بسیاری از مردم تصور می كنند سیستم تهویه خودرو (كولر خودرو ) فقط از بخاری و كولر تشكیل شده است.

یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی استان یزد: بسیاری از مردم تصور می كنند سیستم تهویه خودرو (كولر خودرو ) فقط از بخاری و كولر تشكیل شده است.

 

در حالی كه یك حالت دیگر هم در سیستم تهویه خودرو وجود دارد و آن حالت پنكه است و آن هنگامی است كه هوا از بیرون وارد اتاق می شود بدون اینكه بخاری و كولر درگیر باشد اصولا این حالت مخصوص زمانی است كه هوای داخل اتاق نه سرد است و نه گرم و فقط نیاز به تهویه دارد تا از حالت خفگی درآید.

 مزیت این كار این است كه از باز شدن شیشه ها جلوگیری می كند كه باعث جلوگیری از ورود سر و صدا و آلودگی می شود و در وضعیت آیرودینامیكی مصرف سوخت و شتاب خودرو بهبود و پایداری ایجاد می كند.

سرما در گرما

سیستم تهویه را به ویژه هنگامی كه داخل خودرو بسیار گرم شده است بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن نكنید پس از وارد شدن به خودرو پنجره ها را پایین كشیده و صبر كنید هوای داخل خودرو عوض شود بعد از چند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن كنید.

دلیل این كار این است كه بر اساس تحقیقات انجام گرفته داشبورد، صندلی و سیستم تهویه از خود، یک نوع گاز سمی تولید می كند كه كه بویی شبیه بوی پلاستیك گرم شده دارد كه باعث آسیب رساندن به استخوان ها و ابتلا به كم خونی و كاهش گلبول های قرمز خون خواهد شد.

آغاز به كار كولر

سعی كنید كولر را هنگامی روشن كنید كه دور موتور پایین باشد و از روشن كردن آن در سرعت و دور بالا خود داری تا از آسیب به كلاچ كمپرسور جلوگیری شود در ابتدای كار سرعت پنكه كولر را زیاد كنید تا هوای گرم موجود در خودرو تخلیه شود تا سیستم خنك كننده آماده بكار شود.

آنچه درباره استفاده از كولر خودرو باید بدانیم

خنك شدن در هوای گرم تابستان و خلاص شدن از كلافگی و خواب آلودگی و بهبود تنفس و گردش خون از فواید استفاده از كولر است اما خطراتی هم برای سلامتی شما دارد.

 استفاده از كولر در حضور كودكان و سفر های طولانی ضروری است اما باید به گونه ای تنظیم شود كه به گردن و صورت كودكان نخورد تا  سبب گرفتگی ماهیچه های آنها نشود استفاده  از كولر در تونل در شرایطی مناسب است كه هوا امكان ورود از بیرون را نداشته باشد زیرا هوای داخل تونل بسیار آلوده می باشد هر چند تونل های شهری مانند تونل های شهر تهران دارای سیستم تهویه قوی یا جت فن می باشد ولی توصیه می شود كه از ورود هوای بیرون به داخل خودرو جلوگیری شود.

در فضای شهری به ویژه در ترافیك ها نیز روشن كردن كولر در حالت ورود هوا از بیرون سبب ورود ذرات و دود به داخل می شود پس ترجیحا هنگام توقف و یا سرعت پایین كولر را در صورت مناسب بودن دما خاموش كنید یا دست كم در حالت گردش داخلی قرار دهید .

 اگر كولر خودرو شما مانند 206 تیپ پنج و شش از نوع اتوماتیك بوده و دستگاه تنظیم دما دارد بهتر است آن را روی دمای دلخواه خود تنظیم كنید تا بطور اتوماتیك روشن و خاموش شود.

اگر درحین توقف یا سرعت پایین از كولر استفاده كنید بنزین بیشتری مصرف می شود اما استفاده از آن در بزرگ راه ها با سرعت بالا بنزین بسیار كمی مصرف می كند چرا كه اگر در همان حالت به جای روشن كردن كولر شیشه ها را پایین بكشید به دلیل بر هم خوردن وضعیت آیرودینامیكی خودرو مقداری به مصرف سوخت افزود خواهد شد.

رطوبت سبب می شود فیلترها مكان مناسبی برای رشد قارچ و كپك ها باشند . گاهی پیش می آید كه با روشن كردن كولر خودرو بوی نا مطبوعی در هواد می پیچد . این به آن معنی است كه یا خودروی شما فیلتر ندارد (مثل تندر 90 كه می توان با تهیه فیلتر از بازار آزاد این مشكل را حل كرد )یا فیلتر كثیف و پر از قارچ و میكروب شده و نیاز به پاك شدن یا تعویض دارد.

دو نكته زمستانی را فراموش نكنید : اول اینكه كولر حداقل هر ماه یك بار به مدت سی دقیقه با ید روشن و كمپرسور درگیر شود تا گاز خنك كننده به  اصطلاح رسوب نكند چون در این صورت نا گزیر خواهید بود مبلغی را برای شارژ كولر هزینه كنید.

نكته دوم این كه در فصول سرد سال كه معمولا داخل اتاق و شیشه ها بخار می گیرد اگر روشن كردن بخاری و ورود هوا از بیرون به داخل هم افاقه نكرد به عنوان آخرین راه باید در حین روشن بودن بخاری و ورود هوای گرم دكمه كولر را روشن كنیدتا كمپرسور نیز درگیر شود. از آنجا كه یكی از خاصیت های كولر جذب رطوبت محیط است. این كار ضمن ادامه كار بخاری و گرم كردن كابین باعث كاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدایی شیشه ها كمك خواهد كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا