در دنياي امروز پيشرفت روزافزون تكنولوژيها و ورود آن به زندگي روزمره ما باعث تسهيل در بسياري فرايندها و امور زندگي شده است . يكي از ابعاد ملموس و محسوس اين پيشرفت فزاينده كه همگي ما در روند جاري امور روزمره زندگي خود به نوعي با آن سروكار داريم موضوع خريد و فروش و پرداختهاي الكترونيكي است . اگر چه اين موضوع از جنبه هاي بسيار متفاوتي قابل بررسي مي باشد ، و اگر توفيقي حاصل شود شايد در آينده به آن بپردازيم و گوشه اي از مزايا و معايب آنرا مورد كنكاش قرار دهيم ، ولي مورد خاصي كه در اين مطلب مختصر قصد پرداختن به آنرا داريم مربوط به خاطره ايست كه در همين روزهاي اخير براي نگارنده اتفاق افتاده و شايد به نوعي براي بسياري ديگر دوستان نيز رخ داده باشد .

امروزه شايد بتوان گفت در مبادلات و علي الخصوص در خريدهاي روزمره بيشتر پرداختها از طريق دستگاههاي كارتخوان انجام مي شود ؛ معمولا در استفاده از دستگاههاي كارتخوان توصيه هاي زيادي گوشزد مي شود مثلا اينكه همواره  بجاي آنكه كارت خود را در اختيار فروشنده قرار داده و بعد هم باصداي بلند رمز كارت خود را اعلام نماييم سعي كنيم  كار پرداخت و استفاده از كارتخوان را خودمان شخصا انجام دهيم .

خاطره اي دارم از اتفاقي كه همين دو سه روز قبل رخ داد و شايد بسياري ديگر دوستان هم با چنين مواردي مواجه شده باشند ؛ چند روز قبل براي خريد به فروشگاهي رفتم و مبلغي بيشتر از پنجاه هزارتومان خريد كردم ؛ هنگام پرداخت پول با توجه به اينكه دستگاه كارتخوان در محلي دور از دسترس مشتريان بود !! بالاجبارطبق روال اكثر فروشگاهها كارت را به فروشنده داده و رمز را هم گفتم و فروشنده مبلغ را پرداخت نمود ؛ با وجود اينكه قبلا حتي مواردي پيش آمده بود كه توجه چنداني به كاغذ پرينت دستگاه هم نكرده بودم ، اينبار هم به علت عجله ابتدا دقت چنداني نكردم ، ولي بعد از خروج از فروشگاه دچار ترديد شدم و برگه پرينت را از جيبم بيرون آوردم و نگاهي به آن انداختم ؟! فروشنده يك صفر ناقابل اضافه گذاشته بود ؟! صفر هم كه ارزشي ندارد ؟!! و بجاي مثلا شصت هزارتومان مبلغ ششصد هزار تومان كسر شده بود ؟!

اگر چه بسياري از اين موارد اتفاقي و بدون قصد و غرض است ، ولي مطمئن باشيم كه زياد اتفاق مي افتد ؟! بنابراين به مسئولين و دست اندركاران و مخصوصا قانونگذاران ، بطور اكيد پيشنهاد مي شود ، به عنوان يك شرط و قانون لازم الاجرا فروشندگان را موظف نمايند دستگاههاي كارتخوان خود را در محلي كاملا قابل دسترس براي مشتريان قرار دهند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا