اطمینان می‌دهد هر موقع وارد سالن سینما بشوید، فیلم مستند خوبی ببینید و نداشتن ساختار منسجم را عامل ردشدن اکثر فیلم‌ها می‌داند. او حتی می‌گوید اجازه راه یافتن فیلم‌های متوسط نیز به بخش رقابتی جشنواره داده نشده است. معین کریم الدینی، عضو هیئت انتخاب بخش مستند یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی در یزد است. این کارگردان سیرجانی، بیش از سی فیلم کوتاه و مستند و چهل مستند صنعتی ساخته و همچنین تهیه کنندگی چند مجموعه مستند تلویزیونی را بر عهده داشته است. او جوایز بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین تهیه کنندگی (بهترین فیلم) را از جشنواره های سینما حقیقت، فیلم فجر و جشن خانه سینما  برای فیلم های "آتلان" و"وقتی ابرها پایین می آیند"، دریافت کرده است. کریم الدینی همچنین عضو هیئت داوران بخش مستند سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و عضو هیئت انتخاب نهمین دوره جشنواره «حقیقت» بوده است. گفتگوی کوتاه ما با این کارگردان، مستند ساز، تدوینگر و پژوهشگر سینمای ایران را در ادامه می‌خوانید:

کیفیت فیلم‌های ارسال شده به جشنواره چطور بود؟ آیا سطح کیفی نسبت به سال گذشته تغییری کرده بود؟

فکر می‌کنم ارزیابی کیفیت کلی فیلم‌ها نمی‌تواند کار دقیقی باشد، چون بسیاری از این فیلم‌ها توسط نهادها فرستاده شده بود و آنها هم بدون گزینش، همه آثار تولیدی خود را برای جشنواره فرستاده بودند. فیلم‌هایی با کیفیت صفر و حتی پایین‌تر از صفر، تا بیست داشتیم. بنابراین به مجموعه فیلم‌ها نمی‌توان نمره داد اما می‌توانید امیدوار باشید که تماشاگر جشنواره رضوی، هر زمان که به قصد دیدن فیلم مستند، وارد سالن سینما شود، با فیلم بد مواجه نشود. سعی کردیم دایره سختگیری را بالا ببریم و با رد فیلم‌های متوسط و صرفا فیلم‌های قابل دفاع را بپذیریم. این سوال که کیفیت فیلم‌ها نسبت به سال گذشته تغییری کرده یا نه را سوال مناسبی نمی‌دانم؛ زیرا ممکن است در یک سال چند سوژه خوب در سینمای مستند اتفاق افتاده و تبدیل به فیلم شده باشد. بنابراین دلیل نمی شود اگر امسال شاهد فیلم‌های بهتری نسبت به پارسال باشیم، حتما پیشرفتی رخ داده باشد یا اگر فیلم‌های بدتری نسبت به پارسال داشته‌ایم حتما پسرفت کرده باشیم.

شاخص‌هایتان برای انتخاب فیلم‌ها چه بود؟

قطعا شاخص ما فقط محتوا نبود. فیلم‌هایی که فقط و فقط سوژه خوبی داشتند اما فرم و ساختار مشخص و روایت خوبی نداشتند، به هیچ عنوان جایگاهی در فیلم‌های انتخاب شده نداشتند. سعی کردیم حتما به سینماتوگرافی توجه کنیم و تسلیم سوژه خوب نشویم و فیلم‌هایی که سینما در آنها جای دارد را انتخاب کنیم.

برای افرادی که وارد این عرصه شده‌اند، چه توصیه‌ای برای ساختن فیلم خوب دارید؟

به راحتی نمی شود در این زمینه به کسی توصیه کرد. فیلم سازی خیلی توصیه بردار نیست، فیلم سازی کشف و شهود است. اما اگر بخواهم جوابی به این سوال بدهم، تنها چیزی که می‌توانم بگویم "فیلم دیدن" است. برای هر عکاس و فیلم سازی که بخواهد نگاه خود را به نگاهی نو تبدیل و از دایره تکراری بودن فرار کند، بزرگترین اتفاق، فیلم دیدن، کتاب خواندن و تجربه کردن به کرات است.

به نظر شما جشنواره رضوی در میان جشنواره‌های مشابه خود چه جایگاهی دارد؟

این جشنواره به خوبی برگزار می‌شود و در یکی دو سال اخیر ثابت کرده است حرف برای گفتن دارد. سطح خود را به لحاظ هنری و علمی بالا می‌برد و به جای ریخت و پاش و درگیر شدن در ظاهر ماجرا، سعی در سرمایه‌گذاری در قسمت‌های حیاتی جشنواره و بالا بردن کیفیت برگزاری دارد. البته من فکر می‌کنم جشنواره رضوی نیز مانند بسیاری از جشنواره‌های ما، از نظر بودجه رنج بسیاری می برد و تا زمانی که بودجه خوبی در اختیار نداشته باشد، نمی‌توان از آن انتظار شق‌القمر داشت.

آیا موضوعی بودن جشنواره را عامل محدودیت می‌دانید؟

جشنواره‌های موضوعی بسیاری در دنیا وجود دارد که این نشان می‌دهد، موضوع نمی‌تواند عامل محدودیت باشد. مهم تکراری نبودن موضوع جشنواره است؛ یعنی جشنواره‌ای با موضوع یکسان به موازات این جشنواره وجود نداشته باشد. اگر جشنواره‌ای با موضوع مشابه وجود دارد، دلیلی برای برگزاری جشنواره با همان موضوع وجود ندارد و اگر جشنواره با موضوع مشابه وجود ندارد، باید تعداد فیلم‌های ساخته شده در هر سال در این موضوع بررسی شود. اگر تعداد این فیلم‌ها بالا نباشد و فیلم ساز‌ها برای ساخت فیلم در آن موضوع حساس نباشند، ممکن است سطح کیفی جشنواره پایین بیاید. البته سیاست‌گذاران جشنواره باید ورودی و خروجی چند سال جشنواره را ببینند و آنگاه قضاوت و تصمیم‌گیری کنند.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا