند تا مخالفت‌های وابستگان به روزنامه کیهان را علیه خود پر رنگ کرده و در بوق‌ و کرنا کنند. پیامی که تیم احمدی‌نژاد قصد دارد طی این فرآیند به مردم و جامعه منتقل کند این است: «ببینید کیهان چگونه بی‌رحمانه ما را نقد می‌کند. پس به خوبی‌ ما اعتماد کنید.»
 
دوم: تیم احمدی‌نژاد مهم‌ترین رقیب خود در جریان اصولگرایی را سعید جلیلی می‌داند. بر اساس تحلیل درست و اخباری که به دستشان رسیده، آنها تنها با هواداران سعید جلیلی دارای اشتراک هستند. از همین رو طبق یک دستور به فعالان رسانه‌ای و تشکیلات هما (هواداران محمود احمدی‌نژاد) از آنها خواسته شده تا به سعید جلیلی انتقاد نکنند و حتی فضای همدلی را ایجاد کنند. بر اساس یک تحلیل دیگر قاضی‌زاده هاشمی نیز یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند بخشی از بدنه رای مشترک را به خود جذب کند. دستور اما در مورد قاضی‌زاده هاشمی متفاوت است و انتقادات تند به او در دستور کار قرار دارد. نگرانی‌ آنها از ویژگی‌های مردمگرایانه وزیر بهداشت و سوابق رزمندگی اوست که می‌تواند طیفی از نیروهای حزب‌اللهی را به سوی خود جذب کند.
 
تحلیل درونی احمدی‌نژادی‌ها که به هواداران منتقل شده، این است: بخشی از حاکمیت قصد دارد تا با معرفی قاضی‌زاده هاشمی یک رقیب از درون دولت علیه روحانی مهیا کند. اتفاقی که در سال 80 و کاندیدا شدن شمخانی نیز شاهد آن بودیم. لذا باید قاضی‌زاده هاشمی را از همین حالا از دور خارج کرد.
 
در مورد جلیلی اما ماجرا فرق می‌کند. اتاق فکر احمدی‌نژاد به این جمع‌بندی رسیده است که جلیلی توانسته همچنان با انتقاد به دولت و مذاکرات هسته‌ای خود را در فضای سیاسی سرپا نگه دارد. از طرف دیگر او توانسته ارتباطش را با بدنه هوادار تا حد زیادی حفظ کند. برخی از علما در قم نیز از او حمایت خواهند کرد. با همین تحلیل دستور سازمانی برای تیم هوادار احمدی‌نژاد این است که نباید با جلیلی وارد رقابت زودهنگام شد.
 
البته برخی از عوامل نزدیک به جلیلی نیز به این موضوع پی برده و از همین رو بود که شایعه حرف‌های احمدی‌نژاد را منتشر کردند که در او در دیداری که اخیر انجام شده گفته است: «اگر وارد انتخابات شوم، نه ردصلاحیت می‌شوم و نه به نفع کسی کنار می‌روم.»
 
تولید و انتشار این شایعه به منظور مقابله با استراتژی جدید اتاق فکر احمدی‌نژاد طراحی شده است اما اخبار به دست آمده توسط انتخاب نشان می‌دهد تیم احمدی‌نژاد قصد دارد این مسائل را ندیده گرفته و همچنان به تنش‌زدایی با جلیلی بپردازد. در این رابطه احتمال دیدار میان جلیلی و احمدی‌نژاد هم دور از ذهن نیست.
 
شاه‌بیت استراتژی تیم احمدی‌نژاد در این است که می خواهند تا نزدیک انتخابات از ظرفیت‌های جلیلی استفاده کرده و در آخرین مرحله با تطمیع، فشار و حتی افشاگری او را کنار بزنند. سئوال این است که آیا جلیلی قصد دارد سکوی بالا رفتن احمدی‌نژاد شود یا نه؟»
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا