پس از ارسال پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد و تأييد اوليه آن، ارزيابان يونسکو در شهريورماه سال جاري براي آخرين مرتبه از بافت تاريخي يزد بازديد خواهند نمود و نظريه نهايي را اعلام مي نمايند.

پس از ارسال پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد و تأييد اوليه آن، ارزيابان يونسکو در شهريورماه سال جاري براي آخرين مرتبه از بافت تاريخي يزد بازديد خواهند نمود و نظريه نهايي را اعلام مي نمايند.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد محمدمهدي شرافت ضمن اشاره به حضور ارزيابان يونسکو در يزد اظهار داشت: يزد بزرگ ‌ترين شهر تاريخي کشور مهياي حضور ارزيابان يونسکو در شهريور ماه شد تا اولين بافت تاريخي ايران در فهرست جهاني يونسکو به ثبت برسد و اين گروه از ارزيابان يونسکو براي بررسي نخستين کانديد شهرهاي تاريخي ايران در يونسکو براي آخرين مرتبه به ديار بادگيرها سفر مي کنند.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد افزود: باتوجه به حضور اين گروه براي بررسي شهر تاريخي يزد، اقداماتي به صورت فوق‌العاده در بافت تاريخي شهر يزد در حال انجام است و همه بسيج شده‌ايم تا بزرگ ‌ترين شهر تاريخي زنده کشور را براي حضور ارزيابان يونسکو آماده نماييم.

وي خاطرنشان ساخت: در برنامه کوتاه مدت دستگاه هاي متولي شهري و ميراث فرهنگي استان يزد سه تعهد برنامه ريزي گرديده بود که هم اکنون براي حضور ارزيابان يونسکو اين تعهدات به سرانجام رسيده است.

اين مقام مسئول تصريح کرد: نشانه‌گذاري عرصه و حريم ثبتي، انتخاب يک محله‌نمونه به عنوان الگو و پايلوت و ايجاد پايگاه پژوهشي در شهر تاريخي يزد از جمله تعهداتي بودند که بايد تا قبل از حضور ارزيابان يونسکو به سرانجام مي‌رسيدند و خوشبختانه با برنامه ريزي هاي انجام شده و همراهي مسئولين استاني و کشوري اين تعهدات به بهترين نحو صورت پذيرفت.

شرافت عنوان کرد: بافت تاريخي يزد يک بافت منحصر به فرد است. اگر کسي بخواهد يک شهر تاريخي و زنده اسلامي را به واقع ببيند بايد به يزد سفر کند. يزد، ترکيب بسيار درست مسجد، حسينيه، امامزاده، بازار، حمام و بافت هاي تاريخي است که خوشبختانه هنوز زنده است و ما تلاش کرديم تا با کمترين دخالت آن را براي پذيرايي از ميهمانان آماده کنيم.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد اظهار اميدواري کرد: با ثبت جهاني يزد، براي ايرانيان به خصوص مردم يزد که هميشه و در تمام طول اين مسير پر فراز و نشيب همراه و يار مسئولين و کارشناسان اين اداره کل بوده اند، افتخاري بزرگ کسب مي گردد که در طول ساليان متمادي، يادگاري از اين نسل براي آيندگان خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا