باتوجه به تمدید مهلت انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۵، رییس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه یزد با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه تابان توصیه‌های لازم را درخصوص انتخاب دانشگاه محل تحصیل و همچنین نحوه ارایه تسهیلات و مشوق‌های ویژه دانشگاه یزد به رتبه‌های برتر کنکور ارائه کرد.

دکتر علی‌اکبر تدین در ابتدای صحبت خود در خصوص انتخاب دانشگاه محل تصیل به دانش‌آموزان تاکید کرد: انها باید در انتخاب رشته خود، شهر و دانشگاه محل تحصیل را نه صرفا به صورت شنیداری بلکه با بازدید از نزدیک مورد بررسی قرار دهند.

 وی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید دانشگاه شهر خود را به صورت ویژه‌تر مورد بررسی قرار دهند، در توصیه به دانش‌آموزان گفت: آنها باید مجموع شرایط از جمله شرایط علمی، تحصیلی، آموزشی، کیفیت دانشگاه و هم چنین شرایط عمومی مانند شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و نزدیکی به خانواده را باهم بسنجند و بین آنها موازنه برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه چشم انداز دانشگاه، قرار گرفتن در بین ده دانشگاه برتر است، تصریح کرد: دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر در حال حاضر در رتبه‌بندی‌های مختلف جایگاه نسبتا خوبی دارد و در برخی از رشته‌ها نیز در تراز اول و دوم کشوری قرار دارد.

رییس مرکز استعدادهای درخشان اظهار داشت: یک سری شاخص‌ها، نقش تعیین‌کننده‌ای در جایگاه دانشگاه دارند مثل حضور دانش‌آموختگان موفق در مقاطع بالاتر، موفقیت در المپیادها و مسابقات علمی ملی و بین‌المللی، حضور استادان در کرسی‌های علمی و پژوهشی کشور، که نتایج در دانشگاه یزد نشان‌دهنده این است که این دانشگاه از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است.

وی با اشاره به نحوه ارایه تسهیلات و مشوق‌های ویژه دانشگاه یزد به رتبه‌های برتر کنکور گفت: برای رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ رشته ریاضی و زیر ۵۰۰ رشته‌های تجربی، انسانی و هنر تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که براساس سطح بندی‌های انجام شده، بالغ‌بر  پنج میلیون ریال به صورت ماهیانه و بلاعوض پژوهانه پرداخت می‌شود.
وی اظهار کرد: مقداری از این پژوهانه صرف خرید تجهیزات تحقیقاتی-آموزشی، خرید نرم‌افزارهای تخصصی، هزینه سفرهای علمی مرتبط با فعالیت پژوهشی، هزینه شرکت در کلاس‌های علمی، فرهنگی، ورزشی، هزینه چاپ مقالات در مجلات معتبر بین‌المللی با نمایه آی.اس. آی، هزینه تأییدیه علمی و ثبت اختراعات بخشی صرف هزینه های عمومی می‌شود.

دکتر تدین گفت: علاوه بر این موارد، آیین‌نامه‌ای در دست تهیه و تدوین است که هم‌راستا باجوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان با دامنه وسیعتر، تعداد بیشتری از دانشجویان ورودی دانشگاه بر اساس رتبه بندی خاص مشمول جوایز و تسهیلات قرار خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در نیم‌سال اول تحصیلی درصورتی که آیین‌نامه مذکور به تصویب برسد دانشجویانی که امسال وارد دانشگاه می‌شوند، می‌توانند مشمول این تسهیلات شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که استان یزد یک منطقه نخبه‌خیز است گفت: این امر باید به درستی دیده شود و برای توسعه همه‌جانبه استان باید دانشگاه‌های استان تقویت شوند که این اقدام در نهایت منجر به توسعه استان خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر با حضور در برخی از حوزه‌ها و پروژه‌های ملی جایگاه ویژه‌ای داریم و نتایج مطلوبی به دست آورده‌ایم.

وی در پایان یادآور شد: دانش‌آموزان برای کسب اطلاع بیشتر از تسهیلات و مشوق‌های دانشگاه یزد می‌توانند به سایت دانشگاه yazd.ac.ir بخش مرکز استعدادهای درخشان مراجعه کنند.
این گفت‌وگوی خبری را می توانید در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا