رانندگی صحیح و به دور از خطر

یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی استان یزد اگر فردی كه با وزن 75 كیلوگرم با سرعت 60 كیلومتر در ساعت با مانعی برخورد كند كه سرعت را یه یكباره به صفر رساند وزن او به یك تن و نیم می رسد، حالا همین فرد با 120 كیلومتر در ساعت حركت كند وزن او به 6 تن می رسد، تنها وسیله ای كه میتواند در این شرایط از سرنشینان محافظت كند، كمربند ایمنی است.

امروزه رانندگی در معابر و جاده ها نیازمند اصولی است كه می بایست بطور صحیح توسط رانندگان رعایت و اجرا شود و در صورتی كه این اصول به شكل ناقص و یا اصلا اجرا نشود احتمال وقوع حادثه را تا صد درصد افزایش می دهد.

در همین زمینه به نكاتی اشاره می كنیم كه به نظر می رسد از اصول اساسی در یك رانندگی صحیح می باشد:

نكاتی برای رانندگی صحیح و به دور از خطر

همیشه برای رفتن به مسافرت، یك راننده باید تمهیدات زیادی را بیندیشد، انتخاب مسیر و سعی در آشنایی نسبی با آن اولین كار است .

بازدید از لاستیك ها نیز یك ضرورت همیشگی است در صورت مشاهده زدگی باید به رفع آن اقدام گردد و تنظیم باد، برای رانندگی صحیح همیشه لازم است اما در تابستان مهمتر است .

هنگام تنظیم باد نباید، لاستیك ها بدلیل حركت داغ شده باشند، رانندگی در شب خود نكات ظریف و مهمی دارد، نگاه كردن به چراغ های روشن خودرو ی مقابل، از نكات مهم است زیرا این نور، انسان را 3 الی 7 ثانیه نابینا می كند .

رانندگی در شب نیز برای دید محدودیت بیشتری ایجاد می كند، اگر باران بارید، باید از سرعت مجاز نیز آهسته تر راند، چرا كه علاوه بر پایین آمدن میزان پایداری خودرو درخشش نور چراغ خودروها بر روی آسفالت دید را حدود یك سوم كمتر می كند.

كمربند ایمنی، اگر فردی كه با وزن 75 كیلوگرم با سرعت 60 كیلومتر در ساعت با مانعی برخورد كند كه سرعت را یه یكباره به صفر رساند وزن او به یك تن و نیم می رسد، حالا همین فرد با 120 كیلومتر در ساعت حركت كند وزن او به 6 تن می رسد، تنها وسیله ای كه میتواند در این شرایط از سرنشینان محافظت كند، كمربند ایمنی است .

تلفن همراه، شاید بسیاری از رانندگان علت ممنوعیت استفاده از تلفن همراه را مشغول شدن یكی از دستان راننده فرض كنند، اما واقعیت چیز دیگری است.

استفاده از تلفن همراه، مخاطره آمیز است چرا كه علت اصلی وضع قانون ممنوعیت قبل از هر چیز مشغولیت ذهنی است كه برای راننده ایجاد می كند و حركت سر را نیز با محدودیت مواجه می سازد.

این عوامل، تعداد و میزان اشتباهات او را افزایش می دهد، زیرا مطابق آمار اگر راننده توجه اش به شی ثابت جلب شود، احتمال تصادف را به سه برابر افزایش می دهد.

اگر توجه او به شی دارای حركت جلب شود این احتمال حتی تا 4 برابر افزایش می یابد اما اگر راننده با تلفن همراه در حال صحبت باشد، بیشتر از 109 برابر احتمال تصادف را بیشتر كرده است.

پس، هنگام رانندگی تلفن همراه را ساكت كند و هر یك ساعت و نیم بخود استراحت دهید در جای مناسب حدود 10 الی 15 دقیقه بایستید كه در این لحظات هم برای استراحت كوتاه و مفید فرصت مناسبی برای تماس دوستان می باشد.

سرعت برابر با بیشترین پیشنهاد برای رانندگی در جاده ها، رانندگی با سرعت پایین و مطمین است ضمن اینكه بایك محاسبه ساده می توانیم متوجه بشویم كه سرعت بالا، تاثیر زیادی در یك مسافرت ندارد، اگر راننده مسافت 100 كیلومتر را با سرعت 110 كیلومتر و راننده ای دیگر با سرعت 95 كیلومتر در سرعت رانندگی كند، در نهایت هفت دقیقه تفاوت زمانی رسیدن به مقصد این دو راننده است .

این هفت دقیقه 5 درصد احتمال سانحه منجر به مرگ و 3 درصد احتمال سانحه منجر به خسارت و جرح را افزایش می دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا