مربی و دارو بین‌المللی شمشیربازی استان یزد اظهار کرد: جشنواره ملی فیلم کوتاه "سه دقیقه با ورزش" در یزد می‌تواند فرهنگ حاکم بر خانواده‌های یزدی در خصوص ورزش را تغییر دهد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد ، محمد حسن صدیقی در گفتگو با سایت جشنواره ملی فیلم کوتاه سه دقیقه با ورزش گفت: این فکر خلاقانه که جشنواره ورزشی با فیلم و هنر آمیخته شود می‌تواند تاثیر پیام جشنواره را دوچندان کند و با ایجاد فضایی با نشاط برای مردم یزد، آنها را بیشتر به ورزش نزدیک کند.

وی ضمن ارائه پیشنهاد برای فیلم‌سازان این جشنواره مبنی بر استفاده از یک قهرمان ورزشی برای تاثیرگزاری بهتر آنها، افزود: معتقد هستم توجه به ورزش قهرمانی در فیلم‌ها می‌تواند در توسعه نگاه جامعه به ورزش همگانی نیز موثر باشد.

این داور بین‌المللی گفت: استقبال جوانان یزدی از ورزش نسبتاً خوب است ولی در این میان فرهنگ جامعه یزدی نمی‌گذارد که شادابی و پویایی بیش از این وارد جامعه شود چرا که 23 سال است که آموزش و پرورش یزد، ورزش را به حاشیه برده و اهمیتی به آن نمی‌دهد و در مقابل به کنکور و رتبه‌های علمی بیشتر توجه می‌شود.

وی ادامه داد: حتی فکر نمی‌کنند دانش‌آموزی که با استرس و بدون ورزش تربیت شده است، در آینده اگر پزشک هم بشود، پزشکی بیمار خواهد بود و در این باره شاهد بودم معلم برای این که دانش‌آموز رتبه‌ی بهتری در امتحان کسب کند، او را از ورزش و کلاس‌های ورزشی نهی می‌کرده است.

صدیقی در خصوص ضعف سیستم تربیت‌بدنی در مدارس غیر انتفاعی هم انتقاد کرد و افزود: عقل سالم در بدن سالم است، در حالی که مدارس غیر انتفاعی به قیمت ناتندرستی و استرس دانش‌آموزان به رقابت با سایر مدارس می‌پردازند که این سیستم باید تغییر کند.

وی فرهنگ حاکم بر خانواده‌های یزدی را یک عامل نادرست برای توسعه فضاهای ورزشی در استان دانست و گفت: فرهنگ خانواده‌های یزدی باید اصلاح شود تا فرزندان آنها به ویژه دختران بتوانند وارد عرصه‌های ورزشی و حتی قهرمانی ورزش شوند، چرا که این قابلیت در آنها وجود دارد و اکنون نیز تنها ورزشکار مدال‌آور دختر پس از انقلاب در مسابقات قهرمانی آسیا در رشته شمشیربازی، یک یزدی است.

وی گفت: شمشیربازی ورزش اول استان یزد است و این جشنواره می‌تواند به گونه‌ای فرهنگ سازی کند که جنسیت در ورزش به حاشیه برود و همه جوانان اعم از دختر و پسر بتوانند با تشویق خانواده‌ها وارد عرصه ورزش شوند هم خانواده‌ها و هم سیستم آموزشی در یزد، درس و ورزش را در کنار هم ببینند.

صدیقی تاکید کرد: اهمیت برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه "سه دقیقه با ورزش" در این است که بتواند فرهنگ‌های نادرست حاکم بر خانوده‌های یزدی را تغییر دهد و اهمیت ورزش را برای تمام اقشار جامعه نهادینه کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا